Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Komu to něco připomíná, tak ano, je to tak. Parafrázuju výrok gymnaziálního profesora Matulky z již takřka kultovního filmu Cesta do hlubin študákovy duše.[1] Proč?
Je to pár minut, co jsem vyslechl v televizi rozhovor s G. Jarolímkovou, ředitelkou jedné z pražských ped-psych poraden. Hovořila mj. o psychických problémech dětí v době uzávěr a online školy. Své o nich ví i J. Stolařová z jiné pražské poradny. Dle její zkušenosti mají hojně takové problémy dospívající a adolescenti (potíže mají např. maturanti obtížně se vyrovnávající s neustálými tanečky okolo zakončení jejich studií). A dále? Vizte: „Psychologové zaznamenali nárůst problémů s úzkostí u dětí už v jarních měsících. … Teď jsou nejčastější psychické obtíže spojené s úzkostmi, strachy, sebevražednými myšlenkami nebo se sebepoškozováním …,“ sdělila mluvčí Linky bezpečí, R Jandová.[2] /„Výzkum: Nouzový stav byl pro studenty stresující, třetina měla deprese.“[3] /„Narušení rovnováhy a přirozeného harmonogramu se zdaleka nepodepisuje jen na psychice dospělých, ale rozhodně i děti jsou už stále častěji zasažené úzkostí, nesoustředěností, poruchami spánku a podobně.“[4] /„U dětí dochází k nárůstů stížností na psychické obtíže.“[5] /Navíc: „Vysokoškolští studenti během první vlny pandemie koronaviru kvůli distanční výuce vykazovali více příznaků depresivity a více než třetina vykazovala i vysoké hodnoty osamělosti. … Online výuka vysokoškolákům nesvědčila. Teď je to čeká znovu.“[6] A k tomu se začíná hovořit o „post-traumatické“ fázi prožívání této doby, která se očekává po návratu k … „normálu“.
Vypadá to, že máme problém!!! Další … Jenže: „Český stát si tu však dává gól do vlastní branky. Duševní zdraví politická reprezentace pomíjí a lidé se kvůli stigmatizaci často ostýchají říct si o péči. Na psychoterapii hrazenou pojišťovnou se navíc čeká řadu měsíců …“[7] a na podzim dokonce platilo, že soukromí terapeuti museli zavřít praxe, neboť jsou „poskytovatelé služeb“ ‒ zřejmě je stát viděl jako takové „kadeřníky duší“. /K tomu dále ‒ únor 2021: „Soukromí psychoterapeuti nesmějí kvůli pandemickým opatřením pomáhat klientům osobně, své služby mohou poskytovat pouze online. Přitom psychoterapeuti, kteří pracují ve zdravotnickém zařízení, klienty osobně potkávat můžou.“[8]
Máme tedy problém. Ale ‒ zaplaťpámbu!!! ‒ něco okolo něj se řeší. Ped-psych poradny mají určitou možnost psychoterapie dětí a mládeže, byť k ní nejsou k ní primárně určeny. Snaží se tedy nabízet podporu, příp. nasměrovat děti do péče psychiatra (dle J. Stolařové ne vždy snadno dostupné). Avšak i tam je snad lépe ‒ březen 2021: „Vzhledem ke specifikům práce psychoterapeuta a mimořádnosti situací, které se v současné době mohou vyskytnout k řešení, je pro tyto situace podle mého názoru možno opřít přímou práci v konkrétních případech jednotlivých klientů rovněž o usnesení Vlády ČR č. 216 (zákaz volného pohybu osob), kde v čl. II. odst. 5 se stanoví výjimky ze zákazu volného pohybu osob pro výkon povolání a činnosti sloužící k zajištění: písm. a) řešení krizové situace; písm. b) ochrany zdraví, včetně dobrovolnické činnosti. Obě tyto výjimky lze podle mého názoru na výkon přímé práce psychoterapeuta s klienty, jejichž případ nelze řešit online podporou nebo případy, které vzniknou v souvislosti s probíhající COVIDovou krizí, bez dalšího uplatnit.“[9]
Jenomže … To všechno, co tu píšu je sice normální a jistě prospěšné, ale vlastně „řešení ex-post“, „tahání lišky za ocas“ (Stolařová), „hašení rozhořeného požáru“ atd. Všem těm stresorům a pak smutkům, bezradnosti, úzkostem, frustracím, depresím, devastujícím myšlenkám (atd.) se dá (zkusit) čelit. Jednak tím, že se jim ‒ lakonicky řečeno ‒ pokoušíme vyhnout nebo umenšit jejich vliv. A když „projdou“ naší preventivní obranou, tak tím, že na ně (tedy na sebe) zkoušíme zvolit taktiku, která může nastalé potíže třeba mírnit, redukovat, ba i odstranit (návštěva doktora je samozřejmě jedna z možností).
Jak vidíte, část předchozího odstavce je o prevenci. Sleduju to léta ‒ je fakt zajímavé, jak v mnoha oblastech rizikového prožívání a chování věnujeme pozornost až onomu „hašení“. Jako by bylo účinnější zachraňovat někoho, kdo se opařil, protože neumí s varnou konvicí, a mnohem méně zajímavé ho učit zacházet s konvicí tak, aby nepřišel k téhle úhoně.
