Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Píle, pracovitost a nasazení bohužel nemusí stačit k dobrému výsledku
Kateřina Valachová nastoupila na ministerstvo školství s nebývalou vervou. Po Marcelu Chládkovi, který v míře diletantismu a sebezahledění soutěžil snad jen s děsivým Josefem Dobešem, to byla pozitivní změna. Její typický pracovní styl bylo možné sledovat třeba na pravidelné platformě Komenius. Představte si čtyřicet padesát lidí ze všech oblastí vzdělávání v jedné velké místnosti, které ministryně sezvala, aby s nimi „široce diskutovala své záměry“. To byla užitečná novinka. Ale v praxi to vypadalo tak, že dvě hodiny nezadržitelně mluvila – v nasazení a kadenci je nepřekonatelná – a na konci si nechala „odhlasovat“, že přítomní souhlasí se všemi těmi zákony, vyhláškami a nařízeními, jež navrhuje. Většinou byla míra souhlasu téměř stoprocentní a účastníci odcházeli s brnící hlavou.
Tím nemá být řečeno, že rozhodovala jako autokrat. Vlastně spíš naopak. Snažila se vnímat, co asociace škol, odbory a další účastníci chtějí, ale jako právnička prostě věří v sílu předpisů a regulace. A to byla její největší síla i slabina. Rozhodně rozumí víc právu a správním postupům než vzdělávání – a názor na něj si dělala nejspíš z mnoha vzájemně rozporných požadavků těch, kteří se s ní sešli a tvrdili, že nejlepší cesta vede tudy anebo tudy. Jestli má na věci i vlastní názor, tak úplně jisté není.
Dědictví po jejím dvouletém úřadování tomu odpovídá. V lobbingu byla výborná. Nesporným kladem je, že přinesla školám peníze na práci s dětmi s nějakým problémem (to byl totiž hlavní přínos onoho tolik diskutovaného paragrafu o inkluzi) a prosadila první významné zvýšení platů učitelů. A možná nejdůležitější je, že jasně vyčíslila, kolik miliard bychom potřebovali v příštích letech, pokud bychom opravdu chtěli začít učitele alespoň trochu slušněji platit. Požadavek je to jasný a srozumitelný.
Zbytek dědictví je mnohem spornější. Shrnout ho pod slogan „utahování šroubů“ asi u Kateřiny Valachové a jejích spolupracovníků asi vzbudí nevoli, ale těžko to pojmenovat jinak. Spustila povinný poslední rok mateřské školy, jednotné přijímačky, povinnou matematiku u maturity. Bez jasně pojmenovaných kritérií začala zásadně omezovat počet nově vznikajících neveřejných škol. Novely zákona o pedagogických pracovnících stále více uzavírají učitelskou profesi před vnějším světem a vytvářejí z ní pedagogické ghetto, kde hrozí zásadní nedostatek učitelů. Společným rysem těch opatření je, že byla původně dělána s dobrým úmyslem, ale ve výsledku obvykle problém nevyřeší, jen další způsobí.
Příklady. Povinný poslední rok školky se zaváděl kvůli zlepšení startovní pozice u čtyř pěti procent dětí z chudých rodin. Výsledek? Těmto dětem jeden rok ve školce nepomůže a zbytku rodin výrazně zkomplikuje život. Povinná matematika u maturity má zvýšit gramotnost populace. Ve výsledku povede k zafixování způsobu vyučování, který masovou nechuť k matematice způsobil. Zpřísnění pravidel pro výkon učitelství mělo zvýšit kvalitu učitelů. Výsledkem je, že ředitelé, zvláště u některých aprobací, nezohledňují učitelské kvality těch, které přijímají, ale řeší jen, jestli mají správný diplom. Jednotné přijímačky měly zajistit vyšší kvalitu žáků nastupujících na střední školy, ale zvýší rozdíly v šanci na slušné vzdělání mezi dětmi z chudších a bohatších rodin. A tak dále.
Jakkoli je kauza náměstkyně Simony Kratochvílové, kvůli níž ministryně rezignovala, mimořádně podivná, o upřímné snaze Kateřiny Valachové vylepšit zdejší vzdělávání není pochyb. Jen její příklad ukazuje, že dobrý úmysl, píle a nasazení nemusí stačit. Zrovna tohle jsou ty dobré úmysly dláždící cestu do … no někam, kde se rodičům ani žákům moc líbit nebude.
Text vyšel původně na webu Týdeníku Respekt.