Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Za národ nevzdělanější

1. 7. 2014
EDUin
fertek

Debata o státní maturitě dokládá mylnost našeho konceptu vzdělávání

Státní maturity dopadly letos o něco hůř než loni. Názor, jak ten nemilý problém řešit, je téměř jednotný. Jako první ho vyslovil ministr Chládek a opakují ho ředitelé, učitelé, novináři i zástupci zaměstnavatelů. Máme moc lidí na maturitních oborech: mnozí tam nepatří, nepusťme ty slabé na školy s maturitou, stačí jim učňák a maturitní výsledky se zlepší.

Dokonalá absurdita. Ministr školství spolu s učiteli a řediteli škol se dožadují národa nevzdělanějšího. To je v evropském kontextu opravdu kuriozita. Státní část maturity – myslím testy a písemky – v současné podobě ověřují jen o málo víc než elementární funkční gramotnost. Porozumět textu, základně se domluvit v cizím jazyce, snad jen matematika je o něco náročnější.

Když říkáme, že máme moc maturantů, myslíme tím, že ještě větší část dospívající populace nemá dosahovat ani gramotnosti umožnující základní orientaci v moderním světě? Na učiliště u nás chodí třetina středoškoláků – v Evropě jsou jen dva státy s tak vysokou mírou vyučených. Opravdu jich máme mít víc? Má to být třeba polovina dospívajích? Vážně si myslíme, že jsme nejnevzdělavatelnější evropský národ?

Státní maturita stála a stojí hodně peněz a střední školy nijak nezlepšila. To není výtka, nic takového ani udělat nemohla. Jejích přínosů není mnoho, ale jeden jasný vidím. Tím, že jeden a ten samý test dělají všechny střední školy, ukazuje se jasně, že jeden segment škol – gymnázia – má neúspěšnost u maturity tři procenta a jiný – nástavbové studium – až 50 procent. Vzdělávací systém se zjevně rozpadá na několik zcela nesouměřitelných částí a my neděláme zatím nic pro to, aby to tak nebylo.

A když státní maturita jako kontrolka v autě svítí červeně, co navrhujeme? Ustřihnout kontrolku. Rozdělit maturitu na různé maturity – pro průmyslovky, gymnázia a učiliště a část lidí nepustit k jakékoli maturitě. Ano, kontrolka možná začne svítit zeleně, ale opravdu si někdo myslí, že kvůli tomu bude tento národ vzdělanější? Nezůstala náhodou půlka auta i s motorem někde daleko vzadu na silnici?

V moderním světě nejde o papír, ale o reálné schopnosti. Mezinárodní srovnání vzdělanosti dospělých (PIAAC) se vůbec nezabývá tím, kdo má jaký diplom, ale tím, co kdo umí. Takže pokud ve snaze „vylepšit“ maturitu omezíme části populace přístup ke vzdělávání, za pět deset let se nám to neomylně vrátí. Budeme se zase divit, jako se pravidelně divíme nad výsledky PISA? Letošní státní maturita signalizuje, že máme problém. Tak řešme problém, a ne neposkvrněnost maturitního vysvědčení.

Debatu o tom, co říkají letošní výsledky státní maturity, si můžete poslechnout i v rozhovoru Daniely Drtinové v DVTV.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články