Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Dobře využité prázdniny

7. 7. 2013
EDUin
Dvorak-150×150

Nevím, zda někdo má chuť číst o prázdninách články o vzdělávání. Ale zjevně se najdou lidé, kteří si myslí, že prázdniny jsou vhodná chvíle pro to, aby se jejich potomci intenzivně vzdělávali. A nemusí jít jen o ty, kdo se učí na reparát.

Připomněl to i článek deníku Wall Street Journal z 28. června o tom, že dobře situovaní čínští rodiče ve stále větší míře posílají své školáčky na letní kurzy na západních školách či univerzitách. Neváhají na to vydat značné částky – s letenkou a pobytem kolem deseti tisíc dolarů. Oblíbenými destinacemi jsou prestižní americké univerzity (např. Princeton), kde děti (obvykle osmi- až osmnáctileté, věkové rozmezí je různé podle pořadatele programu) tráví čas experimenty v přírodovědeckých laboratořích i řešením problémů sociálního světa. Elitní britské školy jako Eton (kam chodili i princové z královské rodiny) zase nabízejí kurzy společenského chování, veřejného vystupování i multikulturní spolupráce. Rodiče v lepším případě chtějí, aby se děti pocvičily v angličtině a zažily jinou podobu vzdělávání než tradiční dril asijských škol orientovaných na úspěch u zkoušek. Mnoho z nich ale současně chce posílit šanci, že se děti později dostanou právě na elitní britské nebo americké vysoké školy.

Celé to vypadá jako klasický Matoušův efekt: kdo má, tomu bude přidáno. Bohaté děti dostanou další šanci, jak zvýšit svůj náskok oproti ostatním vrstevníkům, jak jsem o tom psal v minulém blogu. Ale pokud nemáte zrovna po ruce nějakých sto či dvě stě tisíc, nezoufejte. Autorka citovaného článku Wei Gu k tomu říká zhruba toto: I když za své peníze získají rodiče pro potomka v takovémto prázdninovém programu jistě excelentní školu, je to pořád jen škola, z vnějšku strukturované učení. Co dnešním dětem chybí, je schopnost pohybovat se v reálném světě. Jde o tzv. exekutivní dovednosti – plánovat a organizovat činnosti. Pro jejich utváření může být nejlepší příležitostí, když mají děti čas na prázdninách neorganizovaný. Vzpomínám na volné dny u tety na vesnici, kdy jsme my děti byly ponechány samy sobě a na celý den jsme si musely vymyslet program, obstarat nákupy a jídlo (bez možnosti vše konzultovat mobilem), a stihnout odstranit následky naší tvořivosti, než se dospělí vrátili z práce. Samozřejmě, nestrukturovaný volný čas zároveň v sobě skrývá mnohá nebezpečí, právě díky tomu, že se je blízko skutečnému životu. Snad lze najít zlatou střední cestu – třeba rodina bude čas trávit společně, ale nechá děti sestavit program a připravit vše potřebné (naplánovat výlet, sbalit batoh, koupit svačinu…).

S Wei Gu lze konstatovat: nic proti dobrému vzdělání a dobrým školám, ale prázdniny lze možná ještě lépe využít i jinak.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články