Lidové noviny: Zvláštní génius loci praktické třídy Č.R.

ilustrační foto. by Geraint Rowland )flickr.com) (CC BY-NC 2.0)

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 25.6. v Lidových novinách pod názvem Genius loci ČR. Autor v něm komentuje jednu z nejproblematičtějších otázek našeho školství, kterou je segregace.

Vyhlídky této praktické třídy jsou neradostné. Ale kdo ví, třeba se na ni usměje štěstí 

Zase je tu konec školního roku. Pojďme se podívat, co se během něj událo ve třídě Čtvrtá R (Zkráceně ČR). 
Nutno úvodem poznamenat, že se nejedná o třídu běžnou, nýbrž jde o třídu tzv. praktickou, která je v rámci globální školy považována za odkladiště žáků s mizernými vyhlídkami na budoucnost. Vzdělávací strategie v této třídě je taková, že když už jsou jejich vyhlídky mizerné, je lepší oddělit je od elit a neznepokojovat ty šťastnější jejich chmurným osudem. I proto je všeobecně považováno za zbytečné do žáků v ČR investovat víc, než je nezbytné, tedy jen tolik, aby bylo dodrženo ústavou zaručené, nicméně indiferentní „právo na vzdělání“.

Za takových podmínek to funguje už nějakých 25 let a všichni, kdo tam učí, tvrdí, že lepší to prostě být nemůže. To víte, když někde učíte 30 či 40 let, znáte svět. A s tím světem to jde přece z kopce. Nejhorší, co by se prý mohlo stát, je ta inkluze, okolo které ovíjí svá mocná chapadla mafie. Marcel „Cattani“ Chládek, bývalý třídní učitel ve třídě ČR, to říkal do televize. A ta mafie je tak mocná, že když se s ní hrdinně utkal, upředla na něj jedovatou síť pomluv a uvrhla jej do stínu mravní delikvence. A tak stát přichází o hrdiny zocelené vzděláním, službou v armádě a pravidelným tělocvikem. 

Hůře vzdělavatelní
Nicméně zpět do třídy ČR. Děti ve třídě ČR jsou dlouhodobě vnímány jako hůře vzdělavatelné. Zlaté pedagogické pravidlo totiž říká, že nedojde-li k přenosu mezi vzdělávaným a vzdělavatelem, vina je zpravidla na straně vzdělávaného. Aneb učitel má patent na pravdu, byť by takový patentměl razítko se lvem a hvězdou. Tehdy totiž ještě vzdělánímělo skutečnou hodnotu a věci se nazývaly pravými jmény. K čemu nějaké dysfunkce či ADHD, když si lze vystačit s lapidárním termínem blbec. Kde jinde než v zemi učitele národů by měla kvést progresivní pedagogika, chtělo by se s hrdostí zvolat. 

Dnes je přece každému, kdo byl obdařen výhradně selským rozumem, jasné, že nastupující generace prudce zhlouply. Jak je to možné, sice neumíme vysvětlit, ale nám moudrým je radno věřit, historie přece ukazuje, že jsme vždy stáli na straně pravdy. Obsah studia je tomuto předpokladu velmi přísně přizpůsobován: stejně jako v minulosti, i v tomto roce se vyučovalo převážně frontální metodou, při níž jsou děti jednoduše instruovány v tom, co si mají zapamatovat. Hodnoceny jsou následně za to, jak zdařilou reprodukci předvedou. Samozřejmě že normální děti by mohly poznávat, nikoliv přijímat instrukce, mohly by se častěji pouštět do samostatných úkolů, mohly by řešit zadání společně, mohly by tvořit, hledat vlastní cesty a učinit tak školní vzdělávání mnohem pestřejší, zajímavější, poutavější. Tak jako to mají žáci ve třídě F. I. N., premianti Evropy. Jenže takový luxus je vyhrazen pouze elitě. Budoucnost v montovnách nepředpokládá více než disciplínu, poslušnost nutnou k plnění jednoduchých úkonů a zvládání jednoduchých instrukcí. Vynalézavost je vnímána jako kontraproduktivní. Přiznejme si, stejně na to ti blbci nemají, tak proč se namáhat. 

Praktická třída má nejen limitovaný program, má i specifické třídní učitele. Výrazným průvodním jevem je, že málokterý vydrží déle než něco málo přes rok. Je to nesmírně náročné, vyčerpávající a přitom tak nevděčné povolání. Další charakteristikou je, že se praktické třídě ČR málokdy poštěstí, aby dostala za třídního někoho schopného. Většinou to je někdo, kdo prostě a jednoduše zbude. V posledním školním roce to byl podobný případ: psychicky nevyrovnaný absolvent vojenské školy, jehož styl práce, uvažování a intelektuální rozsah připomínal spíše dozorce než pedagoga. Nakonec se ukázalo, že nepřišel vést školní třídu ČR, ale bojovat s mafií. Z mezinárodních průzkumů přitom víme, že právě učitel, notabene ten třídní, je alfou i omegou vzdělávání. 

Nová, perspektivní třídní
Neradostné vyhlídky žáků praktické třídy ČR lze statisticky vyjádřit následovně: 70 procent z nich skončí na tzv. odborných středních školách. Předpokládá se, že si tyto děti ve svých 15 letech vyberou své „řemeslo“ a po celý zbytek života se ho budou držet jako příslovečný švec kopyta. Žijeme sice v době, kdy se budoucnost práce dá jen stěží předpovědět déle, než člověk řekne švec, ale když jste z praktické ČR, čeká vás stejně s velkou pravděpodobností montovna. A rozumí tomu tak i třídní učitel… 

Nu což, i na praktickou ČR se může usmát štěstí. Po více než roce byl třídní se sklony k agresi a šikaně odejit a přišla nová, mladá a perspektivní třídní. Chtěla být soudkyní, ale potřeba pomáhat ji přirozeně dovedla do školy. Zpočátku se zdálo, že dětem, zvláště těm zanedbaným, rozumí a že by snad mohla přijít a konečně otevřít okno ve třídě, ve které se už pořádně dlouho nevětralo. Jenže jakoby tam působil zvláštní genius loci, který z každého nadějného kantora udělá poslušného dozorce. Ale třeba je to jen zdání. Příští školní rok ukáže…

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Bože,promiň tomu člověku.To co napsal je tak ubohé,že se to ani nedá komentovat.
Pán Bůh s tebou Bobe Kartousi.

Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

Některé děti jsou znevýhodněné mentálně či sociálně. Někteří experti na vzdělávání jsou znevýhodněni sami sebou – předpojatostí, zaslepeností, arogancí.
Bůh s tebou, školství, máš-li být napravováno podle těchto not.

Slávina
Slávina
7 years ago

Toho už ani Bůh -žádnej – nezachrání ! Je sám sobě Bohem …

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Autor tohoto článku by nutně potřeboval odbornou péči. Spíš asi lékařskou než speciálně pedagogickou. Polemizovat není s čím, jsou to bláboly.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Že zrovna eduínovi leží v žaludku segregace! Vždyť právě eduíni se obvykle tetelí radostí a plácají ručičkama, když probíhá oddělování ne intelektuální, ale ekonomické elity do exkluzivních škol. Segregované školy, do kterých se nejezdí autobusy, ale mercedesy. Nejhorší je ale způsob, jakým BK komentuje práci všech učitelů na všech praktických školách: tady nepotřebuji složitě hledat slova, když si lze vystačit s lapidárním termínem blbec.

vittta
vittta
7 years ago

„Nu což, i na praktickou ČR se může usmát štěstí. Po více než roce byl třídní se sklony k agresi a šikaně odejit a přišla nová, mladá a perspektivní třídní.“
Néééé, jediné štěstí by bylo, kdyby byl třídním pan Kartouz.
A to jak doslova, tak přeneseně, jak to myslí ON,tedy ministrem.
Praktická třída by se změnila k nepoznání a 70% dětí by nešlo do OSŠ ale na gymnázium…výběrové samozřejmě.
A být ministrem, tak by plně inkludované školství chrlilo inžinýry rovnou z 9. třídy.
A pane Kartouzi, ten matroš, to musí být síla jako…velká síla, no.

blanka
blanka
7 years ago

http://praha.idnes.cz/zakladni-skola-cvut-046-/praha-zpravy.aspx?c=A150629_2173829_praha-zpravy_nub

„Pedagog Bohumil Kartous, ze společnosti EDUin, která se zabývá vzděláváním, považuje plán ČVUT za zajímavý. Bude záležet na kvalitě výukového programu, ale když ho škola zvládne dobře, může se podle něj stát vzorem pro ostatní pedagogy v tom, jak žákům přiblížit vědu.

„Pro drtivou většinu lidí oblast vědy zůstává zcela neznámá. Toto může být cesta, jak děti motivovat, aby se vědou zabývaly v budoucnosti,“ míjí Kartous.“

Pane Kartousi, nejedná se trochu o segregaci. Doufám, že do této školy budou inkludováni žáci ze zš praktických. Školné by se mohlo hradit třeba prostřednictvím ČvT nebo nějaké neziskovky.

vittta
vittta
7 years ago

Podle mě zbytečně provokujete, paní Blanko.
To je přece samozřejmé, že tam bude v plné míře zavedena inkluze, především žáci se sociálně nepodmětného prostředí budou mít možnost, se seznámit s neotřelým prostředím a novýmivýukovými metodami.

Gordon Brei
7 years ago

Doposud na mě eduin působil docela seriózně. Po tomto článku pana Boba Kartouse mohu jen konstatovat, že dává pouze prostor zakomplexovaným malým „géniům“, kteří jinde nemají prostor, aby si ulevili ve svém jáství…

Michaela Němec
7 years ago

Děkuji Bobu K. za článek! Velmi nerada komentuju články Eduinu, protože se mi vždycky zvedne žaludek z partičky Karvaiová, Sotolář apod. Jejich příspěvky jsou o nich samotných a jejich egu, nic o dětech!!?? Nicméně dneska Vám, B.K. a celý Eduine, chci za vaši činnost poděkovat – jako učitelka i jako matka 4 dnes už dospívajících dětí, z nichž jedno je s postižením. Zcela splňujete svými názory mou představu o moderní škole, jako matka jsem si ji vždy přála ( a nejsem sama) a jako učitelka jsem ji praktikovala (a nejsem sama). Jde to. Chce to nejen stále se vzdělávat, ale… Více »

Hynek Zatloukal
7 years ago

Nic originálního na podobné slovní průjmy eduina nemá cenu vymýšlet: Ještě větší blbec než jsme doufali.

Pěnice Skalicová
7 years ago

Milá paní Michaelo. Vy přece víte, jaká já jsem. Poznala jste to z pár mých příspěvků tu na Eduinu. Asi tušíte, že se vůbec nevzdělávám, neznám a nepoužívám žádné moderní metody práce s dětmi, děti dopředu selektuji, můj duch je zcela neotevřen , snad ani nemám srdce. Vůbec mě určitě nezajímá, jestli se dítěti daří nebo ne. Vždyť tohle všechno je přece jednoduché vyčíst z mých příspěvků. Mohla byste z fleku dělat psychologa. Geniálního. Naopak, nevíte o mě vůbec nic. Celý život se věnuji postiženým a to se bez určitých vlastností opravdu dělat nedá. Ale nechci se tu obhajovat, to… Více »