Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Asociace ředitelů ZŠ: Pozor na zavádějící informace Pedagogické komory k financování škol

13. 2. 2018
EDUin
Screenshot_1-6

Publikujeme upozornění, které nám zaslal František Halada, člen Rady Asociace ředitelů ZŠ. Asociace ředitelů ZŠ se v něm vymezuje vůči tvrzením Pedagogické komory týkajících se problematiky změny financování regionálního školství. Text zpracoval Pravoslav Němeček.

Dopis z autorské dílny Pedagogické komory k novému systému financování je velmi nekorektní a zavádějící. Vedoucí pracovníci obecních základních škol i běžní pedagogové, kteří o navrhovaném systému mají zběžné nebo nedostatečné informace, jsou obelháváni a postaveni jen k některým informacím – navíc vytržených z kontextu.
Dopis je plný nepřesností a desinformací, a proto zde uvádíme údaje z dopisu PK na pravou míru.

  • Podle tvrzení Pedagogické komory ředitel školy musí nastavit podle nového systému úvazky už od září a uvádí to jako velký problém.
    Podle názoru Asociace ředitelů ZŠ je tato možnost pro ředitele obrovskou výhodou – chceme mít možnost předvídat a plánovat včas.
  • V dopisu Pedagogické komory se uvádí, že ředitele škol stále nevědí, jak na tom jejich škola bude. Podle sdělení MŠMT budeme vše vědět již v březnu (na rok 2019), což je skoro o rok dříve než ve stávajícím systému (ostatně – ještě dnes většina škol nezná rozpočet ani na rok 2018 !!!).
  • Dále autoři dopisu PK tvrdí, že výpočet PHmax je složitý a ředitelé si ho nedokáží spočítat. Ve skutečnosti máme v současné době 14 modifikací systému financování a každý z nich nastavuje na desítky či stovky koeficientů Np a No (počet žáků na jednoho pedagoga nebo nepedagoga), které se téměř každý rok mění. Nikdo to už ani nepočítá a jede na systém, „buď to vyjde nebo ne“, a když ne, pak jde na dohodovací řízení.
    PHmax je v novém systému nastavený, nikdo ho nepočítá – ředitel musí zvládnout dvě matematické operace (dělení a násobení) a postupuje následovně: vydělí počet žáků v daném oboru počtem tříd – dle tabulky přiřadí PHmax, to se vynásobí počtem tříd a vydělí stanoveným úvazkem jednoho učitele (v ZŠ 22 h) a to je vše (vyjde mu maximální počet pedagogů ve škole, který by neměl překročit). Dále pak zašle mzdovou inventuru (výtisk z počítačového programu) – vše další už zařídí systém sám. Jedná se o daleko čitelnější, jednodušší a srozumitelnější systém.
  • Dál dopis zmiňuje, že i v novém systému je zohledněna velikost tříd. Ano, to je pravda, ale nový systém je kombinací výkonové jednotky tříd a naplněnosti tříd – je to spravedlivější a Asociace ředitelů ZŠ má tento požadavek v závěrech svých valných hromad již řadu let.
  • Aby dopis PK doložil svou důležitost, tvrdí, že „jedné paní ředitelce to nevychází“. Chyba ve výpočtu je možná, ale pravděpodobně mohla vycházet ze špatných podkladů nebo její škola patří k těm preferovaným a nadstandardně financovaným. Ostatním školám to vychází dobře, někde dokonce velmi dobře.
  • Dopis PK dále dezinformuje, že PHmax bude snížen na 75%.
    Přesná informace: Pouze počet hodin na dělení by měl být snížen na 75% navržené výše PHmax, celkový PHmax zdaleka ne (do 10%) – i tak budeme mít více hodin na dělení než nyní; snížení je ale jen návrh pro náběhovou dobu 2 roků a možná vše bude v plné výši od začátku (tak jak to požaduje Asociace ředitelů ZŠ).
  • Autoři dopisu dále tvrdí, že systém je složitý, má řadu vad, je nepředvídatelný, omezuje pravomoci ředitelů a vznikal netransparentně. Opět se jedná o hrubou desinformaci.
    Opak je pravdou. Systém je výrazně jednoduší, předvídatelný, vznikal transparentně několik let i za účasti ředitelů škol z AŘZŠ.
  • V dopise se tvrdí, že v novém systému si pohorší třídní učitelé.
    Znovu hrubá desinformace. Z prezentace MŠMT vyplývá, že jde o průměrnou částku na jednoho pedagoga v systému– tedy nejen TU, ale všech – netřídních, ředitele školy, zástupce ředitele, výchovného poradce… (průměrná částka je uvedena ilustrativně ze statistiky jednoho kraje) – průměr je tedy výrazně vyšší – nad 1000,- Kč. (Pozn.: kdyby PK nelobovala za zrušení novely zákona o pedagogických pracovnících, mohl být již nyní příplatek vyšší).

Závěr:

Musíme se těmto desinformacím a manipulativním informacím bránit tím, že budeme informovat naše kolegy a pedagogy o skutečném stavu věcí. Nový systém je v každém případě jednodušší, předvídatelný a pro ZŠ i MŠ určitě výhodnější. Obecní školy totiž už nemusí být v pozici čekatele, co pro ně zbyde z celkového krajíce na školství v regionu. Budou mít své jisté.

Obdobné systémy financování školství uplatňují i v zemích s vyspělými vzdělávacími soustavami a kvalitními výsledky.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články