Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Mf Dnes: Jen zákon vysoké školy příliš nezmění

21. 4. 2015
EDUin
8611066076_63dcf7693e_z1

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel pod názvem Jen zákon vysoké školy příliš nezmění 31.3. v deníku Mladá fronta Dnes a věnuje se nedávno schválené novele zákona o vysokých školách. Ta zřizuje Akreditační úřad, který může nově akreditovat nejen obor, ale celou školu.

Po několika předchozích neúspěšných pokusech schválila vláda novelu zákona o vysokých školách. Jen těžko ji však lze považovat za přelomovou. Zdánlivě zásadní změnou se jeví úprava pravidel akreditace vysokoškolských studijních programů, jakožto změna instituce, která pravomoc udělit či odebrat akreditaci nese, tedy současné Akreditační komise. Stane se z ní Akreditační úřad, který bude jinak strukturovaný a jemuž přibude nová pravomoc: institucionální akreditace, tedy akreditace celých škol, nikoliv jen programů jako doposud. 

Teoreticky by to mohlo znamenat, že bude snazší ochránit vzdělávací systém před školami pochybné kvality, jejichž funkcí je prodávat vysokoškolské tituly, nikoliv vzdělávat. Teoreticky. V praxi bude záležet na školách samotných, jaký obraz o sobě pro Akreditační úřad vytvoří. 

K tomu, aby vysoké školy samy začaly dbát o kvalitu vzdělávání, sebelépe napsaný zákon (natož ten schválený) nepomůže. Musí chtít samy. Pro akademiky, kteří přijedou z anglosaského světa, je velkým překvapením, že stanete-li se učitelem na české vysoké škole, neexistuje v podstatě žádná systematická kontrola vaší práce. Zatímco v anglosaských zemích je zavedený model tzv. senior lecturers, služebně starších, zkušených učitelů, kteří zcela pravidelně chodí na inspekce k mladším kolegům a posléze rozebírají přístup k výuce, na české vysoké škole jsou studenti vydáni na pospas komukoliv. 

Kvůli povinnosti zveřejňovat diplomové práce studentů je dnes možné na internetu najít bizarní „kousky“, které nenaplňují ani sebemenší kritéria pro diplomovou práci, přesto byly obhájeny. Kolik kauz politiků a jejich pochybných prací už tu bylo. 

Ani to však Akreditační úřad řešit nebude. 

Navíc hrozí, že jediným generálním rozhodnutím může být zlikvidována celá škola, což nemusí být špatně, ale naskýtá se mnohem větší riziko zneužití. Nad novelou tak není důvod příliš jásat. Skutečný posun českých vysokých škol by zapříčinil jedině tlak zdola. Otázka je, zda k tomu už česká společnost dospěla.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články