Český rozhlas: František Dobšík a Tomáš Feřtek o zákonu o pedagogických pracovnících

Poslechněte si záznam pořadu Pro a proti ze dne 30. 6., který vysílal Český rozhlas Plus. Vystoupil v něm předseda školských odboru František Dobšík a Tomáš Feřtek (EDUin) a společně diskutovali o důsledcích zákona o pedagogických pracovnících. Záznam pořadu najdete ZDE.

„Jsem přesvědčený, že zákon vytvořil předpoklady, které měli lidé 10 let šanci naplnit,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda školských odborů František Dobšík.

Přiznal ale i další důvod pro zákonnou úpravu, která stanovuje povinné vysokoškolské vzdělání pro pedagogy základních škol.

„Pokud chceme v současném systému veřejné služby učitele nějak odměňovat, tak bez velmi striktních předpokladů k tomu nedospějeme. Vůle zaplatit učitele je malá a my usilujeme, abychom měli lepší vyjednávací pozice,“ přiznal odborové zájmy Dobšík.

Času na to, aby si zkušení, ale nekvalifikovaní učitelé doplnili vzdělání, bylo dost, soudí odborář.

Dobšík: „Učitelé měli deset let, během kterých mohli reagovat. Jestli někdo z učitelů nemá důvěru v pedagogickou fakultu, je jeho svobodné rozhodnutí ji nestudovat a nemít kvalifikaci. Přijde mi to jako výmluva těch, kteří na to nereagovali. Že jsou vynikající učitelé a děti jsou spokojeni, já neposoudím, to ať soudí Česká školní inspekce. Pokud ředitel o tohoto učitele nestál a netlačil ho k tomu, aby si vzdělání doplnil, tak to bylo jejich společné rozhodnutí, a tomu těžko můžeme čelit.“

Expert ze společnosti EDUin Tomáš Feřtek tvrdí, že zákon nic ve školství nezměnil, ani do budoucna nic pozitivně nezmění. „Považuji ho za nemravný, zákon dnes škodí, spíše než pomáhá.“

Feřtek: „Nejlepší učitelce ve škole, která se samovzdělávala, po deseti letech řekneme, že má smůlu, nemá správnou kvalifikaci, a jde dělat vychovatelku. Potrestali jsme jí snížením platu, a rodiče a děti jsme potrestali tím, že nemají toho, s kým byli spokojeni. Domnívá se snad někdo, že toto je cesta ke zvýšení úcty k pedagogické profesi mezi rodiči a veřejností? Jestli toto je jeden z důsledků tohoto zákona, tak jej považuji za nemravný.“

O snaze odborářů použít vysokoškolské vzdělání jako argument pro vyjednávání o vyšších učitelských platech odborník ví.

„Odbory tuto právní úpravu podporovaly proto, aby získaly lepší vyjednávací podmínky pro jednání o platech učitelů. Mně ale upřímně řečeno více než platy učitelů zajímají děti a jejich úroveň vzdělávání, a aby s nimi pracovali ti učitelé, kteří to opravdu umějí,“ namítl Feřtek.

Učitelé měli svobodnou volbu se rozhodnout, zda budou studovat, nebo ne, souhlasí expert. O ty mu také ani tak nejde, potvrdil.

„Já ale upřímně nelituji těch učitelů, ale právě dětí a rodičů, protože vím, o kolik se působením tohoto zákona zhorší situace ve školách, které znám,“ konstatoval Tomáš Feřtek.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
23 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Pane Feřteku, Vám opravdu připadá mravné to, že si tisíce učitelů dodělaly požadované vzdělání, ale někomu by mělo být zase odpuštěno jenom proto, že na to 10 let (ba mnohdy více) prostě kašlal? Stále šíříte bajky o jakémsi zázračném sebevzdělávání, ale nikdy jste neodpověděl na otázku, kterým (konkrétně) neformálním vzděláním vznikne skutečně kvalifikovaný matikář nebo češtinář (nebo kdokoliv jiný). Pletete stále páté přes deváté, když opakovaně nerozlišujete lidi s „nesprávným“ vysokoškolským vzděláním od lidí, kteří nemají vůbec žádné vysokoškolské vzdělání: nejdřív hájíte paní učitelku bez VŠ (jasnozřivým feřtekovským vhledem víte, že je prostě nejlepší), pak připomínáte programy jako Týč for… Více »

