Občanské vzdělávání získalo podporu v Poslanecké sněmovně

Co přinesl týden 1. 12. – 7. 12. 2014

Témata týdne: Přípravné třídy v posledním ročníku MŠ budou pro děti povinné, navrhuje MŠMT (ČT). ZŠ zakládaných s potřebou odlišit vzdělávání dětí od přístupu uplatňovaného ve veřejném školství skutečně přibývá, další je Svobodná škola v Mladé Boleslavi (Deník.cz). Téměř polovina absolventů ekonomických vysokých škol (43 %) by byla ochotná se kvůli práci natrvalo usadit v zahraničí, tvrdí PricewaterhouseCoopers. Povinná maturita z matematiky je „hotová věc“ a kulatý stůl ministerstva školství prý jednomyslně tento záměr schválil. Není to pravda, jak dokazuje postoj Milana Hejného (MF Dnes). O neutěšeném stavu bohemistických studií na západoevropských univerzitách svědčí přístup University of Amsterdam. O tom, že český průmysl často ve vzdělávání podporuje to, co mu nepřinese žádný užitek, je komentář Boba Kartouse (obojí Britské listy). Doporučujeme i rozhovor s Jiřím Stárkem o Akademii seniorů (ČRo plus).

Prosba: EDUin spouští novou informační službu o vzdělávání pro rodiče. Jak by se měla jmenovat? Hlasujte prosím ZDE!

Výrok týdne: 

 „Schémata používáme v běžném životě; když jedete na Kavčí hory, tak máte schéma dopravy, jak se tam dostanete. Když jedete někam na prázdniny, tak si čtete jednotlivé nabídky a vytvoříte si v hlavě schéma. My v těchto schématech žijeme, žel ve výuce někdy ustupujeme od tohoto přirozeného způsobu vnímání okolí a učení se a snažíme se učit jakési telefonní seznamy, vzorečky a postupy. Cpát to do paměti. Ono to tam dlouho nevydrží.“ Profesor Milan Hejný, didaktik, spoluautor a propagátor tzv. Hejného metody, v rozhovoru pro ČT.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Nahodilost v posuzování mentálního handicapu novela školského zákona neřeší. Současná praxe v poradenských zařízeních (pedagogicko – psychologických poradnách) je taková, že speciální potřeby dětí v jednom zařízení neuznané jsou jinde okamžitě potvrzeny, ukazuje článek v MF Dnes. Novela školského zákona, předložená MŠMT, chce v této souvislosti zavést termín „kognitivní oslabení“. Podle Jany Zapletalové, náměstkyně ředitele pro Sekci pedagogicko-psychologického poradenství při NUV, je takový termín odborně neuchopitelný a nerespektuje kulturní odlišnosti. Její stanovisko komentuje Tomáš Habart (ČvT)
  • Zřizovatelé mohou školám hodně pomoci, většinou ale nechtějí. Poslední Kulatý stůl SKAV proběhl ve čtvrtek 4. 12. 2014 a zabýval se rolí zřizovatelů v podpoře regionálního vzdělávání. Shoda panuje na tom, že jejich role je klíčová a legislativa jim umožňuje být velmi aktivní. Problém je, že většinou nejsou a vzdělávání odsouvají na vedlejší kolej. Existují příklady pozitivní praxe (Praha 7, Sokolov, Krnov), kde se daří hlavně díky tomu, že politická reprezentace byla vtažena do diskuse a začala vzdělávání brát vážně.

  • Občanské vzdělávání po česku. Poslanecká sněmovna schválila usnesení k podpoře občanského vzdělávání, které předložil poslanec KDU – ČSL Jiří Mihola, a jehož cílem je podepřít rozvoj demokracie. Mihola vidí vzdělávání k občanství „v protikladu k indoktrinaci a propagandě nedemokratických zřízení“. Skepticky se k návrhu postavil poslanec ČSSD Vítězslav Jandák, podle jehož krátkého vyjádření je usnesení stejné, jako ta „s rudým podtextem“ (LN), která slýchával v mládí. Děje se tak v době, kdy mladá generace vykazuje vysokou míru apatie k občanské aktivitě, o čemž vedl rozhovor Bob Kartous se socioložkou Klárou Plecitou na ČRo Plus. Zdeněk Slejška a Silvie Pýchová o aktivizování mladých mluvili na konferenci od Inspirace ke spolupráci.

  • European Parent Association? V ČR zatím ne. Kolega Richard Lukáš (EDUin) narazil na pracovní návštěvě v Litvě na fakt, že existuje celoevropské rodičovské sdružení, jehož cílem je zdůraznit roli rodičů ve vzdělávání. Na Slovensku už členskou organizaci mají. ČR se zatím nepřipojila.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Hry intuitivní pedagogiky, 10. 12. v 19:00 – 20:30 (každou středu), ZŠ Přírodní škola Strossmayerovo náměstí 990/4, Praha.
  • Jaké problémy řeší občankáři na ZŠ a SŠ? Co potřebují? Panelová diskuse, 12. 12., 15:00 – 17:00,   Magdalény Rettigové 47/4, PedF UK Praha.
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej Šteffl
5 years ago

Usnesení Poslanecké sněmovny k podpoře občanského vzdělávání: „Poslanecká sněmovna u příležitosti 25. výročí obnovení svobodného samostatného a demokratického právního státu na území České republiky a k podpoře rozvoje systému demokratického občanského vzdělávání v České republice s ohledem na ústavní zákon č. 1/1993 Sb. ze dne 16. prosince 1992, Ústavu České republiky, s ohledem na usnesení předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, s ohledem na duchovní a mravní odkaz prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka a prvního českého prezidenta Václava Havla, s ohledem na členství České republiky v Evropské unii a… Více »

Ondřej Šteffl
5 years ago

Mě na tom těší, že se vzdělávání neomezuje na školy a že se nezavádí další předmět.

Na druhou stranu mám pochybnost, že to není víc než provolání a skutek utek.

sam
sam
5 years ago

Když k tomuto usnesení přidáte návrh ministerstva školství na povinný poslední ročník školky v STRATEGII 2020, již vidíte NAPROSTÝ rozpor slov Občanského vzdělávání a konání státu (vláda, parlament).

Ani komunisté, kteří se svých občanů oprávněně báli, takový nápad na zestátnění výchovy dětí nezavedli. Dobro se nedá páchat nařízeními. Věřím, že takový nápad nikdy přes Ústavní soud neprojde. To nemluvím o tom, že by pro všechny v BLÍZKÉM dosahu školku nezřídili – nebo by ještě zavedli příspěvky na povinnou dopravu do povinné školky? Možné je již zase skoro vše.