Proč Senát odmítl podpořit inkluzi Romů

Co přinesl týden 25.11.–1.12.

Témata týdne: Senát odmítl podporu integrace Romů, animovaný John Amos Comenius, nutit děti jít na učiliště je nezodpovědné, ženy musí být na stejný plat jako muži vzdělanější, o čem se mluvilo na konferenci PIAAC, kombinované formy vzdělávání vítězí, Němci oddalují nástup do školy a máme vědět, kdo podváděl u maturity?

Výrok týdne:

 „A projekt inkluzívního vzdělávání, které jsme tedy přijali pod tlakem, je naprostý nesmysl, kde na jednu hromadu sesypeme děti, které nejsou schopny to vzdělání plnohodnotně absolvovat, nechtějí ho absolvovat, sesypeme je dohromady s běžně vzdělatelnými dětmi i s dětmi geniálními, přidáme k tomu jednoho naprosto naštvaného učitele, nepoužiji nějaké horší označení, povaříme to, a vzniká podprůměrná úroveň vzdělání, která se samozřejmě řídí těmi nejslabšími jedinci.“  Senátor Pavel Lebeda v senátní rozpravě o doporučeních Rady Evropy k integraci Romů.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Co potřebujeme k úspěchu v životě i v práci? Nejdůležitější událostí minulého týdne byla středeční konference k výsledkům mezinárodního výzkumu gramotnosti dospělých PIAAC.  Hlavním tématem bylo, nakolik souvisí dovednosti s dosaženým vzděláním a nakolik se vzdělání promítá do úspěchu v práci a odměny za ni.  Přehled témat a všech prezentací najdete na výborně vypravených stránkách konference.  Na video sestřih z ní vás upozorníme.  Souhrn závěrů výzkumu zní:  Nepotvrdil se dramatický úpadek výsledků vzdělávání, relativně nejhůř jsme na tom v informačních technologiích, přetrvává silná závislost výsledků na rodinném zázemí, naším velkým problémem je nadále selekce, role učebních oborů ve vzdělávací soustavě a malá míra pochopení, že vzdělává nejen škola.
  • Vyučeným chybí obecné vzdělání. V souvislosti s výsledky konference se debatovalo i o tom, proč je nezaměstnanost u vyučených dlouhodobě tak vysoká. Podle všeho obtíže se získáním pracovního místa nevyplývají ani tak z toho, že uchazeč nemá maturitní certifikát, jako z faktu, že mu chybí dovednosti, které dnes zaměstnavatelé požadují.  Ty ale často nejsou odborné, patří spíš ke všeobecnému vzdělání. Jasně to vyplývá z rozhlasové debaty v rámci pořadu Zaostřeno (Karel Ešner ze Svazu automobilového průmyslu a odbornice na vzdělávání Jana Straková). Ještě jasněji to pojmenovává Jana Straková v článku pro Učitelské noviny Nutit děti ke studiu učebních oborů je nezodpovědné.  Přehlednou statistiku nezaměstnanosti podle úrovně vzdělání a odkazy na informační zdroje najdete na eduin.cz.
  • Anticiganismus v Senátu. Věrný odraz úrovně veřejné debaty o vztahu majority a Romů u nás poskytuje záznam diskuse senátorů k návrhu opatření Rady Evropy k integraci Romů.  V té souvislosti je třeba Senát pochválit, protože na jeho stránkách je dostupný nejen podrobný stenografický záznam, v němž jsme vyznačili nejrazantnější pasáže zpochybňující například smysl inkluze a podporující selekci, ale kancelář Senátu nově umožňuje spustit i audio či video záznam každého vystoupení. Úroveň debaty komentovali na svých blozích Ondřej Liška a Martin Fendrych a aktualne.cz  publikovalo infografiku, jak jsou na tom čeští Romové ve srovnání s ostatními Romy v Evropě. K tématu je užitečné přečíst si i starší rozhovor z Respektu s Andreasem Schleicherem z OECD: Váš problém je selekce.
  • Co chybí školám a učitelům ke zlepšení hodnocení, se dočtete v nové zprávě ČŠI zkoumající systém evaluace u nás.

