Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jaký způsob hodnocení podporuje motivaci dětí k učení?

31. 10. 2016
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 24. 10. – 30. 10. 2016

Témata týdne: Škola digitálně propojená s domovem žáků. Základní a mateřská škola v Chrudimi používá digitální zařízení na pokročilé úrovni: systém HomeWork umožňuje žákům absolvovat část vzdělávání doma. Digitální propojení doma i ve škole umožňuje využívat řadu dalších výhod, jak ukazuje článek v iDNES.cz.„Sčítání“ romských žáků. Ministerstvo školství požádalo školy o anonymní odhad romských dětí, které vzdělávají. Nejde o sčítání, jde o anonymní odhad. Někteří učitelé nevědí, jak postupovat, někteří dokonce zaměňují tento požadavek s rasismem (HN). Odhady etnicity jsou běžné např. v USA či UKZrychlené učňovské školství v Austrálii. Australský vzdělávací systém umožňuje získávat kvalifikaci v učňovských oborech rychleji. Vychází tak vstříc požadavkům průmyslu na aktuální dovednosti absolventů a rychlejší přizpůsobení ekonomiky. Zajímavý článek, stejně jako další o čtvrté průmyslové revoluci či vzdělávání nadaných žáků přináší Zpravodaj o odborném vzdělávání v zahraničí vydávaný NUVHledá se LEADr. Nová soutěž pro mladé lidi ve věku 17 až 25 let, kteří mají zájem ovlivňovat politiku a občanský život. Informuje ČTK a Deník.

Výrok týdne: 

„Firmy vás nebudou platit za to, co jste před dvaceti lety vystudoval, ale za to, co dneska jste schopen té firmě přinést. Stále větší a větší podíl dovedností, které v práci využíváte, jste se nenaučili ve škole, a ani se naučit nemohli, protože ty technologie v dané době vůbec neexistovaly.” Tomáš Hruda, zakladatel Education Republic pro ČRo.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • INKLUZE VE ŠKOLÁCH: PROBLÉMY OČIMA ODBORNÍKŮ A BLESKU

Ve většině škol nedošlo od 1. 9. 2016, kdy v účinnost vstoupila novela podporující další začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol, k žádným zásadním změnám. Alespoň v rámci samotného vzdělávání ve třídách. Došlo ale k nárůstu administrativy a viditelné jsou problémy, které mohou ohrozit další implementaci novely. Problémy se točí zejména okolo financování: se stávajícím systémem financování pokračuje nerovnost v podpoře škol dle jejich příslušnosti ke své samosprávní jednotce; finanční prostředky navyšuje ministerstvo v této oblasti tím, že je ubírá jinde; systém nepočítá s financováním prevence atd. Tyto informace přinesl Kulatý stůl SKAV a EDUin, na němž odborníci z praxe hodnotili změny. Na údajné problémy s financováním poukazuje ve svém „analytickém“ článku bulvární deník Blesk, jenž vede dlouhodobou a otevřeně zkreslující kampaň proti inkluzi. Jako jediného referenta si vybral zástupce tzv. Učitelského profesního sdružení, který reprezentuje pouze učitele, kteří se k němu hlásí (zhruba 100 z celkového počtu cca 150 tisíc učitelů v ČR). Tato skupina otevřeně odporuje současné systémové změně a opakuje argumentaci Asociace speciálních pedagogů, která sdružuje převážně učitele z dřívějších praktických škol. Jejich argumentaci Blesk – z podstaty své mediální činnosti manipulativní tisk – nekriticky a účelově přejímá.

  • NOVÉ NIKY VE VZDĚLÁVÁNÍ: CZECHITAS

Nezisková organizace Czechitas, která se zaměřuje na vzdělávání dívek a žen v oblasti IT, získala vůbec první grant z programu Google.org (Tyinternety.cz), což je organizace společnosti Google zaměřená na společenskou odpovědnost, udělený ve střední Evropě. Organizace Czechitas, která už několik let nabízí dívkám výukové programy v oblasti programování, otevírá program Digitální akademie, jenž je zaměřen zejména na oblast tzv. business inteligence, tedy zejména analýzu a práci s daty. Cílem organizace je dlouhodobě podporovat vzdělávání a profesní přípravu žen v oblasti, v níž drtivě dominují muži. Podle zakladatelky organizace Dity Přikrylové je na pracovním trhu vysoká poptávka po ženách s těmito profesními dovednostmi, neboť firmy hledají cesty, jak diverzifikovat své pracovní týmy a vnést do nich vyšší dynamiku a sociální interakci. Dokazuje to fakt, že Czechitas dokázaly takřka nemožné, tedy navázat spolupráci s giganty technologického světa, mezi nimiž často vládne konkurenční řevnivost. Organizace spolupracuje také s Microsoftem, nebo se společností Konica Minolta. Je příkladem úspěšného vzdělávacího projektu, který objevil novou příležitost v rozrůstajícím se prostoru, kde absentuje vzdělávací systému.

  • ZAVEĎTE VE SVÉ TŘÍDĚ PRAVIDELNÉ FORMATIVNÍ HODNOCENÍ

Tato výzva doprovází české vydání knihy autorů Dylana Wiliama a Siobhán Lehayové, která představuje praktický návod k tomu, jak v praxi využívat prvky a principy formativního hodnocení. Jak ukazuje krátký abstrakt z knihy, kterou v českém překladu vydává organizace Edulab za podpory Martina Romana (Čtení pomáhá), jde zejména o porozumění cílům učení (neučí se pro známky), a na to navazující diskuse, zpětné vazby a aktivizace žáka k přebírání odpovědnosti za vlastní učení. Opakovaně při této příležitosti upozorňujeme na materiál dostupný na portálu RVP, který objasňuje rozdíl mezi formativním (primárně pro žáka) a sumativním (primárně pro hodnotitele či třetí subjekt) hodnocením a přináší seznam relevantní literatury. Formativní hodnocení je mimo jiné zahrnuto do Katalogu podpůrných opatření, který má sloužit školám v podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V této souvislosti je zajímavý vhled do uvažování některých učitelů, kteří stále považují žáka „za objekt vzdělávání“, jak ukazuje diskuse na webu EDUin. Diskusi o formativním hodnocení se bude věnovat Akvárium v EDUpointu 8. 11. od 17.00, přijďte diskutovat!

  • ZÁSTUPCE ŘEDITELE VE VÍRU ZMĚN

Po tématech Různé role zástupců ředitelů a Zástupce ředitele školy – a co ještě přichází třetí ročník konference věnované této specifické pozici v řízení českých škol s tématem uvedeným v nadpisu odstavce. Kromě ředitele Centra školského managementu při PedF UK Václava Trojana, dětského psychologa Václava Mertina či ústředního školského inspektora Tomáše Zatloukala vystoupí řada dalších zajímavých řečníků a budou představeny různé vzdělávací projekty zaměřené na rozvoj škol (JA Czech, Férová škola atp.). Kromě toho budou vyhlášeny výsledky třetího ročníku soutěže o nejlepšího zástupce školy Zlatá karabina. Pro zájemce: pospěšte, konference bude už v úterý 1. 11. 2016.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 1.11., 9. 00, Praha, konference: Zástupce ředitele ve víru změn
  • 1.11., 17.00, Praha, EDUpoint, Otevřená třída – Architekti ve škole
  • 8.11., 17.00, Praha, EDUpoint, Akvárium – Jaký způsob hodnocení podporuje motivaci dětí k učení?
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články