Česká výuková videa ze soutěže Khanovy školy představují slibný začátek

25. 3. 2014
EDUin
khanova1

Přinášíme rozhovor o soutěži Umíš učit? – Ukaž se!, jejímž záměrem bylo najít nové české tvůrce výukových videí. Otakar Jícha ze sdružení Khanova škola, které soutěž uspořádalo, mluví o tom, čím jej zaslaná videa zaujala a jak si čeští tvůrci vedli v porovnání se svými americkými předchůdci. Seznam vítězných videí a bližší informace o soutěži najdete ZDE.  

Sdružení Khanova škola vzniklo v roce 2006 s cílem překládat do češtiny výuková videa z americké Khan Academy, která se ve světě těší velké oblibě. Díky překladatelům z řad dobrovolníků se do dnešního dne podařilo převést do češtiny přes 1500 původních videí. V roce 2013 získala Khanova škola ocenění Eduína za inovace ve vzdělávání. Rozhovor věnovaný činnosti Khanovy školy si můžete přečíst ZDE, web s výukovými videi a informacemi o sdružení najdete ZDE.

Jak hodnotíte výsledky soutěže?
Velmi pozitivně. Podle našich odhadů si tvorbu videí zkusilo přes sto lidí. Ne všichni dotáhli svůj nápad do úspěšného konce, jiní zas neměli odvahu svá videa přihlásit, ale i tak se nám sešlo 64 videí od 23 tvůrců, která měla přes 13 tisíc zhlédnutí.

Předčila kvalita přihlášených videí vaše očekávání?
Ano. Čekali jsme, že většina z nich bude nekvalitních a velmi nás překvapila velmi dobrá úroveň většiny z nich.

Měli jste nějaké osobní favority?
Ano, byla mezi nimi videa, která nás zaujala buď netradičním zpracováním tématu, obsahem nebo kvalitou výkladu. Mé oblíbené video je od Tomáše Effenbergera, které vysvětluje princip interpolace na popisu trajektorie letu letadel při závodech Red Bull Air Race. (Podívat se na něj můžete ZDE.)

Co oceňujete na tohle konkrétním videu?
Je to hezká ukázka využití matematiky na zajímavém problému. Video obsahuje matematické objekty jako je polynom či matice, které většina lidí zná pouze jako neužitečné abstraktní pojmy. Zde je vidět, že jsou užitečné a má smysl se je učit.

Proč se podle vás nedostalo do finále?
V soutěži se rozdalo 6 335 hlasů. Velká část hlasujících přišla ze sociálních sítí, kde svá videa sdíleli soutěžící. Rozhodujícím faktorem tedy byla schopnost tvůrců svá videa zpropagovat. To ovšem nevnímáme nutně jako špatné, jednak se nám podařilo jako organizace dostat k dalším lidem, a protože všichni soutěžící měli stejné podmínky, bylo na nich, zda tuto možnost propagace využijí.

Jak česká videa ze soutěže obstojí v porovnání s těmi z Khan Academy?
V porovnání s téměř šesti tisíci videi Khan Academy mají česká videa pořád co dohánět, ale je to více než slibný začátek. Soutěžní videa byla navíc jen ukázková, skutečná výuková videa musí pokrývat ucelenou oblast vědění – dvě videa na komplexní hodnocení nestačí.

Nacházíte nějaké významné rozdíly v jejich pojetí?
Ano, po technické i po metodické stránce. Z technického hlediska se uplatnily hlavně tři způsoby natáčení: videa ve stylu Khan Academy, komentované prezentace a snímání výkladu na papíře.

Pro nezasvěcené: Čím je charakteristický styl Khan Academy?
Veškerá videa Khan Academy vznikají tak, že program pro nahrávání obrazovky zaznamenává kreslení či psaní v programu pro malování. Píše se většinou pomocí grafického tabletu a v průběhu se nahrává i slovní výklad. Na stránkách výzvy Umíš učit? Ukaž se! najdete detailnější popis.

