Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jak ministr školství zajistí změnu výuky matematiky?

26. 10. 2014
EDUin
nirch

Publikujeme komentář Luďka Šnircha, středoškolského učitele matematiky, který reaguje na čtvrteční Události, komentáře. V nich vystoupili ministr školství Marcel Chládek, Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií a Oldřich Botlík, autor projektu Kalibro, aby debatovali o plánované povinné státní maturitě z matematiky.

„Pokud se dělají zásadní změny ve školství, mají být prodiskutovány s odbornou veřejností, definovány cíle, eliminovány rizika, měly by být poskytnuta podpora učitelům a školám tak, aby tyto změny prospěly vzdělání budoucí společnosti. Tedy by měly být koncepční a měly by být prodiskutovány a promyšleny,“ říká Luděk Šnirch. Záznam pořadu Události a komentáře k povinné státní maturitě z matematiky 2019 z 23.10.2014 najdete na 24 minutě ZDE.

Pan ministr v diskusi vůbec nereagoval na věcné a přesné argumenty dvou oponentů, ale ani na otázky moderátora. Nabídl fráze plné slov kontinuálně (4x) a komplexně (3x). Neřekl však to podstatné, JAK zajistí jím deklarovanou a požadovanou změnu výuky do roku 2019. Zajistí zákonem, že dnešní devaťák bude vědět, že bude maturovat z matematiky v roce 2019. To je snadné. A ještě se pochválil za odvahu. Ale devaťák (ani jeho školy a učitelé) nebude na podzim 2015 vědět, Z ČEHO bude maturovat v roce 2019.

Katalog maturitních témat z matematiky 2019 by musel projít odbornou diskusí a vyjít nejpozději v LEDNU 2015, aby jej školy promítly do ŠVP a od podzimu 2015 podle nich probíhala výuka a tedy budoucího maturanta připravily na státní maturitu 2019 (musí se upravit dotace hodin matematiky, obsah témat, posílení ministrem deklarovaného důrazu na logiku, ….).

Jinak změnu nezajistíme a jen zafixujeme stávající neutěšený stav, jak správně v diskusi pojmenoval pan Botlík. Jak jinak promítne pan ministr více logiky tolik potřebné do rozhodování běžného občana v životě i zaměstnání či podnikání do výuky?

Změnou výuky nových pedagogů na PedF? Dobrý, ale to bude mít výsledek u maturity za 10-15 let (pokud se změna povede), ale ne za rok, kdy má nová výuka pro dnešní devaťáky naběhnout. Mimochodem z řeči ministra vyplynulo, že současná výuka na PedF není moc úspěšná, což však nekoresponduje se zákonem o PP, kde studium na PedF je nadřazováno jiným VŠ.

Kariérním řádem? Ten donutí ke změně metod výuky matematiky na ZŠ a SŠ od podzimu 2015? Uvidíme.

Jaké jsou cíle maturity z matematiky v roce 2019? Je třeba je říci dnes. Víme od pana ministra, že odborníci na tom pracují. Kdo jsou ti odborníci, kdy skončí a kdy a jak budou výsledky své práce prezentovat?  Kdy se o tom začne diskutovat?  Nebo opět zásadní změna školství a bez diskuse?

Odbory asi na tyto otázky neodpoví, i když jak pan ministr řekl, se rozhoduje i na základě jejich požadavku – což jsem tedy nepochopil vůbec, ale nechť, beru na vědomí, že odbory rozhodují o tom, z čeho se maturuje, už jsem vzal (musel) na vědomí i větší kotrmelce.

Je třeba si taky uvědomit, že zvýšení počtu všeobecně-vzdělávacích předmětů, z kterých se maturuje, na 3 zmenšuje prostor pro maturování z odborných předmětů na odborných školách – to nevadí gymnáziím, které již dnes mají nejlehčí maturitu ze všech (maturují na rozdíl od všech ostatních škol z nejméně předmětů – stačí 4, odborné školy mají ještě praktickou maturitu a tedy předmětů na maturitním vysvědčení 5). I to bude mít dopad na ŠVP a organizaci výuky již od podzimu 2015.

Změní se maturitní testy z matematiky, když má být posílena logika, z dnešních s množstvím uzavřených a jednoduchých odpovědí, které se tak snadno tipují a opisují? Bude více široce otevřených úloh (lidsky řečeno se zápisem řešení problému), jak to má být snad již u přijímaček, a které, jak správně říká šéf Cermatu, studenti neumí? Proč to asi neumí, když maturitní testy z matematiky jsou postaveny na uzavřených a jednoduše zapsatelných otevřených otázkách tak, aby je mohl vyhodnocovat počítač?  Chtěli jsme si usnadnit vyhodnocení maturit a tím ovlivnili výuku, nemluvě o snadnosti opisování, což studenti již dávno pochopili a snadno se na to připravují. Skutečnou úspěšnost maturitních testů neznáme, jsou mezi nimi maturity složené jinak než na základě znalostí a dovedností.

Učitelé a školy se nyní nedozvěděli vlastně nic, jen že je zde návrh na povinnou maturitu z matematiky 2019. To je moc málo.

Nevystupuji principiálně proti maturitě z matematiky, jako učitel matematiky už vůbec ne, ale přijde mi to jako další změna s riskantním výsledkem, podložená jen dobrou vírou, ale ne analýzou, definovanými cíli a změnami vedoucími k cíli, eliminaci možných rizik. Ale třeba se zásadní dokumenty do konce roku objeví a rád budu konstatovat, že změna je připravena a podložena.

Luděk Šnirch vystudoval matematiku na MFF UK Praha, 1985

Pracoval 22 let na pozicích ekonom, analytik informačních systému, vnitřní audit, školení zaměstnanců v oblasti ITE a ekonomických systémů. Ve volném čase se už od roku 1987 věnuje práci s dětmi a mládeží (turistický oddíl, putovní tábory, spolupráce se skautským oddílem, Filmový klub). Od roku 2010 pracuje jako učitel na SŠ –   motivace učit: uplatnit své zkušenosti z praxe soukromého sektoru, z výuky dospělých, s práce s dětmi a mladými lidmi ve výuce studentů.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články