Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tomáš Feřtek: Mediální výchova a kritické myšlení problém sílících dezinformací nevyřeší

O ochotě podlehnout dezinformátorům nerozhoduje ani tak inteligence, vzdělání a mediální gramotnost jako míra důvěry ve společnost.

Nejcennější součást projektu Českého rozhlasu o dezinformacích je ukryta přímo v jeho názvu. Jmenuje se Společnost nedůvěry a pojmenovává klíčový problém. Jestliže jsme se v dosavadní debatě o sílícím vlivu dezinformací opakovaně zaklínali mediální výchovou ve školách a posilováním kritického myšlení, v jednotlivých epizodách projektu je srozumitelně popsáno, že jakkoli jde o důležité věci, problém příchylnosti třetiny české populace k dezinformátorům to nevyřeší.

To, zda začneme sdílet dezinformační narativy – od zjevných nesmyslů po spletité konspirační hypotézy – nezáleží na naší inteligenci a vzdělání, ale na našem postoji, vztahu ke světu, míře důvěry ve společnost a spravedlnost jejích institucí. Existuje dokonce něco, co bychom mohli nazvat kritickým paradoxem. Právě ti, kdo aktivně šíří dezinformace a pilně sledují ProtiProud, O čem se mlčí, Parlamentní listy a dnes už desítky dalších, mnohem méně nápadných serverů šířících strach a nedůvěru, si o sobě myslí, že to právě oni jsou vybaveni oním „kritickým myšlením“. Protože právě oni „nejsou ovce“ a „nepodléhají mainstreamu“. Informace si dohledávají a konfrontují; proto si o sobě myslí, že nahlédli mnohem hlouběji do nitra reality.

Vztah vzdělání, inteligence a dezinformačního chování je komplikovanější, než si obvykle říkáme. Klíčová je emoce, postoj. Věřím, že společnost je z principu spravedlivá a dává mi možnost se podílet na jejím řízení? Mám pocit, že stát se ke mně osobně chová spravedlivě? Pokud ne, pak čím více jsem mediálně vzdělán, čím vyšší mám inteligenci a schopnost kriticky zkoumat argumenty, tím sofistikovanější nástroje na obhajobu dezinformačních narativů vytvořím a dlouhodobě prosazuji.

Stačí se podívat na představitele dezinformační scény, aby bylo zřejmé, že z velké části nejde o nevzdělané hlupáky. Téměř ikonickým příkladem je brutálně proruský server ProtiProud a jeho klíčová osobnost Petr Hájek. Začátkem devadesátých let šéfredaktor vlivného společenského týdeníku, pak člen prezidentského týmu, muž, nad jehož usedlostí vlála americká vlajka. A dnes? Přesto tomuhle člověku inteligenci, kritické myšlení ani mediální vzdělanost neupřete. A nevystačíte si ani s tím, že se proměnil v radikálního křesťanského pravičáka popírajícího evoluci a nahrávajícího Rusku jen proto, že „ho někdo platí“.

Zpátky do školy. Kritické myšlení a mediální gramotnost do ní rozhodně patří, ale rozhodují jiné věci. Vztah důvěry ke světu, který je přátelský, dobrý a srozumitelný, se fakticky vytváří v mateřské škole a pak na prvním stupni základní školy. A klíčovou práci tady dělají učitelky a učitelé, kteří už se naučili dětem naslouchat a věnovat se jejich emocím, radostem a strachům. Ti, kteří nezneužívají své přirozené mocenské převahy a chovají se ke svým žákyním a žákům rovně a férově. Ještě o něco důležitější než hodiny mediální výchovy jsou proto hodiny, kterým se někdy říká etická výchova, někdy osobnostně sociální výchova; prostě čas ve škole, který se dá věnovat vztahům, pocitům, důvěře k druhým, ke společnosti, ke státu.

A když už je tu řeč o státu. Ten, ať jsme trochu aktuální, by si měl dát pozor, čemu jeho kroky nahrávají. Například není šťastné podrazit patnáctileté, kteří zrovna v tomto na postoje kritickém věku směřují na střední školy. Je nepřijatelné nebýt schopen zorganizovat alespoň trochu důstojné přijímací řízení a pak náctiletým a jejich rodičům sdělit, že jen hysterčí a měli se víc snažit. Čehož se bohužel lecjaký politik dopustil, byť to naštěstí neplatí o aktuálním vedení ministerstva školství.

Pár podobných výroků ve veřejném prostoru spolehlivě zlikviduje to, co učitelé do svých žáků za uplynulých deset dvanáct let vložili. A o co více si náctiletí osvojili z kritického myšlení, o to jasnější, tvrdší a vyargumentovanější bude jejich nedůvěra ke státu jako instituci. A nesvádějme to na dezinformátory. Není to tak, že dezinformace rozkládají společnost a vytvářejí atmosféru nedůvěry. Naopak, společnost plná vzájemné nedůvěry, podezíraní a pocitů nespravedlnosti je výjimečně náchylná podlehnout dezinformacím.

Text vyšel na webu Týdeníku Respekt.

DSC_218
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články