Příští rok nás čeká ještě větší nápor na střední školy. Kde je tlak nejvyšší a co s tím uděláme?

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

5.6. – 11.6.

cestou, jak transformovat oborovou soustavu středních škol, je vznik lyceí a redukce některých specializovaných oborů

prezident Petr Pavel podepsal novelu zákona o pedagogických pracovnících a pozval na Hrad šikanovanou ukrajinskou dívku

poslechněte si inspirativní podcasty o revizi kurikula

Týden stručně

Lycea jsou podle ministra Beka cestou, jak posílit všeobecné vzdělávání. Budou podle něj postupně nahrazovat část specializovaných oborů středních odborných škol.

Myslím si, že zkušenost z posledního přijímacího řízení indikuje, že existuje nesoulad mezi poptávkou a nabídkou v míře, která není zdravá,“ cituje Deník N ministra Mikuláše Beka. Posílit všeobecné vzdělávání a zároveň snížit fatálnost přijímacího řízení na střední školy chce zakládáním lyceí jako typu školy, která nebude nutit děti a rodiče rozhodovat o vzdělávací dráze předčasně. Odpovídá to podle něj i změnám ve společnosti. „Jasně se ukazuje, že poroste poptávka po všeobecném vzdělávání. Vždyť je to logické i vzhledem k tomu, jak se mění životní styl a strategie pro trh práce,“ řekl serveru Lidovky s tím, že lycejní studijní programy umožní spojit všeobecné vzdělání s profesním profilem. Většího letošního zájmu o učiliště si všímá iDNES. „Pozorovali jsme, že vzdělanostní úroveň letošních uchazečů byla v řadě případů vyšší, než na jakou jsme byli zvyklí v minulosti. Projevuje se nepřijetí na gymnázia a jiné školy,“ cituje Karla Dvořáka, předsedu Sdružení učňovských zařízení. Podle něj to neznamená, že by se výhledově více dětí chtělo živit manuální prací. Článek v této souvislosti připomíná plán ministra Beka zaměřit se na všeobecné vzdělávání a „zeštíhlit“ nabídku učebních oborů. „Myslím si, že (lycea) budou postupně nahrazovat spíše část odborného nebo učňovského školství. Ve všech krajích máme studijní nebo učební obory, o které není dostatečný zájem, a musíme vést debatu o tom, jak tyto kapacity lépe využít,“ řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny s tím, že o typech odborného vzdělávání budou rozhodovat kraje, ale „nepochybně je před námi úkol zredukovat obrovskou škálu oborů, které jsou dnes nabízeny, a přenastavit vzdělávací systém“. O potřebě změny středoškolského vzdělávání mluví také Ondřej Kania. „Hloupý politik vám řekne, že je dostatek míst pro všechny děti. Jinými slovy říká, že s dětmi budeme hrát tetris. Prostě je nacpeme kamkoli, i když tam nechtějí a i když mají prokazatelně výsledky na to, aby studovaly,“ řekl pro iDnes.

Vedení ministerstva školství bude ještě projednávat situaci kolem výuky druhého cizího jazyka na základní škole.

Na konferenci v Praze to řekl Jan Jiterský. Ministr Bek se podle něj s dosavadní podobou a procesem revize a prvními výstupy z NPI seznamuje, k rozhodování o povinnosti nebo volitelnosti učení se druhého cizího jazyka na ZŠ by měla podle něj pomoci analýza České školní inspekce (Novinky).

Video zachycující verbální útok spolužáků na sedmiletou ukrajinskou dívku pobouřilo na sociálních sítích, malou Polinu přijal na hradě prezident.

Video zveřejněné na twitteru ukázalo verbální útok českých spolužáků na sedmiletou ukrajinskou spolužačku, včetně plivnutí do tváře, reagoval i ministr Bek. Jak k tomu došlo, popisují Seznam Zprávy. „Kluci se omluvili a ze setkání s rodiči plyne, že to není nic, co by slyšeli doma a v čem by je podporovali. Byla to prostě dětinská hloupost, která se snad nebude opakovat,“ napsal později právník, který matce dívky nabídl pomoc. „Bohužel to není ojedinělý případ. Organizace In IUSTITIA vidí obrovský nárůst násilí, ať už verbálního nebo fyzického, na válečných uprchlících z Ukrajiny. Bohužel už se nejedná pouze o verbální násilí, ale máme i napadené děti a dospělé. Jedná se i o fyzické násilí,“ řekla pro iRozhlas právnička Petra Naskosová. „Polina vnímá takové věci hodně bolestně. Protože ví, co se u nás na Ukrajině děje,“ říká v rozhovoru s Deníkem N její matka. Server Aktuálně uvádí, že na iniciativu Hlas Ukrajiny, která video na internetu rozšířila, se teď obracejí i další ukrajinští rodiče. „Mají zkušenost se slovním napadáním, cítí emocionální tlak. Video mělo mezi Ukrajinci velký dosah. Píšou mi z Německa, Finska a dalších států, že ukrajinské děti tam také trpí šikanou,“ řekla Anastasila Sihnaievska, podle školní inspekce jsou takové případy ojedinělé. Polinu a její matku přijal na hradě prezident Pavel (Seznam Zprávy).

