Proč se nám nedaří dobře vyučovat matematiku

Co přinesl týden 12.- 18.5. 2014

Témata týdne: Výsledky maturitních testů a písemek, Jiří Zlatuška o maturitě i školném, konec limonád a chipsů ve školách, platy učitelů poskočí o 1%, nové Perpetuum, Feřtek o Klausovi jr., Německy mluvící Praha v podání gymnazistů, do školství jde moc peněz,  videoblog o technickém vzdělávání, z reklamky zpátky do školy, LEGO hledá inovace v učení hrou, vozíčkáři mohou jen do čtvrtiny škol, spolužáci přes půl planety,  mladí vědci radí ministrům.

Výrok týdne:

„Co se vlastně změnilo či nezměnilo [ve výchovných ústavech? Po návštěvě ústavu v Králíkách říkáte, že ‚přílišné sblížení mezi chovanci a zaměstnanci atmosféře nepomůže‘, že ‚chovanci nabudou dojmu, že si mohou vše dovolit‘. Od vás, bývalého učitele a poté místopředsedy Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu a lidská práva mne to velmi překvapuje. Jak si, prosím, představujete výchovu dítěte a pubescenta, který nemá mít bližší vztahy se svými vychovateli? Na čem jiném může být založena výchova než na přátelském a blízkém vztahu, který umožňuje mladšímu identifikovat se s dospělým?“ Petr Václav, režisér filmu Marian, v otevřeném dopise ministru Chládkovi

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Výsledky maturitních testů. Ministr oznámil výsledky státem hodnocené části maturit a opět konstatoval propad v matematice. Média o tom široce informovala. Rozumnou obtížnost testů zpochybňuje v blogu Ondřej Šteffl a na totéž téma debatuje s ředitelem Jiřím Růžičkou v Českém rozhlase, výuku matematiky komentuje Oldřich Botlík v komentáři pro Mf Dnes a na stejné téma bloguje Václav Klaus ml., který už dříve položil otázku, zda potřebujeme tolik maturantů a upřesnil, z čeho maturovat. Tomáš Feřtek upozornil na Klausovu přibližnou práci s čísly.

  • Čistka ve školních automatech. Ministr Chládek oznámil své rozhodnutí vymýtit ze školních automatů sladkosti, chipsy a kávu a navýšit finance pro školní jídelny. Nová vyhláška má platit od příštího školního roku. Seznam doporučených zdravých potravin, které se budou moci ve školách prodávat, sestavil kulatý stůl odborníků na zdravý životní styl.

  • Novela zákona zruší lékařské nálepky. Podporu budou moci využívat všechny děti, které ji potřebují. Financování škol, které vzdělávají děti s různými potřebami, bude spravedlivější. Přínos novely komentuje EDUin v tiskové zprávě.
  • Jak to chodí ve výchovných zařízeních? Ministerstvo školství je hodlá modernizovat, lépe zabezpečit a vzdělávat jejich pracovníky. Význam prevence se potvrzuje například v dětském domově v Býchorech. Před razantními kroky varuje režisér Petr Václav, který své postřehy ohledně praxe ve výchovných ústavech líčí v otevřeném dopise ministrovi.

Inspirace z (a do) praxe

  • Gymnazisté napsali encyklopedii. KnihuNěmecky mluvící Praha“ vytvořili studenti pražského Gymnázia Na Zatlance. Podívejte se na reportáž ČT o autorech, přečtěte si rozhovor s jejich učitelem, Radkem Aubrechtem.
  • Máte skvělý nápad, jak propojit hru a vzdělávání? Přihlaste jej do soutěže Play2Learn, kterou vyhlašuje Ashoka ve spolupráci s nadací LEGO. Uzávěrka je 25. června, 10 vítězů čekají ceny v celkové hodnotě 200.000 dolarů.
  • Vychází nové Perpetuum. Časopis společnosti Scio, který je k mání v tištěné i elektronické podobě, přináší mimo jiné rozhovor se Soňou Hermochovou, článek na téma wifi ve škole a zajímavý text o neuromýtech.
  • Studenti postaví univerzitu. Videoblog Petra Hynka přibližuje záměr založit novou technickou univerzitu.
  • Chcete, aby vaše škola byla světová? Zapojte se do projektu La Ngonpo, který propojuje žáky z Indie a Čech.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 20.5.  50. Výročí systému školního stravování (konference, Praha)
  • 22.5.  Založit školu…?! (workshop, Praha)
  • 23.5.  2. kulatý stůl ČŠU v Poslanecké sněmovně (Praha)
  • 28.5.  Horizont 2020 – vize, inovace, změna (konference, Praha)
  • 29.5.  Exkurze po školních zahradách (Praha, Český Brod, Sluštice)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
6 years ago

