Co přinesl týden 3. 6. – 9. 6. 2019
Krátce:
- Nejnaléhavější je změnit obsah přijímaček a maturit. Čeština i matematika jsou zkoušeny nevhodně. Filip Pertold z CERGE-EI navrhuje, aby se vzdělávací systém přizpůsobil požadavkům, jaké budou na pracovním trhu za deset a více let (Česká škola). To se týká i vzdělávací politiky, která by měla více investovat do učitelských platů a škol obecně.
- Piráti navrhují zrušit zavedení povinné maturity z matematiky, vedla by podle nich k vyšší neúspěšnosti. Chtějí také, aby se střední vzdělání uznávalo i studentům, kteří školu dokončí, ale maturitu nezvládnou (HN).
- Do konce roku má být připraven zákon o duálním vzdělávání, tvrdí ministr průmyslu. Duální systém je pojmenování pro odborné vzdělávání, v němž významnou roli hrají firmy. Přebírají významnou odpovědnost (Deník) za přípravu učňů. Inspirací má být senátorům, kteří pracují s ministrem, Švýcarsko, kde je podobný poměr odborného školství jako u nás.
- Sabatikl je v zahraničí běžná podpora profese. Tisková zpráva EDUin komentuje, proč má studijní volno pro pedagogy smysl. S návrhem přišlo hnutí STAN.
- “Když budeme mluvit o druhém stupni základních škol, jsme světově jednou ze zemí s nejvyššími rozdíly mezi školami z hlediska složení žáků a výsledků, kterých tam dosahují. K tomu samozřejmě přispívají víceletá gymnázia.” Akademička a výzkumnice ve vzdělávání Jana Straková v rozhovoru pro Rodiče vítáni mluví o selektivitě ve školství.
- Učebnice matiky od žáků pro žáky slaví úspěch, používá je přes 180 škol. „Napsali jsme to trochu jiným stylem. Tykáme čtenářovi, říkáme to srozumitelněji a delšími větami,“ přibližuje učebnici autor projektu Marek Liška. Série učebnic ProSpolužáky.cz se snaží pomoct hlavně žákům, kteří si v matematice nejsou příliš jistí (iRozhlas.cz), ale chtějí se zlepšit.
- Za půl roku startuje reforma financování regionálního školství, veřejné školy přestanou přesycovat třídy. Zjednodušeně školy nebudou odměňovány podle počtu žáků (iRozhlas.cz), ale rozsahu výuky, počtu odučených hodin a na základě optimálně naplněné třídy.
- Škola da Vinci hledá učitele 1. stupně a speciálního pedagoga. Více najdete v popisu inzerátu (Jobs.cz).
Výrok týdne: „Naše simulace ukazují, že kdyby se nám podařilo zvyšovat kvalitu všech učitelů a kdyby se navíc dařilo dostávat do škol kvalitní, nové, mladé učitele, tak by se nám podařilo dosáhnout HDP Německa, na hlavu samozřejmě, někdy v horizontu 80, 100 let. To je ale optimistická varianta.“ CERGE-EI ve své poslední práci měřila dopady kvality práce učitelů na HDP a rozvoj České republiky (České noviny). Na několika scénářích demonstrovala, o kolik nízkými investicemi do vzdělávání přicházíme.
V souvislostech:
- ZNEVÝHODNĚNÝCH DĚTÍ V BĚŽNÝCH ŠKOLÁCH VÝZNAMNĚ PŘIBÝVÁ. MINISTERSKÉ ZMĚNY ALE TERÉNU ZŘEJMĚ NEPOMOHOU
Ministerstvo školství minulý týden uspořádalo kulatý stůl ke společnému vzdělávání (MŠMT), kde se diskutovalo o změnách ve vyhlášce, která upravuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ministr Plaga rovněž prezentoval poslední čísla o společném vzdělávání (MŠMT), konkrétně počty žáků na jednotlivých typech škol podle jejich speciálních potřeb a zařazení. V duchu tlaku na finanční „optimalizaci inkluze“, což je zadání, které si vytyčil ministr Plaga už při nástupu do úřadu, se nese změna klíčové vyhlášky 27/2016 Sb (ODOK). Původně jsme o ní informovali v beduinu na začátku prosince minulého roku. Nyní ministerstvo školství připomínky vypořádalo a změny schválilo, byť ještě dobíhají formální procesy. Platit bude od 1. října 2019.
