Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Měl by mít středoškolák možnost říci svému učiteli, že třeba z biologie mu stačí trojka a základní znalosti, protože čas, který ušetří, by chtěl věnovat občance nebo angličtině? Prostá otázka, která kupodivu vzbuzuje velké emoce. A co se asi stane, když nějaký student tohle v ředitelně navrhne?
V obsáhlém textu v novém tištěném Respektu se Marek Švehla ptá, jestli má dnes ještě smysl chodit do školy, a na mnoha případech ukazuje, v čem běžné gymnázium zaostává za reálným světem. A to i v případě, že se učitelé snaží v rámci možného reagovat na to, co děje za školními dveřmi. V mnohém je text výstižný, ale jedna důležitá věc tu ještě chybí. Jen velmi málo se zde mluví o tom, že žákům a studentům schází hlavně možnost spolurozhodovat, co budou ve škole dělat.
Dnešní situace je totiž i na těch inovativnějších školách zvláštní. Všichni sice říkají, že maturant má být samostatný, má si umět vybrat, nést za sebe zodpovědnost, komunikovat a kdoví co ještě, ale ve skutečnosti má běžné školní dítě naprosto minimální možnost rozhodnout, co, jak a s kým se bude učit. Prostě vzdělávací cesta je pro něj někým připravená. Někde lépe, někde hůře.
Na začátku nastoupí a už se veze; rozhodovat se může leda tak o tom, jestli zvolí raději doplňkový seminář z literatury nebo přírodních věd. A na konci, jestli bude maturovat z angličtiny nebo matematiky. Pak dosáhne plnoletosti, maturitního vysvědčení a volebního práva – a jaksi předpokládáme, že lusknutím prstů se z něj stane samostatný člověk schopný rozhodovat o svém osudu, životě a práci. A to se bavíme v tomto případě o gymnazistech, kteří si často schopnost volby a rovnoprávné komunikace přinášejí z rodiny. A co ti ostatní? Vážně jsme je na nejednoznačný svět, kde se každý musí rozhodovat stokrát denně, připravili prohnáním vzdělávací jednosměrkou bez jediné odbočky?
A zeptal se vůbec někdo studentů, co by chtěli? Nebo je už sama ta představa nepřijatelná? Delší dobu jsme s kolegy z EDUin v kontaktu s Českou středoškolskou unií, studentskou organizací, která se snaží pojmenovat, co by se dalo na středních školách zlepšit. Pět z nich jsme pozvali na debatu, kterou můžete zhlédnout i vy. Zajímavé je sledovat, jak se v první polovině snaží být ve vztahu ke svým školám (většinou jsou to gymnazisté) korektní, zatímco v té druhé přiznali barvu. Nikdo z nich nemá s prospěchem větší problém, přesto už obvykle rezignovali na to, že by se na gymnáziu učili věci, které je opravdu zajímají, a způsobem, jejž by považovali za přínosný.
„Prostě jsem se rozhodl do maturity nějak přežít a doufám, že na vysoké škole to bude lepší,“ říká jeden z nich. A ostatní tuhle strategii potvrzují. Nemluví o svých školách špatně, své učitele většinově oceňují, ale cítí se naprosto neúspěšní ve snaze spolurozhodovat o vlastním vzdělávání. Vadí jim, že je v téhle debatě nikdo nebere vážně.
Poslechněte si je. Stačí třeba pouhých šest minut (1:09 – 1:15 na záznamu). Tam se mluví o tom, co je ve škole frustruje. Nebo ještě kratší kousek, kde vysvětlují, proč se rozhodli ve školách něco měnit (1:28 – 1:31). Je to zajímavý zážitek, z něhož pochopíte, že studentům nejde ani tak o to, aby se ve škole bavili, jak občas soudíme, ale prostě chtějí být přibráni do věcné debaty o efektivitě studia.
A až to budete mít za sebou, zkuste si sami pro sebe odpovědět na otázku: Lze se naučit řídit v autoškole, kde se jen smíte držet volantu, zatáčet výhradně na povel, řadí za vás někdo jiný a máte přísně zakázáno šlapat na pedály?
Záznam debaty v rámci kulatých stolů SKAV a EDUin na téma Co si myslí středoškoláci o školách, na nichž se vzdělávají, můžete zhlédnout ZDE.
—
Text vyšel původně na stránkách týdeníku Respekt (ZDE).