Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
V moři vzdělávání se pravidelně zvedají vlny aktuálních témat. Při eskalaci společenských problémů jako je třeba zadluženost domácností provázená exekucemi nebo dramatický nárůst nadváhy a obezity v celé populaci halasí politici i média “Ministerstvo chce naučit školáky zacházet s penězi” či “Naučme žáky netloustnout”. Je dobře, že se někdo snaží. Je špatně věřit tomu, že to stačí.
Známý paradox říká, že i nejrychlejší běžec, Achilles, nemůže nikdy dohonit želvu, která jde kus před ním. Ve chvíli, kdy doběhne na místo, kde byla želva, je želva zase o kousek dál. Bude-li někdo chtít uvěřit, že Achilles opravdu nemá šanci, vystavuje se riziku, že bude ostatním pro smích. Když ale do příměru dosadíme namísto Achillea rychlé změny v praktickém životě a namísto želvy si představíme školní přípravu, neměli bychom si už tolik fandit. Želva totiž Achillea asi nikdy nedohoní.
Pokud chceme pomáhat řešit problémy moderních domácností tak, že je budeme vzdělávat, potřebujeme vzdělávat zejména ty, kteří nesou odpovědnost za rozhodování – tedy dospělé. Dnešní rodiče a prarodiče žijí ve světě, na který je škola nepřipravovala. Na této myšlence vzniklo partnerství občanského sdružení AISIS, které již řadu let přináší inovace do školního vzdělávání, a Unie center pro rodinu a komunitu, střešní organizace především rodinných a mateřských center.
AISIS nabídl metodiku Rozumíme penězům (finanční gramotnost pro základní školy) a Zdravá abeceda (prevence nadváhy a obezity v mateřských školách) a pomocí dalšího partnera, Katedry andragogiky a personálního řízení FF UK ji upravil pro rodiče a prarodiče školních dětí. Unie center zajistila více než čtyřicítku Center učení v deseti krajích ČR, kde se během sedmiměsíční kampaně odehrálo nad 300 kurzů pro více než dva a půl tisíce účastníků v produktivním věku.
Na portálu Gramotnost.CZ jsou témata finanční a zdravotní gramotnosti nabízena i ve formě testů, e-learningu a webinářů. Vzdělávání bylo poskytnuto bezplatně, protože projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem ČR.
Díky existenci tohoto portálu a sítě Center učení (kam se vedle rodinných a mateřských center zařadily i některé mateřské a základní školy) se zvyšuje účinnost obou školních programů, Rozumíme penězům i Zdravé abecedy. Učitelé si totiž často (právem) povzdechnou “…tohle by ale měli umět hlavně jejich rodiče”. Namísto povzdechu však může tato věta zaznít jako výzva: “pokud tohle zvládnou děti ze základní nebo dokonce mateřské školy, není čas na výmluvy. Jestli to se svým životem myslíte vážně, začněte se učit jej řídit. Ano, jste vrženi do mraků a proměnlivých větrů. Nemůžeme vám nabídnout pevnou zem, ale můžeme vám poskytnout řiditelný padák. Vaše děti se na nejistou budoucnost pomalu připravuji … a jak dopadnete vy?.”
Do Center učení jistě nezamíří podstatná většina rodičovské veřejnosti. O vzdělávání, které přímo nesouvisí s udržením a zvyšováním profesních kompetencí, není mezi českými dospělými výrazný zájem. Není ani rozumné předpokládat, že prosté osvojení si informací, postupů nebo i návyků nutně vede k úplnému zvládnutí životních problémů. Nicméně několik (jednotek) tisíc dospělých uživatelů vzdělávací nabídky Gramotnost.CZ má lepší výchozí situaci než ti, kteří doufají, že to s nimi “nějak dopadne samo”.
AISIS a Unie center proto budou v nabídce vzdělávání dospělých pokračovat i po skončení financování projektu z evropských zdrojů. Připravují doplnění stávající tematické nabídky ve finanční a zdravotní gramotnosti a vedle toho pracují na zpřístupnění dalších oblastí, které se nabízejí školním dětem, ale ne už jejich rodičům a prarodičům. Šanci na lepší život si zaslouží i oni.
Nikola Křístek | člen Výkonné rady Unie center pro rodinu a komunitu
www.Gramotnost.CZ