Začněme od statistik. Ministerstvo na datech jasně ukazuje, že na úrovni mateřských i základních škol významně klesá podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří by byli vzděláváni ve speciálních školách. A to navzdory populačnímu růstu spojenému s otevíráním nových tříd v běžných školách. Zatímco meziročně přibylo v běžných MŠ 1 006 dětí, ve speciálních to bylo pouze o 14 více. Obdobně je tomu i u ZŠ – mezi roky 2016/17 a 2018/19 přibylo 1 658 tříd celkem, kdežto ve speciálních školách mezi školními roky 16/17 a 17/18 se celkový počet tříd snížil o 80.
V mateřských i základních školách od posílení společného vzdělávání v roce 2015/16 došlo k významnému nárůstu žáků se znevýhodněním, které škola eviduje, řeší a příp. na něj čerpá finanční prostředky. Od roku 16/17 do 18/19 došlo k nárůstu o 20 339 žáků, kteří se klasifikují jako znevýhodnění podle školského zákona. Současně se ale snižuje procento, které se vzdělává ve speciálních školách, což je principem inkluzivního vzdělávání. Jednotlivým diagnózám a důvodům zvyšování jejich počtu se detailněji věnoval loňský článek Statistika a My vloni.
Zdroj: Prezentace MŠMT ke společnému vzdělávání
Nová úprava vyhlášky snižuje povolený počet asistentů ve třídě na jednoho (Novinky.cz) i tam, kde doposud mohli působit tři. Přináší ale i jiné změny, například prodloužení doby mezi kontrolami dětí s handicapem v pedagogických poradnách. Úpravy by podle úřadu měly vést k úsporám a snížení administrativy. S tím ale nesouhlasilo například Ministerstvo práce a sociálních věcí nebo ombudsmanka. Protinávrh, aby dětem byl většinově ponechán individuální studijní plán, nebyl přijat, a tak bude po říjnu výjimečnější. Neshody se též týkaly zejména té části novely, podle níž mohou do speciálních škol chodit děti s různými druhy handicapu, a dále vypuštění článku o přednostním vzdělávání dětí v běžných školách. Ministerstvo školství ale nepřesvědčily.
Přestože se ministerstvo intenzivně zabývá legislativními úpravami, zůstává otázkou, zda změny učitelům, ředitelům, a hlavně dětem jakkoliv prospějí. Výzkum inspekce z r. 2017 identifikoval problematické oblasti (např. potřebu významnější metodické podpory pro asistenty) a navrhoval zcela jiná řešení. Vidíme tak technický přístup ministerstva, které dosud samo zpracovává hlavně kvantitativní výzkum k inkluzi. A je nasnadě se ptát, jestli není důležitější se podívat na zub opravdovým výzvám, kterým školy čelí nyní, když vzdělávají stále více znevýhodněných dětí. Totéž se týká meziresortní spolupráce, jež dosud není na úrovni, která by umožnila prevenci a pomoc v zárodku namísto řešení následků.
Inspirace z (a do) praxe:
- Česká Montessori Konference (23. 11.). Asociace Montessori začala s předprodejem na každoroční konferenci o alternativě k běžné škole, vystoupí Jenny Höglund.
- Cesty romských žáků ke vzdělání (24. 6.). Přijďte si poslechnout výsledky výzkumu o dopadech inkluzivní reformy na vzdělávání romských žáků.
- Celostátní přehlídka 41. ročníku Středoškolské odborné činnosti (14. -16. 6.). 306 vítězů krajských škol a obhajoby 18 nejlepších prací bude hostovat Mendelovo gymnázium v Opavě. SOČ je tradičním místem pro prezentaci studentských prací, které jdou za rámec školní výuky.
Výběr z EDUkalendáře:
- 12. 6., 18.00, webinář, Krok za krokem do rejstříku
- 17. 6., 9.00, Praha, Učíme se pro život či pro přijímací řízení?
- 19. 6., 14.00, Praha, Kulatý stůl SKAV a EDUin: Důtka za klima?
Jsem rád, že MŠMT akceptovalo věcné návrhy Pedagogické komory na změny v inkluzivní vyhlášce a většinu z nich do aktuální novely zapracovalo. :-)