Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
V současné době se můžeme na portálu www.rvp.cz dočíst, že probíhá připomínkové řízení k “Standardům vzdělávacích oborů základního vzdělávání” formou dotazníku do středy 22. 5. 2013. Dále se můžeme dočíst, že upravený RVP ZV, který byl schválen s účinností od 1. 9. 2013, bude obsahovat „pouze“ standardy českého jazyka, cizího jazyka a matematiky, a že standardy ostatních vzdělávacích oborů budou během školního roku 2013/2014 představeny formou seminářů.
Možná právě nyní je tu pro rodiče, odborníky, učitele poslední možnost vyjádřit svůj názor k tomu zda standardy vůbec chceme.
Co víme o současném pojetí standardů v základním vzdělávání v České republice?
Standardy doplňují očekávané výstupy v RVP jako výstup z 5. a 9. ročníku. Standardy jsou velkou systémovou změnou v základním vzdělávání od schválení Školského zákona v roce 2004. Bývalý ministr v roce 2012 vydal vyhlášení, že do RVP zavádí standardy pro Český jazyk, Cizí jazyk a Matematiku a zároveň vyhlásil, že budou plošně testováni žáci z tohoto učiva. Citace ze standardů zavedených v roce 2012: “U všech elektronicky testovatelných výstupů jsme podrobně specifikovali, které učivo a dovednosti výstup zahrnuje, a stanovili jsme indikátory úloh pro autory testů.”
V současnosti byly “renovovány” tyto standardy a dány do připomínkového řízení, přesto ani tyto standardy v současném pojetí nezakryjí tendence upřednostnit učivo před žákem a před cílem vzdělávání, tendence konkretizovat více obsah a rozsah učiva, což se projevuje u většiny „indikátorů“ a u „ilustrativních úloh“ vlastně nenápadně (pouze ilustrativně) také.
I při zavedení jakéhokoli kompromisního standardu od 1.září a i třeba jen 3 vybraných oborů (předmětů) tyto tendence budou zakotveny a pravděpodobně dále posilovány se všemi negativními důsledky, které je mohou provázet (například likvidace moderních metod vyučování, potlačení individualizace a další). Zajímavé je, že už i tyto 3 standardy porušují filozofii RVP a Školského zákona. Oddělují vzdělávací obor “Jazyk a jazyková komunikace” na dva předměty: Český jazyk a Cizí jazyk. Definování jazykového vzdělávání jako jednoho oboru zakotvuje smysluplné propojování výuky českého a cizího jazyka.
Obrázek si lze udělat ze 3 příkladů standardů (3 předmětů v připomínkovém řízení), které mají tedy vstoupit v platnost (podtržené jsou slova, která podle mne ukazují tendence vkládat závazné konkrétní učivo)
Vzdělávací obor Cizí jazyk; Ročník 5.; Tematický okruh 2. Mluvení; Očekávaný výstup RVP ZV CJ-5-2-01 “Žák se zapojí do jednoduchých rozhovorů”; Indikátory 1. žák použije základní zdvořilostní obraty (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) ve velmi krátkých a pomalu vedených rozhovorech; 2. žák se účastní jednoduchých a pomalu vedených rozhovorů, ve kterých poskytne konkrétní informace o sobě, dalších osobách, zvířatech, předmětech, činnostech, nebo se na podobné informace zeptá (např. představí sebe či druhé, sdělí věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí nebo se na totéž zeptá) za použití jednoduchých slovních spojení a otázek
Vzdělávací obor Český jazyk; Ročník 5.; Tematický okruh Komunikační a slohová výchova; Očekávaný výstup RVP ZV ČJL-5-1-03 “Žák posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení”Indikátory 1. žák sestaví a napíše adresu, zprávu, vzkaz, oznámení, pozvánku; 2. žák posoudí, zda jsou adresa, zpráva, vzkaz, oznámení nebo pozvánka úplné; 3. žák sestaví z vět nebo krátkých odstavců příběh s dodržením dějové posloupnosti; 4. žák vybere z nabídky vhodný závěr k dané ukázce
Vzdělávací obor Matematika a její aplikace; Ročník 5.; Tematický okruh 1. Číslo a početní operace; Očekávaný výstup RVP ZV M-5-1-05 “Žák modeluje a určí část celku, používá zápis ve formě zlomku.”; Indikátory 1. žák vysvětlí a znázorní vztah mezi celkem a jeho částí vyjádřenou zlomkem na příkladech z běžného života; 2. žák využívá názorné obrázky k určování 1/2, 1/4, 1/3, 1/5, 1/10 celku; 3. žák vyjádří celek z jeho dané poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny
Není lepší se zamýšlet nad RVP v jeho očekávaných výstupech a zapomenout zatím na nejasná slova jako “standard”, “indikátor” , “ilustrativní úloha”?
