Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Drilování versus učení

7. 2. 2014
EDUin
OndrejHausenblas-150×150

Když se diskutuje o zapamatování školních faktů či o drilování a učení nazpaměť, myslí se na okamžik a proces, kdy se informace do paměti ukládá. Bohužel se jako protiklad ke drilování staví nikoli proces, kdy se informace ukládají skrze jejich hledání, zpracování a promýšlení, nýbrž okamžik, kdy se o nějakých již získaných nebo právě nezískaných, nenadrilovaných informacích přemýšlí. Tak porovnávat ale nemůže vést k ničemu užitečnému. Je to jako porovnávat sázení mrkve s jejím využitím v zdravé stravě.

Text Martina Macháčka na Aktualne.cz (http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martin-machacek.php?itemid=22167), na který odkazuje článek p. Feřteka Co vy si myslíte o učení nazpaměť? zde na Eduin, je moc dobrý – totiž podnětný k uvažování, ne že by obsahoval mnohé důležité informace k zapamatování. V diskusích o zapamatování však bývá ten rozdíl v intelektuálním potěšení dost ignorován. Někoho silně těší, kolik si toho dovede zapamatovat, a jiného těší, že nad tím, co vidí kolem sebe, dovede soudržně, strukturovaně přemýšlet.

Oba typy lidí patři k těm, kdo vyznávají důležitost vzdělání, a nemá cenu, aby si to vzájemně upírali. Obojí typ je ve společnosti důležitý, je však potřeba, aby se lidé doplňovali. Když je na fakultách, středních školách i základkách převaha těch, kdo vidí hodnotu v zapamatování, snadno se stane, že děti ve škole nedostanou dost času na to, aby se učily myšlení, uvažování. Proto pak vzniká to nesmyslné učivo a cíle, které známe ze špatných učebnic, osnov, TESTŮ, škol… Nebylo dost kolegů, kteří by ty nerozumné (jak jim ohleduplně říká M. Macháček) zabrzdili. A nebylo dost takových, kteří by to naučili budoucí učitele.

Ale je i druhá důležitá věc, kterou u nás kdekdo docela opomíjí, a která o zapamatování rozhoduje:

Co a jak se děje, když si člověk ukládá informace do paměti. O tom je dnes k dispozici hodně dobrého vědeckého poznání (psychologického i neurologického, a ve světě už i pedagogického – u nás se to pomaličku také objevuje).

Jenomže tohle neberou autoři ani diskutéři ve veřejné diskusi obvykle v potaz. Ani zastánci „nezbytného drilu“, ani zastánci „přemýšlení“. Prý musíte přece některé fakty znát, abyste nad nimi mohli přemýšlet. (Každé „přece“ nás má varovat – ukrývá neobhájená a obvykle neujasněná východiska.) Ale jak jste do sebe ta fakta k „znání“ nasoukali? Dril funguje jenom u části vrstvy lidí vzdělaných. U většiny dětí a mládeže budí odpor. Historicky, ale jen v Evropě, a to té Střední, germánské, bohužel škola na tom drilu je postavena. Dřív dril stačil, jenže tehdy cílem nebylo mít národ vzdělaný, ale poslušný a použitelný pro pány a vládu.

Náklonností k drilu je i u některých lidí vzdělaných mnohdy přehlušena zodpovědnost za to, že se nemáme vzdávat přemýšlení, že tomu je nutné vyučovat. A že učení se přemýšlet je mnohem pomalejší a namáhavější než dril. Čili ve škole mu má být dáno mnohem více času než drilu. (Asi sem nebudeme plést cizojazyčná slovíčka, protože víme, že znát a umět cizí jazyk je něco docela jiného než znát a umět třeba matematiku, dějepis nebo češtinu).

Dát víc času ve škole k přemýšlení, to není nic, co by mělo likvidovat školní znalosti (ty rozumné, jaké Macháček uvádí příkladmo: „Paměťová vědomost o tom, že Božena Němcová napsala Babičku, není vůbec zbytečná, i když si za ni chleba nekoupíme. Tato vědomost jejího vlastníka spojuje s ostatními vlastníky téže vědomosti neviditelným poutem; souhrn všech těchto pout pak tvoří kulturní dědictví národa…“).

