Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

EDUin komentuje programové prohlášení vlády v oblasti vzdělávání

13. 2. 2014
EDUin
8400718128_e8fcc6a4e9_z

Ocenit lze především důraz na předškolní vzdělávání, vznik Národní rady pro vzdělávání a větší konkrétnost předložených návrhů ve srovnání s koaliční smlouvou.

Praha 12. února – V programovém prohlášení vlády je v pasáži věnované ministerstvu školství zmíněno několik důležitých záměrů vlády. EDUin na ně upozorňuje a zároveň připomíná, na co je důležité při realizaci vládních záměrů nezapomínat.

Je potěšující, že programové prohlášení vlády je v oblasti vzdělávání konkrétnější než koaliční smlouva a obsahuje některé důležité body.

Za důležité považujeme:

  • Návrh na zřízení Národní rady pro vzdělávání jako platformy pro odbornou diskusi. Taková instituce, kde by bylo možné debatovat o koncepčních otázkách vzdělávání, tu chybí.
  • Důraz na předškolní vzdělávání, které je rozhodující pro snižování rozdílů mezi dětmi z různých sociálních vrstev, a kde se investované peníze nejrychleji vracejí.
  • Důraz na podporu učitelské profese zavedením kariérního řádu a změnou financování regionálního školství.

Z našeho pohledu je problematické:

  • V prohlášení chybí jakákoli zmínka o významu neformálního a celoživotního vzdělávání a jeho uznávání. Není zde zmíněno, že podstatná část vzdělávání dnes probíhá mimo školy.
  • Orientace na technické obory a trh práce by neměla znamenat snížení významu všeobecného vzdělávání a důrazu na občanské kompetence.  Školy nemají připravovat absolventy čistě jen pro pracovní trh, jejich úloha je mnohem širší.

Podstatné je neopomenout:

  • Při koncipování kariérního řádu je třeba pamatovat na jeho efektivnost a smysluplnost. Dosáhnout jí nebude snadné. Jen formální kariérní řád, který nezvýší kvalitu učitelské profese a nezlepší pracovní podmínky učitelů, by situaci spíše zhoršil.
  • Je třeba pamatovat na podporu škol středního proudu a učitelské profese při realizaci všech navrhovaných opatření. Tedy například důrazem na politiku inkluze, na zavádění pomocných profesí do škol (asistentů, speciálních pedagogů), na zkvalitnění hodnocení ať už ve vztahu učitelů a žáků, tak i při hodnocení učitelů, ředitelů a škol.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Oproti obdobné pasáži v koaliční smlouvě obsahuje programové prohlášení několik konkrétních důležitých návrhů. Rozhodně mezi ně patří návrh ustanovit Národní radu pro vzdělávání jako koncepční orgán a také doufáme, že pod změnami financování regionálního školství a zavedením kariérního řádu je ukryt především důraz na podporu učitelské profese, která nakonec vždy rozhoduje o tom, co se děti ve škole naučí.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články