Sdílet článek
Praha, 2. října 2025 – Před případnou změnou systému financování regionálního školství je potřeba nejprve vyhodnotit implementaci a dopady současného systému, upozorňuje EDUin. Reforma z roku 2020 omezila boj o žáka, stabilizovala školy v menších obcích a umožnila dělení hodin. Nyní se začínají ozývat hlasy volající pro návrat k předchozímu modelu.
EDUin 2. 10. 2025
Reforma financování regionálního školství z roku 2020 nahradila normativní financování podle počtu žáků a zavedla tzv. PHmaxy (maximální týdenní počet hodin financovaný ze státního rozpočtu). Díky tomu ustoupil „boj o žáka“ a stabilizovaly se menší školy. Zároveň se více začaly dělit hodiny a využívat tandemová výuka, což zvýšilo nároky na počet učitelů i na rozpočet.
Pokud by se měl měnit systém financování regionálního školství, šlo by o další zásadní změnu během krátkého období. A to v situaci, kdy doposud nebyl vyhodnocen ten současný. EDUin proto apeluje, aby MŠMT nejprve zpracovalo komplexní analýzu současného modelu a jeho dopadů (na výsledky ve vzdělávání, klima ve školách a wellbeing žáků i učitelů), včetně srovnání mezi regiony a typy škol. Pokud by se uvažovalo o návratu k normativům podle počtu žáků, musí být součástí korektivní koeficienty, které zabrání prohlubování nerovností a destabilizaci menších škol.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Systém PHmaxů čeká na svoji komplexní a objektivní analýzu a vyhodnocení, což dosud neproběhlo. Rozumím snahám zastropovat rostoucí výdaje a šetřit, ale není možné měnit sem tam systém financování celého regionálního školství co 5 let na základě pohledu z okna. A pokud již systém měnit, důsledně využijme nově zavedené indexové financování, které je principiálně pro vyrovnávání nerovností ve školství nejlepší.“
Kontakt pro média:
Miroslav Hřebecký, programový ředitel
miroslav.hrebecky@eduin.cz / 777 230 849
Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130