Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Expertní panel dokončil a schválil Hlavní směry revize RVP ZV. Dokument je teď ve vnitřním připomínkovém řízení na ministerstvu školství a následně musí být schválený ve vedení MŠMT a vydán ministrem školství. EDUin ale opět upozorňuje, že dokument nabízí možnost rozdělení vzdělávacího obsahu. To by ale v případě přijetí vedlo k nárůstu nerovností. Podobná varianta by navíc byla celosvětovým unikátem.
Expertní panel nechal rozhodnutí o rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrové a rozvíjející učivo na ministerstvu školství. Autoři Hlavních směrů explicitně připouštějí, že nejsou dořešené koncepční otázky související s případným rozdělením vzdělávacího obsahu. Úřadu předkládají 4 různé varianty s nebo bez dělení učiva. Zejména není jasné, jaké změny v pojetí hodnocení žáků by bylo nutné provést. Není také zcela jisté, jak by jednotlivé varianty ovlivnily vzdělávací proces žáků a chování škol.
Na problém rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrový a rozvíjející upozorňuje celá řada odborníků. Stejně jako EDUin dlouhodobě upozorňují na to, že rozdělení vzdělávacího obsahu může vést k nárůstu nerovností. S tím souhlasí také poradkyně ministra školství a akademička z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Jana Straková: „Pokud zavedeme dvě úrovně kurikula, školy se začnou s ohledem na to vymezovat a nerovnosti v systému to dále posílí. Některé se stanou školami s jádrovým kurikulem, jiné zase s rozšiřujícím.” Celý rozhovor s Janou Strakovou na webu eduin.cz najdete ZDE.
Na nevhodnost rozdělení ve svém stanovisku upozorňuje i Stálá konference asociací ve vzdělávání: „Stále považujeme rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrový a rozvíjející za velmi nevyhovující. Obáváme se, že ‚dvourychlostní‘ vzdělávací obsah přinese nezamýšlené negativní externality při aplikaci do praxe, které v důsledku půjdou proti cíli Strategie 2030 snižovat nerovnosti,” píše SKAV ve svém stanovisku.
EDUin proto doporučuje vzdělávací obsah na dvouúrovňové nerozdělovat. „Vzhledem k tomu, že řada úspěšných zemí jde opačným směrem a nabízí pro všechny žáky shodný, přiměřeně zredukovaný vzdělávací obsah, spolu s vydatnou podporou těm, kteří mají potíže jej zvládnout, doporučujeme, aby učivo v RVP ZV při této revizi nebylo rozdělováno a varianty se případně podrobily pozdějšímu pilotování,” dodává analytička EDUinu Lucie Slejšková. Rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrový a rozvíjející by navíc bylo nejspíš jediným případem na světě – tedy nevyzkoušený a zaváděný v turbulentní době.