Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Stínový ministr školství věrně odráží předsudky veřejnosti
Odborný mluvčí ODS pro školství , a tedy potenciálně stínový či skutečný ministr, vystoupil minulý týden v Hyde Parku České televize. Takže už víme, co můžeme čekat od člověka, který chce jako politik ovlivňovat české vzdělávání,. Výsledek je zatím dosti rozpačitý.
V podobných pořadech příval otázek vypadá vždy víceméně stejně. Proč máme tolik maturantů? Proč každý trouba studuje vysokou školu? Proč je tolik kunsthistoriků a uměnovědců a málo techniků? Proč nejde víc dětí na učňáky? Proč už dávno nemáme jednotné přijímačky stejně jako maturitu?
Václav Klaus obstál tam, kde v něm zvítězil liberál a dlouholetý ředitel. Jasně a srozumitelně uměl vysvětlit, proč není rozumný nápad zavádět jednotné přijímačky – má být pravomoc ředitele a školy, koho a jak si pro studium vyberou. Proč má být státní maturita organizačně co nejjednoduššíÍľ stát má organizovat jen testování a zbytek nechat na školách – prostě proto, že to udělají lépe, levněji a efektivněji. Proč je problematický požadavek na magisterský pedagogický diplom u všech učitelů bez výjimky – ze škol často odejdou ti nejlepší učitelé, které ředitel jen horko těžko do školy přitáhl. Tady všude je znát jeho praxe a orientace na jednoduchá a praktická řešení.
Podstatně horší to bylo, když došlo na věci, které přesahovaly tuto zkušenost. Václav Klaus mladší mívá tendenci k razantním výrokům a jisté bezstarostnosti v zacházení s fakty. U vystudovaného matematika a konzervativního liberála je to až s podivem, ale těžko to nazvat jinak. Na otázku, kolik zatím stála státní maturita, odpověděl, že by to musel hledat v tašce, a pravděpodobně tamtéž zůstala zapomenuta i další čísla o českém vzdělávání.
Takže například tvrdil, že počet maturantů se blíží osmdesáti procentům z populačního ročníku a brzy ji bude mít každý. Hned několikrát zopakoval, že devadesát procent maturantů jde na vysokou školu a jednoznačně souhlasil s pohoršeným divákem, že školy produkují tisíce uměnovědců a absolventů DAMU a JAMU, kteří pak nenajdou práci a uplatnění. A iniciativně dodal, že to je vlastně velkovýroba aktivistů, kteří pak vysávají stát a nutí ho, aby jim zřídil pracovní místa.
Leccos z toho je podstatně jinak. V roce 2013 z 92 tisíc absolventů středních škol mělo zhruba 25 tisíc jen výuční list (data z www.infoabsolvent.cz). To na osmdesát procent maturujících nevypadá. Počet těch, kteří nastoupí na vysokou školu, se pohybuje v posledních letech nad padesáti procenty z ročníku; i v nejnižší věkové kohortě 25 až 34 let je počet absolventů vysoké školy pořád kdesi mezi 20 až 25%, u starších je to ještě méně (šetření Reflex 2013).
Počty uměnovědců se pohybují maximálně ve stovkách, počty techniků v desetitisících a vysokoškoláci setrvale patří ke skupinám nejméně ohroženým nezaměstnaností (okolo 2,5%), na rozdíl například od učňů (loni 19,8 % absolventů učilišť). Takhle by se dalo oponovat možná polovičce Klausových tvrzení.
Politik tu není od toho, aby posiloval u veřejnosti bludy, mylné představy a předsudky. Má korigovat nesmysly, ne v nich lidi utvrzovat. Václav Klaus mladší svým odporem k přílišným novotám ve školství (rámcové a školní vzdělávací programy, průřezová témata) patří k té konzervativnější části odborné veřejnosti – ale erudici, energii, vhled do problému a odhodlání k praktickým řešením mu jistě nikdo upřít nemůže.
Snad by stálo za to, kdyby ve volné chvilce otevřel svou tašku a očima absolventa přírodních věd prozkoumal její obsah. Pak by si možná příště některé výroky raději odpustil.
Na Václava Klause v Hyde Parku ČT 24 se můžete podívat zde.
K jednotlivým tvrzením si můžete přečíst také tyto komentáře:
Máme moc kulturních antropologů
Vysokoškoláci v montovnách opravdu jsou městská legenda
Článek vyšel původně na respekt.cz