Jde o to, aby se znalosti dostaly do paměti přirozeným způsobem učení – a tím není dril, ale operování s informacemi: získávání, porozumívání, porovnávání, vztahování k sobě samému a k souvislostem, které už znám, vyhodnocování toho, jak důležitá ona informace je a pro koho …

Možná jde o maličkost – o to, jak se ve škole vyučuje:

Zda se informace dětem řeknou, anebo zda je děti UTVÁŘEJÍ z toho, co je k dispozici zevně i zevnitř. Jenomže tahle maličkost je hodně náročná pro učitele a školu: nevyučovat sice rychle – říkáním (výkladem, pamětním učením sledu informací a pouček), ale bez účinku na většinu dětí (proto máme těch 20 % chlapců v 15 letech, kteří si nedokážou s porozuměním přečíst jednoduchý krátký text, a proto mají i lidé v diskusích na webu takové potíže s pochopením toho, co říká článek, k němuž diskutují).

Anebo zda se informace i jejich význam ve škole dobývá, a to v nějaké souvislosti, která žákovi dává sama představitelný a přijatelný smysl.

Naštěstí jsou děti od pánaboha zvídavé, takže by stačilo to v nich neutlouct. Chtějí se dozvědět, a tak berou informace hlava nehlava. Ani se moc neptají, zda potřebují se to či ono dozvědět. V dětinném věku je okruh informací úzký a všecky jsou životně důležité. Jenomže po čase ve škole jim svitne, že pro některé školní informace nevidí použití. Tam by škola měla pomáhat: Použití není všecko, důležitější a NADŘAZENÝ je smysl informace pro člověka s společnost. A tady je zakopaný pes. Bez ohledu na smysl škola chce dětem vecpat mnoho informací, které možná mají hodnotu, ale u kterých jim nedopřává se dobrat smyslu. Například: Když jsem nedospělý, nepotřebuji informace o průběhu těhotenství – ale jednou dospělý budu a využiju jich. Škola ví, že je dobré, aby se dítě dozvědělo různé zásadní i detailní informace dřív, než do toho spadne. Asi proto moje dcery nosily v šesté třídě po dobu 1 měsíce všude s sebou (ve škole i vně školy) panenku ve velikosti a váze kojence), a musely ji opatrovat: krmit, přebalovat, hlídat. Pak si každý rozmyslí lehkovážné jednání, až na to přijde.

A je ve škole bohužel také mnoho informací, které smysl nedají, protože přišly z úzkého profesního pohledu několika odborníků, kteří vědí hodně o vstavačovitých nebo o větněčlenských vztazích, ale málo o dětech a o učení. Je to zakopáno v pojetí vyučovacích předmětů, a školské dokumenty to dost jasně prozrazují.

Obojí informace – ty se zakrytým smyslem, i ty beze smyslu, utloukají zájem dítěte o učení a školu, a posilují nudu a nenávist (u nás podle PISA přes 50 procent dětí v 15 letech).

Na utlučení zájmu o učení pracuje u nás i mnoho rodičů ještě před školou, protože sami ve škole nepoznali, co to je cenit si zvídavosti. Dnes je důležité, aby na obecné škole učitelky dobře rozuměly souvislostem mezi informacemi a dětmi, a aby rozuměly přemýšlení o informacích. Ty které to umějí, by měly být mnohem víc uctívány doma i veřejně.

Ve skutečnosti tedy nejde ani tak o „nazpaměť“ versus „přemýšlení“, ale o to, jak škola pomáhá dětem, aby uměly informace získávat a ukládat. I když se shodneme na tom, že znát Babičku od Boženy Němcové je pro národ cenné, ten hlavní rozdíl je v tom, jak k tomu náš žák došel (anebo jaktože nedošel).

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články