Inspirace z (a do) praxe

  • Podívejte se na speciál pro rodiče. Na stránkách EduFóra najdete pět vystoupení z veřejné akce představující nové i starší vzdělávací projekty. Jejich přehled i s krátkým popisem nabízí i Česká škola.
  • České století podněcuje diskusi. Pokud jste nezaznamenali sérii dokudramat České televize, doporučujeme ji jako ideální podnět k diskusi v hodinách společenských věd. Čtěte i rozhovor s autoremPavlem Kosatíkem.
  • Jak na marketing školy. Na videu z konference Rodiče vítání ředitelka školy v Dolním Žandově vysvětluje, jak to udělat, aby se o vaší škole v kraji mluvilo.  Nabízíme i další videa z konference věnované propagaci škol.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 12. 12. KS SKAV a EDUin o vztazích škol a zřizovatelů (Praha)

 

 

 

 

 

 

 

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mgr. Lubomír VRBA
Mgr. Lubomír VRBA
6 years ago

Inkluze je dobrá myšlenka ….. ale v jiném systému školství, než je to naše, kde je hlavní snahou ušetřit na žácích, tedy i na učitelích, kde ministerstvo školství, místo toho, aby se staralo o to, aby v resortu byly co nejlepší podmínky, vytváří záměrně ty nejhorší podmínky, jaké si lze představit a tuneluje svůj vlastní rezort zakázkami pro firmy spřátelené kdo ví s kým. Romové jsou tak odlišní, že není možné je vzdělávat spolu s ostatními dětmi. Aby to bylo někdy v budoucnu jinak, je třeba věnovat na to peníze, čas a úsilí.

Mgr. Lubomír VRBA
Mgr. Lubomír VRBA
6 years ago

Nástup do školy v 6 letech a tlak u nás, že děti musí, aby bylo co nejméně odkladů, je naprostý nesmysl a dávno, kdo není slepý, to musí vidět. Chlapcům by obecně prospěl nástup do školy až v 7 let, to je věc dávno známá. Vývoj u nás zatím směřoval a směřuje dál k tomu, aby všechny děti nastoupily do školy co nejdříve, bez ohledu na to, jaké to má následky.

Mgr. Lubomír VRBA
Mgr. Lubomír VRBA
6 years ago

K učňovskému školství – to dnes naplňují děti, které by před nedávným časem na učňovské školy nebyly vůbec přijaty. Změnilo se všechno, kromě maličkosti, že by školství reagovalo na tuto zásadní změnu. Místo dětí, které toužily po tom, vyučit se řemeslu, převládají děti bez zájmu, dál jsou tam děti z rodin, kde nikdo nepracuje a pracovat ani nechce … proč mají učňovské školy pracovat s dětmi, které také nikdy pracovat nebudou? A přitom nemají podmínky proto, aby na tomto negativním nasměrování těchto dětí mohly něco změnit. Což by rozhodně mít měly, ale musel by jim tyto podmínky vytvořit ….. Co… Více »

Feřtek
Feřtek
6 years ago

Jen drobnost. Říkáte, že to jsou děti, které by nebyly vůbec na učiliště přijaty… No to by znamenalo, že nebudou mít žádné vzdělání. A tedy zcela jistě skončí bez zaměstnání a na sociálních dávkách. Někoho vylučovat i z toho nejnižšího vzdělání mi nepřijde šikovné. To bych radši řešil tu motivaci.

Zdeně Sotolář
Zdeně Sotolář
6 years ago
Reply to  Feřtek

Ale právě Romové motivaci nemají, protože vzdělání si neváží, nic pro ně neznamená. Vylučují se sami.

Mgr. Lubomír VRBA
Mgr. Lubomír VRBA
6 years ago

Nějakým nedopatřením mám příspěvky u jiných článků, než ke kterým patří ….. asi jsem něco nepochopil. :-)

Feřtek
Feřtek
6 years ago

A pod jakým článkem jste odpovídal. Pod jiným než o Senátu a integraci Romů? Dejte vědět. Pokud je to technická chyba, pokusíme se ji napravit.