Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Petra Dočkalová: Desatero práce s chybou

5. 2. 2020
Petra Dočkalová
foto-1

„Práce s chybami. Říká se, že chybami se člověk učí nebo že chybovat je lidské. To, že člověk udělá nějakou chybu, ukazuje na to, že jeho myšlení v určité oblasti nepracuje tak, jak má. Proto je dobré se s chybami naučit pracovat. Žáci by je měli analyzovat, zjistit proč a kde chybovali a jakým způsobem se mělo postupovat správně. Zde je nutné, abychom je k této činnosti systematicky vedli.“  (T.Buzan)

  1. Pojmenovat, co to vlastně chyba je. (během učení nebylo něco v pořádku, chyběla například: soustředěnost, vnímání, postup, porozumění, uvědomění si pravidel)
  2. Otevřeně říci, že chyba v procesu učení je přirozená. Pokud se učíme něčemu novému, získáváme novou zkušenost, chyba je častý prvek. Nechceme chybovat, ale chybujeme všichni. Umět přijímat chyby i jako učitel. Učení je oboustranný proces.
  3. Zaměřit se na přípravu. Promyslet, kde by mohla chyba nastat.
  4. Pozorovat proces učení, méně hodnotit. Vnímat proces, postup, ne jen výsledek.
  5. Méně poučovat, vysvětlovat, více se ptát: Jak jsi na to přišel/la? Jak jsi postupoval/a? Proč? Co nastalo?
  6. Více využívat sebekontrolu. Méně kontrolovat z vnějšku.
  7. Když už chyba nastala, pojmenovat ji, určit. Poučit se z ní. Udělat konkrétní kroky proto, abychom ji příště neopakovali. Zjistit zdroj chyby, příčinu a promyslet strategii.
  8. Uvědomit si, kdy je chyba velmi nevýhodná, až nebezpečná (nevratná) a je potřeba se soustředit. (operace) Kdy je naprosto v pořádku, dokonce žádoucí. (vynález)
  9. Uvědomit si: Čemu věnujeme pozornost, to posilujeme. Pokud stále upozorňujeme na chyby, máme zaměřenou pozornost jen na chyby – neučíme se. Navíc klesá nadšení, zájem z učení a narůstá strach a chuť objevovat nové věci.
  10. Vést děti a studenty k tomu, aby v danou chvíli odváděli tu nejlepší práci, jaká je možná. Aby pracovali s chybou aktivně, promýšleli strategii a měnili ji.

Na závěr si uvědomit, že každý chybujeme, nechceme, ale chybujeme.

Pokud chceme, aby ti, které vedeme procesem učení (bez ohledu, zda to jsou děti nebo dospělí) uměli pracovat s chybou promyšleně a přínosně. Je potřeba začít u sebe.

Přeji vám krásné dny v souvislosti s učením.

Citáty k tématu:

„Největší chyba, kterou v životě můžete udělat, je mít pořád strach, že nějakou uděláte.“ Elbert Hubbard

„Dělat chyby je mnohem lepší, než nedělat nic.“  Billie Joe Armstrong„Skutečnou chybou je chybu nenapravit.“ Konfucius

„Ten, kdo se nikdy nedopustil chyby, se nikdy nepokusil o něco nového.“ Albert Einstein

Chystám v roce 2020 Workshop, zaměřený na práci s chybou s využitím autentických výstupů z terénu + analýza chyb.

Literatura k tomuto tématu:

  • J. Holt – Jak se děti učí, Proč děti neprospívají
  • T. Buzan – Používejme hlavu
  • Ph.Dr. V. Pokorná  (překlad R.Feuerstein) – Myslet nahlas, mluvit nahlas

 

Petra Dočkalová
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články