Posílání žáků do výchovných ústavů nebo rušení povinné předškolní docházky. Co překvapivého skrývají volební programy

Praha, 24. září –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Politici se krátce před volbami nedohadují pouze o tom, jak vysoký by měl být plat učitelů a dalších pedagogických či nepedagogických pracovníků. Přichází i s prozatím nepříliš medializovanými návrhy, jejichž uskutečnění by mohlo být pro český vzdělávací systém rizikové. EDUin přináší přehled těch nejvýraznějších.

TZ volební programy

Rušení Středního článku MŠMT 
Pirátská kandidátka na ministryni školství Andrea Hoffmannová volá po zrušení Středního článku podpory, který je spojkou mezi řediteli škol a MŠMT. Jeho kompetence by podle ní měly převzít přímo řízené organizace MŠMT, například Národní pedagogický institut. Podobný názor sdílí i Zdeněk Kettner z SPD, zástupci ostatních stran a hnutí považují Střední článek za přínosný. Miroslav Krejčí za Motoristy by podle programu vliv SČ posílil a přesunul do jeho kompetencí i úkoly ČŠI, kterou chce jeho strana rušit. Nestraník za ANO Robert Plaga by mechanismus SČ posunul z podpory školám na jejich řízení.

Úprava povinného roku předškolního vzdělávání
Motoristé ve svém programu navrhují zrušit povinný předškolní rok a ponechat ho jen jako dobrovolný. Starostové naopak volají po prodloužení povinné předškolní docházky na dva roky a hodlají zajistit docházku i u dětí z nepodnětného prostředí. 

Posílení práv školy na úkor rodičů
Starostové ve svém programu slibují posílení práv školy, která by měla mít k dispozici diagnostiku žáka, aby s ním mohla adekvátně pracovat. Ve výjimečných případech chtějí umožnit iniciování takového vyšetření školou namísto rodiči. SPD chce udělat ze škol bezpečné prostředí, a tak chce v souladu se svým programem posílat  žáky, kteří mají trvalé problémy dodržovat školní řád, do výchovných ústavů. Rodiče nepřizpůsobivých žáků chtějí vést k odpovědnosti, včetně možnosti krácení jejich sociálních dávek.

Návrat speciálních škol a tříd
SPD tvrdí, že ředitelé mají mít právo odmítnout žáka i v případě volné kapacity a poslat jej do speciální školy, podobným směrem se chtějí vydat i Motoristé, kteří požadují okamžité ukončení inkluze. Robert Plaga (ANO) a Renáta Zajíčková (SPOLU) se v pohledu na inkluzi názorově potkávají: ani jeden z nich inkluzi nechce rušit, po důkladné revizi ale připouští její úpravu tak, aby byla smysluplná a všichni žáci mohli rozvíjet svůj potenciál. Blíže však neupřesňují, v čem by revize spočívala.

Odmítnutí revize RVP pro základní vzdělávání
Zdeněk Kettner navrhoval v předvolební debatě EDUin a SKAV zásadní přepsání nově vzniklých dokumentů, nebo dokonce návrat ke klasickým osnovám, po čemž volal v debatě ČT i nestraník za SPD Miroslav Ševčík. Motoristé nabízejí „Národní didaktický kompas“, který má představovat mix „osvědčených osnov“ a flexibility RVP/ŠVP — bez jasného návodu, jak by fungoval. Naopak STAN i další kandidáti na ministra či ministryni školství chtějí nejdřív vyhodnotit probíhající pilotáž revidovaného RVP, a teprve podle dat případně dokument upravovat a podpořit implementaci.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „V každé předvolební kampani se objevují ohňostroje nápadů ve snaze oslovit určité typy voličů. Provádět po volbách neuvážené změny je ale vždy destruktivní a často drahé. Stávající problém je nutné nejprve identifikovat a analyzovat, popsat, jaká chceme volit opatření k jeho nápravě a pak zkoumat, zda budou mít skutečně očekávaný dopad. Takže když dám příklad, ptejme se, co za problém vidíme v předškolním vzdělávání a zda ho bude řešit, nebo naopak prohlubovat zrušení povinného předškolního ročníku.“


Kontakt pro média:

Nikola Šrámková, analytička EDUinu
nikola.sramkova@eduin.cz / 604 766 771

Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články