Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Není pochyb, že je těžké zorientovat se v záplavě informací. Nesmírně vítaná je každá pomoc. Považuju za ni i bEduina. Ale v poslední době jsem začal váhat, zda ho chci nadále sledovat. Proč?
Cenu pro mě mají ty zdroje informací, které mají nějakou přidanou hodnotu. Ta obvykle spočívá v práci editorů, kteří garantují důležitost a správnost publikovaných informací. Chápu, že blogy a e-ziny pracují jinak než tradiční média, a vůbec nemluvím o recenzovaných odborných časopisech. Ale…
Dnešní vydání Eduinu obsahuje mj. tuto informaci: S financováním školství tzv. „na žáka“ panuje dlouhodobě nespokojenost a podle některých se projevuje na úrovni kvality vzdělávání (Britské listy). Očekával bych, že se proklikám k nějaké studii o nespokojenosti či o vlivu metody financování na kvalitu vzdělávání. Ale ouha, proklikám se k článku, který začíná slovy: Od roku 1992 do roku 2013 jsem učil na nejrůznějších středních školách, píše Jaroslav Obermajer, mohl jsem pozorovat jak den ode dne je kvalita výuky i výchovy horší a horší. Nechce se mi věřit vlastním očím. Místo seriozní analýzy názor jednoho učitele? Myslel jsem, že Eduin patří k těm, kdo se snaží omezit subjektivitu v rozhodování o školství. Že nám jde o to, aby vzdělávací politika byla podložena daty, fakty, výzkumem.
Z našich výzkumných dat mohu dodat podobné výroky učitelů „je to rok od roku horší“, kdy za tu hlavní příčinu je považováno prakticky cokoli. Podobným způsobem lze vygenerovat do svodky prakticky cokoli, např. S inkluzí panuje dlouhodobě nespokojenost a podle některých se projevuje na úrovni kvality vzdělávání. S otevřeností škol rodičům panuje dlouhodobě nespokojenost a podle některých se projevuje na úrovni kvality vzdělávání. Atd. Jmenujte jakékoli opatření ve školství, a nalezneme někoho, kdo je s ním nespokojený a myslí si, že zhoršuje kvalitu vzdělávání. Mimochodem, OECD nedávno publikovalo rozsáhlou studii, která se zabývala právě tím, jaký vliv má soutěž škol o žáky na kvalitu vzdělávacích výsledků. Žádný, což asi nepotěšilo ani zastánce, ani odpůrce financování přes žáka. (Podle OECD má soutěž o žáka ale negativní vliv právě na inkluzivitu.) Existují však i jiné studie, které našly pozitivní dopad na kvalitu vzdělávání.
Ale o to mi tolik nešlo. Jde mi o to, jak se pracuje s informacemi. V citovaném článku Britských listů autor upozorňuje, že působil na středních školách a jeho názory se týkají středních a vysokých škol. Ve svodce Eduinu jsou však už tato informace vypadla, a názor je dán do spojitosti s reformou financování celého regionálního školství včetně mateřských a základních škol. Toto zobecňování informací je druhý smrtelný hřích, který mi vadí. Nedávno měl celý beduin titulek „Jakym-směrem-jde-reforma-finského-školství“ a ve „výroku týdne“ ohlašoval převratnou reformu finského školství: příklon ke kolaborativnímu učení a nahrazení předmětů tématy. Pokud se však podíval člověk do článku, zjistil, že se opět týká pouze středního školství, a jen „jednoho či dvou období během školního roku“. Titulky ovšem vzbuzují dojem, že se týká celého „finského školství“. Kdo čte jen titulky nebo svodu v Eduinu, musí mít pocit, že jsme poslední země na světě, která ještě udržuje systén tradičních školních předmětů.
Řada zpravodajských serverů už přišla na to, že bombastické titulky a nepřesné informace nejsou cestou, jak si udržet čtenáře. Přál bych si, aby si na to dal větší pozor i Beduin. Vzdělání je příliš důležitá věc na to, aby se o něm psalo bulvárním způsobem.