Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 19/2011

16. 5. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 9.-15.5.2011


Klíčová témata týdne
:

uplatnitelnost na trhu práce, státní maturita, technologie ve škole, standardy předškolního vzdělávání, redukce příspěvkových organizací MŠMT, mladí vědci, druhá verze zákona o VŠ, opatření pro zlepšení výsledků vzdělávání

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Středoškoláky čekají přijímačky na VŠ. Průzkum REFLEX 2010 zpracovaný Střediskem vzdělávací politiky PedF UK nabízí zajímavé vodítko k porovnání škol. V kvalitě škol (stupnice 1-7) vede Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT se 6,25 body. Přes šest bodů získala i Matematickofyzikální fakulta UK. Pedagogické fakulty skončily mezi 4 a 5 body. Absolventi učitelství by si obor vybrali znovu ze 70-80 %, obdobně jako na řadě dalších fakult (vymykají se například brněnská práva – 92 %). A to přesto, že o kvalitě učitelů studenti hodně pochybují – budoucí učitelé si myslí, že pouze zhruba 60 % učitelů je kvalitních a obor navíc není moc náročný (náročnost jen zhruba 40 %). Do budoucna by pomohlo sledovat úspěšnost absolventů na trhu práce a také například průměrné platy v jednotlivých oborech. Částečnou odpověď dal virtuální veletrh pracovních příležitostí Jobs.cz – nejhůře se uplatňují absolventi humanitních oborů, nástupní platy jsou průměrně jen mezi 15 a 20 tisíci. Největší slabinou mladých lidí je nízká odolnost vůči stresu a špatné řídicí schopnosti.

  • Stále více oceňujeme u dětí ve škole i u dospělých v pracovním procesu tvořivý přístup. V Německu provedli (podle rešerší z odborných časopisů) menší srovnání vývoje žáků na prvním stupni studujících na Montessori a běžné základní škole. Zatímco inteligence se rozvíjela u obou skupin stejně, děti z Montessori školy měly rozvinutější právě tvořivost. Firmy zase deklarují – tvořivost ano, improvizaci ale nechceme.

  • Příští maturitu již možná nebude organizovat CERMAT – ze zákona má vypadnout část, která její organizaci přisuzuje výhradně jemu. Možná i proto, že si ministr s CERMATem čím dál více nerozumí (například je zajímavé podívat se, jak se dají komentovat výsledky stejného auditu o hospodaření CERMATu očima ministra a očima Pavla Zeleného). Ministr Dobeš slibuje i další změny – začátek zkoušek již v dubnu, písemky před ústní zkouškou. A jeho ideálem je do tří let maturita „jednoduchá, elektronická, neadministrativní s povinnou matematikou“. Snad nám ministr brzy sdělí, jak toho chce dosáhnout, i proto, aby nemuseli rektoři univerzit v anketách odpovídat zdrženlivě – „díky, zatím ne“.

  • Americký výzkum Speak Up s roční periodicitou potvrdil velmi rychlý nástup mobilních zařízení ve škole (typu iPad, smart phones aj.). Podle expertů bude v roce 2019 škola otevřená pro online přístup žáků z domova 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Přes 80 % času věnavého učení zaberou žákům online aktivity. Kdy dorazí tento trend k nám?

  • Změnilo se za 20 let ve školství vůbec něco k lepšímu? Například to, že „už víme, že máme problém“.

O čem se diskutuje

  • Spolu s návrhem standardů pro předškoláky uveřejnilo MŠMT také desatero pro jejich rodiče. Většina dětí má boty se suchým zipem, přesto by měly umět zavázat tkaničky. Nebo vyřídit vzkaz a rozdělit si úlohy s  ostatními. Názory na to, co má předškolák umět, se diskutují na Metodickém portále.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 16.-20.5. Týden vědeckých kaváren ve Středočeském kraji

  • 17.5. Univerzita Pardubice – vzdělávací workshop „Jak chránit duševní vlastnictví“ (Pardubice)

  • 19.5. Youthweek 2011 (Týden mládeže, Praha)

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články