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Ze své (dost dlouhé) praxe vím,že žádným neformálním vzděláváním opravdový češtinář, matikář ani kvalifikovaný učitel chemie nevznikne.
Celoživotní vzdělávání učitelů má velký význam, ale až jako nástavba na komplexní vzdělávací program, kterým by každý budoucí učitel měl projít.
Učitelské vzdělávání je systém, kde zdaleka nejde jenom o oborovou odbornost, ale i o solidní znalosti z pedagogiky ( v současném integračnm chaosu i speciální), z psychologie a dalších oborů, například z etiky. V různých kurzech se to opravdu dohonit nedá a systém vědomostí a dovedností, který tvoří opravdovou vzdělanost učitele z toho nevznikne.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Ja tedy nevim, pedagogickou fakultu nemam a ani ji studovat nechci, ale ta individua co z ni dost casto lezou mi nepripadaji byti na kvalitativne vyssi urovni, nez prumerny gymnazista. Casto spis naopak. Z meho maturitniho rocniku sli na pedagogicke fakulty ti, kteri se jinam nedostali. A kdyz jsem se jednoho z nich ptal, jestli chce ucit, tak rekl, ze ne, ale ze chce mit titul. Myslim, ze dnes uci. Je spravne vytvaret nejake pozadavky na ucitele, ale to plati i o vyucujicich na pedagogickych fakultach. Kazdy ucitel pedagogiky a psychologie by mel mit predevsim praxi v tom, co uci.… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Pani Svarcova, zadny z mych VS ucitelu, pokud vim, nemel pedagogicke vzdelani, ani zadne minimum. Presto nekteri byli vynikajicimi uciteli. Rekl bych, ze drtiva vetsina umela ucit na dostatecne urovni. Vyuka byla spise otazkou dukladne pripravy, nez aplikaci nejakych pedagogickych teorii.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Pane Doležele, já jsem nepsala o vysokoškolských učitelích, ale o češtinářích, matikářích, učitelích chemie a pod,. kteří se vzdělávají nejen na pedagogických faklultách, ale i v učitelském studiu mnoha dalších vysokých škol ( VŠCHT, Matfyz, Masarykův ústav a j.) Vysokoškolští učitelé by měli být především odborníci ve svém oboru, schopní vyučovat. Opravdu si myslíte, že „pedagogicke fakulty nejsou vedeckymi ustavy. Obecne a teoreticke otazky pedagogiky necht resi studenti pedagogiky na filosofickych fakultach“? I pedagogické fakulty jsou a měly by být vysoké školy jako všechny ostatní , působí tam profesoři a docenti, píší se tam diplomové a doktorské práce a provádí… Více »

Pavel Dolezel
Pavel Dolezel
7 years ago

Paní Švarcová, já nesoudím, že studenti pedagogiky na filosofických fakultách jsou schopnější, ale moje představa, soudím-li pouze jako osoba, která se pedagogikou nezabývá a nezabývala, je taková, že pedagogika je věda, a ten, kdo ji vystuduje, nemá vlastně učitelskou aprobaci. Podobně jako studium matematiky je něco jiného, než učitelství matematiky. Podle toho, co vím, se plánuje i rozdělení VŠ na praktické a vědecké. A to, co jsem chtěl říci, je, že pedagogická aprobace mi připadá jako velmi praktické vzdělání, které má být praktické a prakticky zaměřené. Mám bohužel pár zkušeností s lidmi, kteří mají doktorát z pedagogiky, takže dokáží kompilovat… Více »

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Pane Doležele, v tom nejsme v rozporu, na FFUK stejně jako na PedF je možné vystudovat pedagogiku jako neučitelský obor. Na FFUK bývá propojována spíše s psychologií ( taky neučitelskou), zatímco na PedF spíše s nějakým předmětem, který lze učit (čeština, matematika, jazyk). Ale není to pravidlem, ty kombinace se vypisují různé. Doktorát z pedagogiky z nikoho dobrého učitele sám o sobě neudělá, to je o lidech a jejich osobnostních kvalitách. Mohli bychom si povídat například o tom, co je to autorita učitele a do jaké míry se dá získat studiem. Můj příspěvek byl reakcí na názor pana Sotoláře, zda… Více »

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Fajn,
proč tedy máme tolik specializovaných škol? Proč neudělat jednu velkou, univerzální, a poté si každý nějak donastuduje svůj obor a otrká se teprve praxí.Když to tak vezmu, byla jsem hloupá, že jsem dostudovala vůbec. Mám blbý pajďák a plat,jaký mám. To třeba pan Feřtek nemá nic a můj plat je pro něj směšný.Ale je expert. psali to v televizi.