V čem se česká videa odlišovala po technické stránce?
Hlavně v použitém softwaru. Někteří výklad natáčeli na mobilní telefon či pomocí interaktivní tabule. Někdo k natáčení použil profesionální mikrofon, jiní ty, jež jsou součástí tabletů, notebooků apod.  

Jindřich Zdráhal, Převody jednotek 6.místo Z prava:Otakar Jícha (Khanova škola, o.s.),  Markéta Matějíčková (Khanova škola, o.s.),  Jindřich Zdráhal (učitel)

Jindřich Zdráhal, Převody jednotek 6.místo
Zprava: Otakar Jícha (Khanova škola), Markéta Matějíčková (Khanova škola), Jindřich Zdráhal (učitel)


A z metodického pohledu?
Po metodické stránce je zajímavý například přístup Elišky Králové a Lenky Fiřtové (video ZDE). Tyto dvě tvůrkyně poutavou formou prezentovaly základní omyly lidí o statistických údajích. Následně objasnily, jak se věci skutečně mají. V mnoha aspektech jsou tato videa oproti Khan Academy efektivnější.

V čem je uvedený přístup zajímavý?
Mnoho studentů má problém v tom, že si výklad interpretuje po svém. Mají nějakou výchozí představou o dané problematice a vysvětlení si vykládají tak, aby vyhovovalo této představě. Dost často se tak posiluje důvěra v úplně scestné znalosti. Některé vědecké studie ukazují, že pokud studentům nejdříve jejich scestnou představu vyvrátíte, tak získáte jejich plnou pozornost a nezaujatou mysl. Studenti poté dosáhnou mnohem vyšších znalostí. (studii na toto téma zpracovanou na University of Sydney si můžete přečíst ZDE.)

Jaká zjištění nebo poučení si ze soutěže odnášíte?
Ověřili jsme si, že tvořit výuková videa není vůbec jednoduché. Vyžaduje to dobré znalosti, trpělivost s technikou a hlavně odvahu. Dát do videí něco ze sebe a „jít s kůží na trh“, to není pro každého.

Překvapil vás počet finalistů – nepedagogů?
Bohužel nepřekvapil. Z různých diskuzí a vzdělávacích fór jsme zvyklí, že účast učitelů na těchto akcích bývá malá. Aktivních učitelů je u nás jako šafránu.

Čemu přičítáte úspěch výukových videí, jako jsou ta z Khanovy školy?
Člověku je nejpřirozenější přijímání a upevňování informací v osobním kontaktu s lidmi. Videa mají k této přirozené formě vzdělávání blíže než psané slovo, a proto jsou podle mě oblíbenější. Při sledování videí se učíte více smysly.

Nejsou ale videa takovou obměnou frontální výuky? Učí uživatele také přemýšlet?
Jako u každé formy učení záleží ochota přemýšlet pouze na studentovi. Otázkou spíše je, zdali k tomu přemýšlení dáváme studentům dostatečný prostor. Ve frontální výuce se v průběhu výkladu moc zamyslet nemůžete, u videí ano.

Jakou cestou se Khanova škola bude ubírat dál – budete nadále překládat cizojazyčná videa nebo spíš tvořit vlastní?
Rádi pracujeme s veřejností na překladech zahraničních videí. Určitě tam těch dobrých videí bude vznikat víc než u nás. A hlavně je to způsob, jak získat ucelené výukové materiály v relativně krátkém čase. Vytvořit něco podobného v češtině od nuly by trvalo roky.

Společná fotografie výherců a zástupců Khanovy školy Z prava: Markéta Matějíčková,Otakar Jícha,Hynek Jína (lektor výuky na hudební nástroje),Šárka Sochorová (studentka FIT ČVUT),Karel Malík (učitel),Eliška Králová,Dominik Šikut,Petra Sojková,Jindřich Zdráhal

Společná fotografie výherců a zástupců Khanovy školy
Zprava: Markéta Matějíčková, Otakar Jícha, Hynek Jína (lektor výuky na hudební nástroje), Šárka Sochorová(studentka FIT ČVUT), Karel Malík (učitel), Eliška Králová, Dominik Šikut, Petra Sojková, Jindřich Zdráhal

 

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články