Prezident Petr Pavel podepsal novelu zákona o pedagogických pracovnících.

Vloni podle iRozhlasu dostávali učitelé v regionálním školství včetně vedoucích pracovníků v průměru měsíčně 48 204 korun, tj. 113 % průměrného výdělku. „Senát kvůli nejasnostem požádal ministerstvo školství, aby zajistilo, že výše učitelských platů bude vycházet z předpokládané aktuální průměrné hrubé měsíční mzdy v národním hospodářství,“ píše se v článku. Novinky připomínají, že sama novela neupřesňuje, z jakého základu se při výpočtu 130 % bude vycházet.

Vyšla studie, která hledá odpověď na otázku, co dělají jinak ve čtyřech zemích, kde děti dosahují lepších vzdělávacích výsledků.

Vydání studie, která popisuje funkci středního článku ve vzdělávacích systémech Estonska, Finska, Nizozemska nebo kanadské provincie Ontario, které dosahují lepších vzdělávacích výsledků a rovných šancí než české školství, si všímá iHNed. „Školy se díky tomu mohou naplno soustředit na svou hlavní roli – vzdělávání a pedagogickou práci, což se pozitivně projevuje na jejich výsledcích,“ cituje článek Karla Garguláka z PAQ Research. O roli zřizovatelů, ale i dalších výzvách pro české školství, jako je například přetrvávající segregace, mluvil Gargulák také v DVTV – šance, že škola pomůže dítěti z chudoby, je podle něj v Česku nižší než jinde. Studii představil spolu s Vladimírem Srbem z Partnerství pro vzdělávání 2030+ v online kavárně na téma Jakým směrem by se měla vyvíjet role zřizovatelů škol v ČR?, která byla zakončena panelovou diskusí.

V příštích dvou letech čeká střední školy ještě větší nápor než letos. Deník N zmapoval téma v několika článcích.

Stále říkám, že letos si to podle mého názoru nakonec nějak sedne, přidáme pár tříd a všichni ti, kteří se budou chtít někam dostat, se dostanou. Příští rok vidím jako ohromnou krizi, ta čísla jsou tam výrazně vyšší,“ cituje článek, který se věnuje především situaci v Praze a Středočeském kraji, pražského radního pro školství Antonína Klecandu. „U nás není zásadním problémem, že by nám ve většině kraje chyběla místa, s nadsázkou řečeno jednotlivé židličky. Nepotkává se nám ale úplně nabídka s poptávkou,“ říká o situaci ve Středočeském kraji v rozhovoru jeho radní Milan Vácha s tím, že se zaměří na posilování preferovaných oborů nebo že budou chtít po státu, aby ujasnil plán do budoucna (Deník N). „Určitě chceme kapacitu navýšit, snažíme se o to. Půjdeme si teď prohlédnout několik objektů, které bychom mohli jako Praha koupit. Zároveň u stávajících objektů jednám s řediteli, které odborné učebny by se případně daly na dobu určitou přeměnit na kmenové,“ říká v dalším rozhovoru Antonín Klecanda (Deník N). Lidovky upozorňují, že by brzy měla být zveřejněna úprava hygienické vyhlášky, která by měla usnadnit využívání multifunkčních objektů i stavbu nových škol. „Eliminují se konkrétní parametry a limity ve vyhlášce. Vše bude popsáno v obecnější rovině s tím, že hlavní odpovědnost za ochranu zdraví bude mít zřizovatel a ředitel dané školy,“ uvedla poslankyně Renáta Zajíčková.