Feřtek
Feřtek
7 years ago

Nemyslím si, že tu stojí proti sobě, zda učitel má či nemá být vysokoškolák. A rozhodně nepopírám důležitost pedagogického vzdělání. Čím nižší stupeň, tím se bez něj hůře obejdete. Jen z vlastní zkušenosti i zkušenosti jiných soudím, že ty potřebné věci se na peďáku prostě nedozvíte. Před třiceti lety to platilo stoprocentně, dnes je to jen o trochu lepší. Proto mi přijde dobré jasně pojmenovat, co patří k pedagogické kvalifikaci (v zásadě by šlo o taxativní výčet „kurzů“) a říct, že je možné je absolvovat buď v rámci pedagogické či učitelské fakulty, nebo mimo ni v akreditovaném a pravidelně auditovaném… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Není podstatné, zda jde o vzdělávání v rámci studia VŠ, či o akreditované kurzy. Podstatné je, jakým způsobem se ověřují nabyté vědomosti a znalosti. V mojí profesi exsitují mezinárodní certifikace. Stačí se přihlásit, naučit se a udělat dostatečně dobře test ověřující nabyté vědomosti a znalosti a člověk si může psát nějakou zkratku za jméno a má to v oboru váhu. Ale důvod, proč to má váhu není ten, že to někdo nařizuje, nebo vyžaduje zákonem. Důvod není ten, že to nějaká komise někde akreditovala. Důvod je ten, že ty testy jsou poměrně náročné, konají se jednou za čas a mnoho… Více »

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Pane Doležele,
často se Vašimi názory souhlasím, ale tentokrát Vám opět musím oponovat.
„Podstatné je, jakým způsobem se ověřují nabyté vědomosti a znalosti. V mojí profesi exsistují mezinárodní certifikace…“

1. Měla jsem studenta, který byl geniální matematik, přednášel na matematických kongresech i v zahraničí a navíc byl chodící encyklopedie. Myslím, že každou takovou certifikaci by zvládl nejméně ve 4 jazycích….Ale před žáky základní ani střední školy bych ho nepustila.

2.Kolik takových kreatur, kterým byste nesvěřil ani zalévání kytek, jste již ve školství potkal? Já zatím ještě žádnou.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„Měla jsem studenta, který byl geniální matematik, přednášel na matematických kongresech i v zahraničí a navíc byl chodící encyklopedie. Myslím, že každou takovou certifikaci by zvládl nejméně ve 4 jazycích….Ale před žáky základní ani střední školy bych ho nepustila.“ Přesně o tom mluvím. Nepochybuji o tom, že vystudovat pedagogickou fakultu by pro něj byla reálně otázka dvou měsíců. Ale že prvňáky nenaučí sčítání lépe, než paní učitelka, která sice není geniální, netuší, co je to komutativita, asociativita a distributivita, netuší, co je binární a co unární operace a netuší, že přirozená čísla jsou oborem integrity, to vím zcela jistě. No… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

Shrnu-li názory několika ředitelů základních škol, přimlouvali by se za další změkčení zákona pro výuku na 1. stupni, ale v každém případě by trvali na plném vzdělání pro kohokoli, kdo chce do školy nastoupit nově. S tím, že se zkvalitněním pedagogického studia počítají jako se samozřejmostí. Pokud vím, dost intenzivně se na tom pracuje.
Žádný z nich také nepodporuje nyní hrozící kariérní systém.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Ani první stupeň není jenom o triviu a každý učitel by nejen podle mého názoru měl mít vysokoškolské vzdělání. Usilovali o to už učitelé ve 20. letech minulého století a tam bychom se už snad neměli vracet. Ta hodná maminkovská paní učitelka, která učí své žáčky počítat, jako kdyby byli její vlastní, a přitom nedovede otevřít počítač, to je příklad z minulého století. Tudy cesta nevede. Všechny země, které myslí na svoji budoucnost se snaží zdokonalit vzdělávací systém a dovedou své učitele zaplatit. Proč by to nešlo u nás? To si stále budeme hrát ha vzdělanostní společnost a učitele svých… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Pane Feřteku, opět neodpovídáte na zásadní otázku: jmenujte, které současné neformální vzdělávání připraví plně aprobované češtináře, matikáře, fyzikáře…

Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

Paní Švarcová,

to vyjádření ředitelů jsem bohužel ve zkratce zkreslil – týkalo se vyučujících řekněme staršího středního věku, původně družinářek, které zaskočily v nouzi, přičemž záskok už se osvědčuje léta. Za nechtěnou nepřesnost se omlouvám.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Pane Soukale, můj komentář nebyl míněn k Vašemu příspěvku, já tu vedu polemiku a panem Doleželem, který, zdá se mi, potřebu kvalitního vzdělání učitelů poněkud podceňuje. Je pravda, že některé pedagogické fakulty nemají dobré jméno (nebudeme zobecňovat na nedostatečně definovaném vzorku, že?),ale i některé jiné vysoké školy nemají dobré jméno, např. právnická fakulta v Plzni, a přesto nebudeme požadovat zrušení vysokoškolského vzdělání advokátů a soudců a snížení jejich platů. Spíše je potřeba úroveň vysokých škol připravujících učitele zvyšovat, například tím, že na nich budou učit vysoce kvalifikovaní odborníci, kteří nebudou placeni hůře než učitelé 1. stupně, jak tomu na vysokých… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

O to tu jde. Reagovat na (údajně) nedostatečnou kvalitu vzdělání na VŠ tím, že s ním zrovnoprávníme (údajně) mnohem kvalitnější „neformální“ vzdělání, je nelogické: Proč tedy učitele nevzdělávat jen neformálně? Zřetelně se tu hraje o něco úplně jiného, než je kvalita přípravy učitelů.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Pane Soukale, ověřila jsem si jednu zkušenost: vždycky, když nevím o co jde a pracně se toho snažím dobrat, tak zpravidla jde o peníze.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„Pane Soukale, můj komentář nebyl míněn k Vašemu příspěvku, já tu vedu polemiku a panem Doleželem, který, zdá se mi, potřebu kvalitního vzdělání učitelů poněkud podceňuje.“ Potřebu nepodceňuji ani trochu. Nejsem příznivcem alternativních způsobů získávání VŠ titulů. Jen zpochybňuji kvalitu pedagogických fakult na základě zkušeností s mnohými jejich absolventy. Pomáhal jsem třeba s diplomovou prací jedné studentky pedagogické fakulty. Když porovnám zadání, obsah, požadavky na zpracování, vlastní přínos i smysl práce třeba s pracemi z ekonomie, které oponuji na FSV UK, tak je to neporovnatelné. Skoro jsem nabyl dojmu, že podobně jako lékaři, by ani učitelé neměli obhajovat vlastní odborné… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„O to tu jde. Reagovat na (údajně) nedostatečnou kvalitu vzdělání na VŠ tím, že s ním zrovnoprávníme (údajně) mnohem kvalitnější „neformální“ vzdělání, je nelogické: Proč tedy učitele nevzdělávat jen neformálně? Zřetelně se tu hraje o něco úplně jiného, než je kvalita přípravy učitelů.“ Rozhodně nejsem pro nějaké neformální vzdělávání. A já v tom oprvdu žádný finanční zájem nemám. Podnikat v oblasti vzdělávání považuji za neetické. Jediné, co tvrdím je, že kvalita dnešních absolventů pedagogických fakult zatím neumožňuje považovat kritérium formálního vzdělání učitelů za rozumné. Chápu, že maturitu, či diplom, by měl garantovat stát. To jsem vždy prosazoval. Ale proč by… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

Pane Doležele, myslím, že Vám nerozumím – na jedné straně píšete o tom, že vysokoškolské vzdělání je důležité (alespoň to tak chápu), na druhé straně o protekcionismu, když je ve školství vyžadováno. S příklady jedinců „bez papíru“, kteří přerostli ostatní, se na EDUinu zřejmě roztrhl pytel. takoví jedinci jsou ve všech oborech, ale jsou to jedinci, a otvírat kvůli nim brány sboroven komukoli mi připadá nerozumné. Nebo budeme adepty učitelství testovat formou „třeba to vyjde“? Celá debata mi připadá naprosto zbytečná. Mám jen útržkovité zkušenosti s učiteli z VŠ, ale zdá se mi, že skvělí, a naopak mizerní vyučující se… Více »

Mirek
Mirek
6 years ago

Odbory zase ukázaly, že problematice vůbec nerozumějí (jako většinou). 10 let je sice dlouhá doba, ale některé VŠ vůbec dálkové (kombinované) studium některých oborů vůbec po celou dobu neotvíraly – viz dřívější můj příspěvek v UN, později i na eduin.cz. Kdyby p. Dobšík měl správné informace o nabídkách studia pro doplnění kvalifikace, nemohl by toto říkat. Na druhou stranu nesouhlasím ani s p. Feřtkem a jeho sebevzděláváním. To by muselo mít nějaká jasná pravidla, např. určitá délka praxe, obhajoba závěrečné práce a státní zkoušky. Je pravdou, že většina VŠ nepřipravuje své studenty pro učitelské povolání dostatečně kvalitně (např. interaktivní tabuli… Více »