Hospodářské noviny: Program Extra třída pomáhá žákům uskutečnit jejich nápady

27. 11. 2015
EDUin
19080946905_8195444062_z

Publikujeme text, který vyšel 19.11. v Hospodářských novinách pod názvem Program Extra třída pomáhá žákům uskutečnit jejich nápady (ZDE) a popisuje zkušeností z programem Extra třída, který žákům 7. až 9. tříd a souběžných ročníků víceletých gamnázií umožňuje realizovat projekty, které propojí školu s místní komunitou. O samotném programu Extra třída se můžete dozvědět více ZDE.

Studenti znojemského gymnázia se rozhodli, že v rámci programu Extra třída budou rozdávat lidem ve svém okolí radost a dobrou náladu. Spojili se s žáky místní mateřské a praktické školy a společně napekli perníčky ve tvaru usměvavých smajlíků a rozdávali je kolemjdoucím. I těm největším „morousům“ ukázali, že mohou mít důvod se usmát. Zároveň ale gymnazisté pomohli svým znevýhodněným vrstevníkům. Do akce totiž zapojili také handicapované děti. Právě jim, ale i okolí chtěli dokázat, že jsou pro společnost užitečné a potřebné.

Program Extra třída má za sebou ovšem daleko více úspěšných projektů. Všechny si žáci sami vymysleli a také uskutečnili. Program, který zaštiťuje obecně prospěšná organizace EDUin spolu s Nadačním fondem Tesco, totiž dává prostor dětské fantazii. Děti potřebují jen dobrý nápad, jak podpořit místní komunitu, a patrona, který jim pomůže s jeho realizací.

Podle Silvie Pýchové z EDUinu žákům vynalézavost nechybí a jejich návrhy organizátory nepřestávají překvapovat. „Tři roky existence programu Extra třída ale bohužel ukázaly, jak málo žáci běžně ve škole dostávají příležitost pro uskutečnění vlastních nápadů, které považují za užitečné, a že už vůbec nemají možnost tyto své záměry realizovat,“ dodává Pýchová.

Každý může měnit věci k lepšímu

To se ale program snaží změnit. Během prvních tří ročníků podpořil 78 Extra tříd a rozdělil mezi ně téměř dva miliony korun. Žáci mohou na realizaci svého nápadu získat až 30 tisíc korun. O tom, zda si projekt grant zaslouží, rozhoduje několik kritérií. Předně musí reagovat na potřeby místní komunity. Nutná je také prokazatelná týmová spolupráce, reálný rozpočet, dobrá propagace a v neposlední řadě originalita.

Přihlásit se mohou žáci sedmých, osmých a devátých tříd základních škol a také odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia. „Období mezi 13. a 15. rokem je skvělý čas pro to, probudit v člověku jeho ambice a uvědomění si své role ve společnosti. V tom smyslu, že každý může měnit věci k lepšímu,“ vysvětluje manažerka společenské odpovědnosti obchodního řetězce Tesco Martina Šilhánová.

Postup je jednoduchý. Žáci si v anketě zjistí, co obyvatelům v okolí schází a co by se dalo zlepšit. Podle potřeb komunity vymyslí projekt a zaregistrují se na webu. Pak společně pracují v on-line kanceláři, určují si rozpočet, stanovují si harmonogram a vymýšlejí propagaci. Hotový návrh projektu zveřejní a komise jej zhodnotí. Pokud třída splní výše zmíněná kritéria, dostane grant a může se vrhnout na samotnou realizaci.

Práce na přípravě i uskutečnění projektu by se ale neměla odehrávat nad rámec školního dne. „Nechceme, aby žáci měli pocit, že je to práce, kterou by měli dělat o víkendech nebo po škole,“ uvádí Iva Mawlood Tahová z EDUinu, koordinátorka projektu Extra třída.

Účastníci sice dostávají grant, z toho se ale financuje pouze realizace projektu. Proto můžou žádat i o sponzorský dar, ze kterého si pak pořídí odměnu. Většinou přispívají rodiče, známí nebo samotní učitelé v roli patronů. Koordinátorka programu Tahová by ale chtěla, aby se děti po sponzorech poohlížely samy. Aby se nebály obrátit na lokální firmy, vedení města či obce nebo na veřejnost, a získaly tak s oslovováním dárců zkušenosti.

Žádný nápad není špatný

„Starší generace si často myslí, že mladí nedělají nic, jen sedí u počítače. Když do škol ale přicházíme a diskutujeme možné nápady na zajímavé komunitní projekty, překvapují nás žáci nejen šíří svých nápadů, ale i jejich originalitou a také nadšením pro některá témata. Proto je důležité dát jim prostor. Žádný nápad není špatný, stačí ho jen podpořit,“ komentuje své zkušenosti Tahová.

Díky tvorbě projektů se zúčastnění studenti mnohé naučí. Osvojí si základy finanční gramotnosti i projektové práce. Získají organizační a propagační dovednosti a zvyknou si na týmovou spolupráci. Podle Tahové je ale nejdůležitější, že díky zkušenostem už žáci nebudou mít zábrany využít znalosti znovu, nebudou se bát být aktivní. Účastníci programu Extra třída se také shodují, že pochopili, jak nejednoznačné může být školní hodnocení. I když někdo ve škole není tak šikovný, najednou má při práci na projektu co říct. ­Každý­ zkrátka vyniká v něčem jiném.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články