Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Tisková zpráva: Přinášíme základní shrnutí z jejího pražského workshopu.
EDUin 16. 5. 2023
Na konci dubna do Prahy přijela britská výzkumnice a autorka knihy Chytrozemě Lucy Crehan. Ve své přednášce pro pracovníky NPI a další odborníky na problematiku kurikula a vzdělávací politiky shrnula, jaké společné znaky mají kurikula těch zemí, které dosahují výborných výsledků v testování PISA, a také okomentovala, jak si stojí české kurikulum. Záznam přednášky můžete zhlédnout zde, přepis přednášky v angličtině najdete zde.
Co mají společného kurikula úspěšných zemí podle Lucy Crehan?
1) Kurikula jsou spíše úzce zaměřená a témata jsou jasně popsaná.
Znamená to, že obsahují menší množství jasně popsaných témat, což umožňuje učiteli jít s žáky ve výuce více do hloubky. Tento přístup vyhovuje všem dětem – těm, co postupují pomaleji (učitel nemusí spěchat a žáci látku mohou dobře zvládnout), i těm, co jsou rychlejší (mohou látku studovat skutečně do hloubky). Všechny děti se tedy věnují stejným tématům, jen jejich hloubka se liší. Učitel může všechny děti takzvaně “vzít s sebou” – nepřejde k dalšímu tématu, dokud se neujistí, že základ pochopily všechny děti (kurikulum obsahuje jen to, co je základ, standard). Díky tomu se nestává, že děti později nepochopí složitější látku, protože neměly na čem stavět.
2) Kurikula jsou vnitřně smysluplně seřazená a provázaná.
To znamená, že existuje logická provázanost mezi jednotlivými tématy, předměty a stupni vzdělávání, která respektuje to, co je schopno dítě v daném věku zvládnout. Témata jsou v celém kurikulu řazena a popsána tak, aby v každém období, na které se kurikulum člení, měl žák už předchozí znalosti a dovednosti, na kterých může stavět svoje nové učení. Například chceme-li učit ve fyzice na 2. stupni o tlakové síle, měli by se žáci na 1. stupni učit v jednodušší podobě o síle jako takové, aby měli na co navazovat. Nové poznatky a dovednosti se dítě učí jen tehdy, když je zapojuje do existující sítě starších znalostí a dovedností.