A pokud standard chceme používat, není lepší nejdříve přemýšlet o standardech činnosti školy a učitele? V jiných oborech se definují obecné (návodné) standardy služby a nestandardizuje se klient služby, pouze v oblasti vzdělávání jsou výrazné tendence standardizovat dítě.
V současném RVP platí toto: “Očekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené, využitelné v běžném životě a ověřitelné. Vymezují předpokládanou způsobilost využívat osvojené učivo v praktických situacích a v běžném životě. RVP ZV stanovuje závazné očekávané výstupy na konci 5. ročníku a 9. ročníku”. Pokud je to pravda je to tedy ideální stav a na co standardy? A pokud to není pravda, diskutujme.
V RVP jsou stanoveny tyto vzdělávací obory:
– Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk)
– Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace)
– Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie)
– Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět)
– Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)
– Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis)
– Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova)
– Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova)
– Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)
Za poslední roky se povedlo postupně dosáhnout, že se v současné škole dává důraz na smysluplné celky. A nejde jen o to, že si lépe vše děti zapamatují a pochopí a využijí v životě. Měli bychom spíše ještě více opustit předměty, než tvořit jejich standardy, protože i moderní věda se zaměřuje mezioborově, vzniká množství oborů, které nezařadíte do zeměpisu, přírodovědy, fyziky, matematiky nebo např. současné technické vědy jsou propojovány s psychologií, filozofií apod.
Základní moje otázka je: Potřebujeme vkládání standardů v tomto pojetí, kde je vidět tendence k povinnému učivu, které mají žáci papouškovat a vzorových úloh na znalosti místo podpory schopnosti žáků myslet v souvislostech, tvořit a objevovat svět, učit se a rozvíjet se dle svých různorodých schopností?
Moje vize standardu je: Základní vzdělávání podporuje děti ve věku, kdy se člověk je schopen mnoho naučit, je tedy nejdůležitější částí celého vzdělávacího systému. Děti při ukončení deváté třídy odchází s rozvinutým myšlením, sebevědomím, schopností dobře komunikovat a tvořit, s motivací poznávat dále svět, vědí jak dále studovat a mají i vize profesního směřování. Jsou to děti, které díky své dobré základní škole jdou dále životem, vzděláváním a prací, tak jak právě oni chtějí a jak to odpovídá jejich rozvinutému talentu.
Při standardech bychom zejména neměli jít proti smyslu platného Školského zákona a paragrafu 44 – Cíle základního vzdělávání: „Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.“
Veřejná diskuse podle mého názoru musí pokračovat. A tak, že je co nejvíce informována veřejnost. Nabídne se struktura diskuse od obecného k detailnímu. Postupně mohou být otevírány a shrnovány otázky od obecných ke konkrétním. Shrnutí zveřejňována a dán opět prostor k vyjádření ke shrnutím. Pokud se ozývá málo diskutujících, hledají se příčiny a reaguje se na ně. Pokud se ozývá hodně kritiky na způsob veřejné diskuse, udělá se krok zpátky opět k základním otázkám.
Mám stále jednu hlavní připomínku do diskuze: Je možné nějak a někde pozastavit celý tento rizikový proces (jakýchkoli nejasných standardů a nejasného plošného testování), který může radikálně změnit kurikulum a atmosféru českých škol? A nic teď nezavádět a zamyslet se s veřejností, odborníky, učiteli, rodiči i dětmi, co opravdu chceme?