Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Ať se ozvou!

21. 4. 2016
EDUin
profilovka_8_2014

Věřím, že spousta pedagogů a pedagožek dělá skvělou práci, spousta škol funguje dobře, proměňují se, reagují na lokální i globální dění, dávají učitelům a učitelkám i studentům a studentkám prostor pro seberealizaci a možnost ovlivňovat to, jak škola funguje a jakým způsobem (se) vzdělávají.

Nicméně poslední dobou se stále častěji dozvídám o událostech, které vypovídají o jiné realitě: vedení školy zakazuje otevírat v hodinách kontroverzní témata; nástěnka k aktuálnímu tématu migrace musí být na pokyn vedení odstraněna; školní časopis, ve kterém si studenti kladou otázky o smyslu některých školních pravidel, která přijdou jako nařízení shora, je cenzurován a paní učitelka, jež redakci časopisu vede je ostrakizována vedením i kolegy. A zcela upřímně, když tyhle „historky“ poslouchám, moc si nevím rady. A protože se shodou okolností účastním konference, kde se řeší globální rozvojové vzdělávání (tedy jak ve škole učit o aktuálních celospolečenských tématech, jak z dětí vychovávat aktivní a odpovědné občany…), pokládám v průběhu panelové diskuze otázku: „Co dělat v takových případech?“

Dostane se mi reakce od zástupce České školní inspekce, ptá se, na kolika školách se podobné věci dějí. To samozřejmě nevím a fakt, že odpověď by měla znát spíše než já inspekce, raději přecházím. Odpověď pokračuje v tom duchu, že jde pravděpodobně jen o nějaké výjimky, a že podobné věci se na školách plošně nedějí. Ráda bych měla tu jistotu. Odpovídám, že i kdyby to byly jen tyto tři příklady, ráda bych si ujasnila, jak s takovou situací naložit. Ráda bych totiž věděla, co těmto učitelům a učitelkám poradit. A to přesto, že jsem velmi obezřetná v tom dávat nějaké obecné rady a míchat se do věcí, do kterých mi nic není. Jenže zaprvé, oni se mě na to ptají. A za druhé, ono mi totiž „do toho něco je“. Záleží mi na tom jak fungují české školy, záleží mi na pohodě a právech dětí i učitelů a učitelek na všech školách, i na těch, na kterých neučím, neznám je, nespolupracuji s nimi. Následně dostávám jednoduchou odpověď, doslova: „Ať se ozvou“.

OK. Co to znamená? Mají nahlásit svoji vlastní školu na inspekci a doufat, že při kontrole budou inspektoři a inspektorky dostatečně citliví, odhalí problémy, navrhnou vhodná a smysluplná řešení a ty se pak na škole opravdu realizují? Možná. Docela jsem o tom přemýšlela a ono „Ať se ozvou“, si vyložila i jinak. Mimo jiné také díky slovům filosofa Miroslava Petříčka v rozhovoru s Martinem Veselovským na DVTV. Když mluví o fungování demokracie a možnostech občanské participace v situacích, kdy jsme nespokojení s děním okolo nás a s reakcemi politiků, doslova říká: „Musíme je dotlačit k tomu, aby s tím něco dělali.“ Podobný postoj je podle mne třeba zaujmout v situacích, kdy nesouhlasíme s tím, co se děje v našich školách.

Řešením, které podle mne většina pedagogů nespokojených s poměry na škole aplikuje (mne v minulosti nevyjímaje) je „dělám si to po svém, prostor si najdu, před kolegy a vedením o tom moc nemluvím…“. Co to ale řeší? Co takovým přístupem ukazuji studentům? Ano, nesouhlasím s nastaveným systémem, je to proti mým hodnotám a přesvědčení, ale nic s tím nezmůžu, na to jsem malý pán. Pokud ale chceme, aby ze studentů vyrůstali aktivní a odpovědní lidé, neměli bychom dělat pravý opak? Tedy otevřeně a s respektem k druhým mluvit o tom, co je podle nás špatně, vysvětlovat, proč si to myslíme, co je pro nás důležité, zajímat se o pohled ostatních a klást si otázky, co můžeme udělat pro to, aby to bylo jinak?

Sama jsem jako poměrně čerstvá absolventka odcházela ještě ve zkušební době z jedné soukromé školy, kde se ode mne očekávaly věci, na které jsem nedokázala přistoupit. Tehdy to bylo poměrně impulsivní rozhodnutí, prostě jsem dala výpověď a byla ráda, že jsem pryč. Dnes bych to pravděpodobně řešila jinak, snažila se více mluvit o tom, co je pro mne těžké a jaké pro mne důležité hodnoty a potřeby škola nenaplňuje. Nejvíc mne tehdy ale zarazily reakce některých kolegů, kteří mi po podání výpovědi vyjadřovali pochopení, víceméně potajmu mi říkali, že také nesouhlasí s tím, jak to ve škole funguje, a že kdyby mohli, také by odešli. Ale že platí hypotéku, na škole berou o něco vyšší platy než ve státní, takže to prostě raději nějak vydrží. Možná to zní nepokorně a předesílám, že jejich pozici rozumím, nicméně přesně takový postoj je podle mne hlavním kámenem úrazu – respektive důvodem, proč ve školství nedochází ke změnám, které by mohly alespoň drobně přispět k pozitivní změně.

Před pár lety jsem strávila měsíc v jižním Peru. Když jsme tehdy přijeli autobusem do města Arequipa, pochodovala ulicemi obrovská skupina lidí, většina z nich měla stejná trička či mikiny, nesli transparenty. Až po chvíli jsme se od místních dozvěděli, že to jsou učitelé, kteří v Peru už nějakou dobu stávkují a momentálně pochodují až do města Cuzco, což je jen z Arequipy téměř 500 km. Dokážete si něco takového u nás představit? Asi jen stěží. Ano, je to příklad z úplně jiného kontextu, ale nemůže nám být podobná aktivizace inspirací? Nechci zde vybízet ke stávkám, nicméně jasné pojmenovávání toho, co je pro nás důležité, jaké hodnoty jsou klíčové a jaké chování a jednání je pro nás nepřijatelné, by (nejen) českému školství podle mne prospěla. Místo 500 km do Areqipy můžete třeba vystoupat 50 schodů do ředitelny, promluvit s kolegy nebo hledat podporu u rodičů. Je prostě potřeba snažit se o změnu k lepšímu. Tak se ozvěte. Věřím, že to lze. Bezpečně, nenásilně, smysluplně.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články