Sdílet článek
Praha, 12. prosince 2025 – Robert Plaga (nestr. za ANO 2011) se v pondělí v rámci jmenování nové vlády prezidentem ČR ujme funkce ve svém druhém mandátu ministra školství. EDUin očekává, že naváže na své předchozí působení a zaměří se především na implementaci Strategie 2030+. Zásadní bude také jeho schopnost zajistit rezortu dostatečné financování. Otázkou však zůstává, jaký vliv budou mít náměstci koaličních partnerů a jakou pozici si ministr Plaga vybuduje na vládě.
EDUin 12. 12. 2025
Robert Plaga se vrátí do funkce ministra školství v době, kdy české školství čeká od 1. ledna 2026 řada změn prosazených předešlou vládou. Školy budou při jejich implementaci potřebovat silnou podporu MŠMT. Zásadním tématem hned na začátku volebního období bude rozpočet rezortu pro rok 2026. Experti napříč politickým spektrem se shodují, že stávající návrh nestačí ani na splnění závazků vyplývajících z nové legislativy a je nezbytné přidat alespoň 10 miliard Kč. Prioritou by rovněž mělo být dokončení nedotažených záležitostí, jako je inovace oborové soustavy či registry ve vzdělávání. EDUin očekává, že ministr Plaga naváže na svou předchozí „finanční diplomacii“ – právě jeho schopnost vyjednat pro rezort dostatečné prostředky bude klíčová. Pozitivní může být, že jak ministerstvo školství, tak ministerstvo financí budou řídit politici nominovaní ze stejného hnutí, což může usnadnit vyjednávání o rozpočtu.
Rozhodující však bude, jaké agendy Plaga přidělí náměstkům nominovaným koaličními partnery a jakou pozici si vybuduje na vládě. Návrh programového prohlášení vlády se totiž ne vždy plně shoduje se Strategií 2030+, již prosadil právě Plaga. Zatímco dokument zmiňuje některé důležité cíle – například závazek dosáhnout průměru zemí OECD ve výdajích na vzdělávání nebo garantovat učitelům plat 75 tisíc Kč – chybí v něm explicitní závazek k naplňování Strategie 2030+ a důraz na její dva hlavní cíle: snižování nerovností a zaměření vzdělávání na získávání kompetencí pro aktivní občanský, profesní a osobní život. Je také otázkou, jak konkrétně chce vláda řešit potřebnou komplexní reformu středního vzdělávání v perspektivě celoživotního učení nebo zajistit kapacity škol v kontextu demografických změn.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Za EDUin jde o dobrou volbu, nejlepší z možných. Robert Plaga si coby minulý ministr vydobyl respekt odborné komunity, uměl komunikovat s pedagogickým terénem a dokázal zajistit pro svůj rezort dostatek financí, což se stávajícímu ministru Bekovi rozhodně nedařilo. Připomínáme, že je také autorem Strategie 2030+, kterou nechal sestavit participativním způsobem a zajistil jí tak uznání a podporu napříč odbornou veřejností. Očekáváme, že se i ve svém druhém mandátu bude maximálně soustředit na její naplnění.“