„Jeden z hlavních důvodů, proč jsme se ocitli v potížích, v jakých jsme, je ten, že jsme dovolili, aby se školství stalo vysoce výdělečným monopolem garantovaným policejní státní mocí.“ -výdělečným pro koho? Vůbec ,celý článek o zbytečnosti školství zavání tak strašnou demagogií, že je mi z toho zle. Připomíná mi nějaké sektářství a ne seriozní myšlenkové pochody autora.Ale pro srovnání,jaktaké někdo může myslet je to zajímavé. Jak se dají uchopit a převrátit fakta ve jménu nějaké myšlenky.A to se tu mluví o policejní moci.Ve jménu jaké moci je napsán tento článek? Ve jménu neviditelné ruky trhu? Občas by ta ruka… Více »

Jana Petrů
Jana Petrů
6 years ago

O který z těch mnoha článků se jedná?

karvaiova
karvaiova
6 years ago
Reply to  Jana Petrů

do skolstvi jde moc penez

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
6 years ago

•Novela zákona zruší lékařské nálepky Peníze prý půjdou za dětmi. Ale podle čeho? Podle pocitu učitele? Kdepak, nebuďte naivní Eduini, stále bude nutné lékařsky a psychologicky podchytit dané problémy a oficiálně vykázat.A když si čtu, jak se u nás z těžkých invalidů stájí lehčí a lehčí jen škrtem pera posudkového lékaře, vůbec se nebojím, že podobně se bude uvažovat i o zdravotních problémech dětí ve školách. Jen je mi jasné, na koho ty peníze budou vždy.A ty děti nebudou mít zdravotní postižení. A klidně si mě tu teď seřvěte -ti co kopete jen za jednu skupinu obyvatel. Umím pojmenovat věci… Více »

Jana Petrů
Jana Petrů
6 years ago

Souhlasím. Museli jsme dost bojovat i o příspěvek IV. stupně na dceru (možná jste ji viděla v medailonku, je jí 28 let). Co teprve ti „lehčí“.

Jana Petrů
Jana Petrů
6 years ago

Na druhou stranu, kdyby bylo dost peněz na to, aby se učitelé mohli více věnovat všem dětem, které to potřebují (např. přibývá poruch pozornosti jak hub po dešti) bez toho, že by musely mít nějaký „papír“, nebylo by to vůbec špatné! Čekáním na termín vyšetření a na zprávu (kterou vám rodič nemusí ani ukázat) se často ztrácí drahocenný čas. A když papír máte, ještě to neznamená, že získáte i prostředky. Takže pak se s takovým dítětem buď nepracuje, nebo častěji děláte, co je třeba, ale zadarmo.

karvaiova
karvaiova
6 years ago
Reply to  Jana Petrů

mate pravdu.jen si neumim predstavit,ze reknu jako ucitelka-hele ja potrebuji vice penez naPepu a Karla a oni mi je daji,aniz by nekdo patral na co to chci.Ted musite postizene vykazat do konce zari.Kdyz mi prijde dite v prubehu roku,tak nedostaneme nic,i kdyby to bylo dite tezce postizene.Uvedomze si,ze pujde o penize a ty se musi ve skolstvi setsakramentsky vykazovat.