Výrok týdne

46911-dsc-0960-1-1200×630-c4

„Pokud vznikne segment lyceí srovnatelný s gymnázii, ta se ocitnou trochu pod tlakem a budou si muset najít své místo. Dnes to máte tak, že máte gymnázium poskytující všeobecné vzdělávání, které je srozumitelné veřejnosti, pak máte lycea, ale těch je málo a jen v některých regionech a pak máte 280 oborů středního vzdělávání, kterým veřejnost nerozumí a často si z nich nechce vybírat. Takže gymnázia těží z toho, že jednak mají prestiž a jednak pro ty, kdo chtějí sledovat všeobecnou vzdělávací cestu, není jiná nabídka,“ Více zde:

říká Jiří Nantl, nový náměstek na ministerstvu školství (reflex.cz).

V souvislostech

Debata a tři podcasty o aktuálních tématech

Třikrát o revizi kurikula a k tomu diskuze nejen o letošních přijímačkách na střední školy, ale také o tom, zda mají školy používat jednotné testy a jak by mohlo střední školství vypadat do budoucna. Poslechněte si tři zajímavé podcasty věnující se aktuálním tématům.

Mrháme dětským potenciálem? Diskuzi na toto téma uspořádal Deník N ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla. Sešel se na ní ministr školství Mikuláš Bek, ředitel Cermatu Miroslav Krejčí, předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová a Jan Zeman, čerstvě za PAQ Research. Mluvilo se o letošních i příštích přijímacích zkouškách (Miroslav Krejčí potvrdil, že Cermat má ambici připravit pro příští rok elektronickou přihlášku), ale také o tom, co se středním školstvím do budoucna nebo zda má nebo nemá být zachována jednotná přijímací zkouška. 

O revizi Rámcového vzdělávacího programu s Janem Zemanem mluvila v EDUcastu Veronika Sedláčková. V necelé půlhodině je shrnuto, o co při revizi jde a na jaké problémy může jeho příprava a implementace narazit. „My v současné době děláme druhý pokus, jak naučit učitele pracovat se svobodným RVP. První nevyšel kvůli tomu, že doprovodné materiály, standard, jak podle nich učit, vznikaly s velkým zpožděním deseti let,” upozornil Jan Zeman s tím, že právě to je jedna z věcí, na kterou bychom si měli dát pozor při druhém pokusu, který je v ohrožení kvůli časovému skluzu.

Vzdělávání má sílu proměnit společnost je název nového dílu Hovorů z kabinetu. Dan Pražák v něm hovořil s Lucy Crehan, anglickou učitelkou, odbornicí na vzdělávací politiku a autorkou knížky do češtiny přeložené jako Chytrozemě, která v dubnu v Praze přednášela na konferenci Úspěch pro každého žáka. Jejím úvahám o kurikulu stojí rozhodně za to věnovat trochu času, vychází při nich z osobní zkušenosti z několika zemí i z další odborné práce.  „Měla jsem pocit, že když se některému z těch vzdělávacích systémů věnuje odborný článek, věnuje se jednomu aspektu. Mě zajímalo, jak se to všechno spojuje ve třídě,” popisuje Lucy Crehan perspektivu, kterou se na problematiku kurikula a také rovného přístupu ke vzdělávání dívá.

S Ondřejem Štefflem o ScioKompetencích a síti ScioŠkol mluvil Marek Adler v podcastu Mozaika vzdělávání. K propracovanému systému kompetencí se v rozhovoru dostanou až po polovině rozhovoru, ale při vyprávění Ondřeje Šteffla o tom, kudy vedla jeho cesta ke vzdělávání, čas utíká rychle. Systém podle něj vychází z myšlenky, že škola připravuje děti na budoucnost. „Začali jsme cíleně uvažovat o tom, jak může budoucnost vypadat a co bude vyžadovat, a z toho jsme odvodili osm kompetencí. Rámcové vzdělávací programy jich mají sedm a trochu víme jen o digitální kompetenci, jak se tam dostala. My u všech osmi našich kompetencí dokážeme říct, proč je tam máme a kde jsme je v našich úvahách o budoucnosti vzali,” říká Šteffl. Výstupy pro každou z kompetencí mají Scio školy rozpracované v průměru na 40 stránkách do pěti “levelů” od úrovně odpovídající dítěti, které přijde do školy, po “ten poslední, kterého skoro nikdo nedosáhne”. „To nám umožňuje na rozdíl od RVP sledovat, jak dítě postupuje,” vysvětluje.

Nový projekt (1)
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články