Nicméně ‒ není to ode mne jen o žehrání. I v této době se pracuje s prevencí. Např. na webu poradny pro Prahy 1, 2 a 4 jsou odkazy na linky krizové intervence, ale také graficky zajímavé pomůcky pro děcka, doporučující, co dělat ku přežití tohoto mizerného času pokud možno bez šrámů na duši.[10] Letmou nabídku prevence najdeme i na webu Státního zdravotního ústavu.[11] A skvělou zprávu přináší Z. Hronová na „aktualne.cz“ ve svém textu „Čaj s účou“.[12] Přečtěte si (opravdu!), jaké psycho-preventivní aktivity rozjíždějí někteří kantoři na některých školách!!! S klasikem a k tématu řečeno: Smekám svůj duševní klobouk!
A teď pozvolna(!) zpátky k titulku tohoto blogu. Jednu z šancí, jak na prevenci problémů, ale i jak zkoušet ono „hašení“, než se rozhoří tak, že budeme potřebovat cizí pomoc, nabízí průřezové téma Osobnostní a sociální výchova (naše varianta psychosociální edukace),[13] zejména její tematický okruh „Psychohygiena“, který řeší právě tato dvě „vnitřní“ témata: jak do toho nespadnout a co dělat, když se to stane. V minulých blozích k tématu OSV jsem psal o zkušenosti (i výzkumné) s tím, že realizace „průřezu“ je buď spíše papírová nebo laická (netýká se úč s čajem!). Škoda. Britský ekvivalent, „personal, social and health education“, od loňska povinný předmět (témata psychohygieny má rovněž v kurikulu, jako my), a britská Asociace PSHE (o něčem takovém se nám zatím může jen zdát) už věnují tématu kovidových psychopotíží pozornost. Asociace (ve spolupráci s dalšími dvěma organizacemi) již v polovině roku 2020 vydala brožuru „Coronavirus: Supporting pupils’ mental health and well-being“,[14] která se opírá mj. o data z výzkumu (a jedna z výzkumných organizací pak vydala i vlastní doporučení k tématu vč. některých možných aktivit).[15]
Závěrem? Studenti nemají jen „mozek“, pro který především koncipujeme kurikulum. Mají i „srdce“ a „duši“ a jejich propojení s „tělem“ potřebují v životě stejně, jako orgán výše zmíněný. Způsoby a postupy psycho-prevence a rovněž taktiky redukce potíží již nastalých, chápu jako důležité učivo v rámci všeobecného vzdělání. Učivo praktické, zaměstnávající nejen „mozek“, ale taky „srdce ‒ duši ‒ tělo“. Doufejme, že na takové učivo v revidovaných RVP zbude ‒ vedle láčkovců, Bílé hory, integrálů a plusquamperfekt ‒ dost místa.
(P.S. Viz též blog: Poznámky k pedagogice krizí − v čase té koronavirové …)[16]
[1] Matulka tam ale nemluví o mozku a těle…
[2] https://www.seznamzpravy.cz/clanek/detem-pri-domacim-uceni-chybi-kamaradi-maji-uzkosti-a-boji-se-budoucnosti-127772
[3] https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vyzkum-nouzovy-stav-byl-pro-studenty-stresujici-tretina-mela-deprese-116486
[4] https://rodice-a-deti.zdrave.cz/distancni-vyuka-muze-negativne-ovlivnit-soucasnou-generaci/
[5] https://www.forum24.cz/distancni-vyuka-zpusobila-u-deti-30procentni-narust-psychickych-obtizi/
[6] https://echo24.cz/a/SdMWP/osameli-a-depresivni-online-vyuka-vysokoskolakum-nesvedcila-ted-je-to-ceka-znovu
[7] Respekt, 45, listopad 2020, s. 27.
[8] https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/soukromi-psychoterapeuti-covid-19-pouze-online-vyjimka_2102160754_kro
[9] Výklad právničky pro psychoterapeuty: https://czap.cz/o-nas/zpravy-z-cap/406-vykon-cinnosti-psychoterapeuta-od-1-3-2021
[10] pppraha.cz/default.aspx?pg=80889704-c37f-437c-bac8-d2a1117bc241
[11] http://www.szu.cz/uploads/Epidemiologie/Coronavirus/Letaky/WHO_Jak_zvladat_stres_deti.pdf
[12] https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ucitele-lici-jak-se-nezblaznit-z-online-vyuky/r~949eafba707d11eba4560cc47ab5f122/
[13] Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání a gymnázia.
[14] https://www.pshe-association.org.uk/news/coronavirus-supporting-pupil%E2%80%99s-mental-health-and
[15] https://www.annafreud.org/media/11544/coronavirus-research-bite-1-self-management-for-anxiety.pdf
[16] https://www.eduin.cz/clanky/poznamky-k-pedagogice-krizi-%e2%88%92-v-case-te-koronavirove/