Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 29.5. – 4.6. 2017
Témata týdne: V českém vzdělávacím systému chybí učitelé. Tomáš Feřtek poukazuje v textu pro LN na stále palčivější problém, kterým je rostoucí průměrný věk učitelů, jejich nedostatek a souvislost s omezujícím zákonem o pedagogických pracovnících. Rodiče z Frýdku-Místku píší ministryni v demisi kvůli Scio škole. Společnost Scio upozorňuje na to, že skupina rodičů, kterým MŠMT nepovolilo otevřít neveřejnou školu v rámci řetězce Scio, se obracejí otevřeným dopisem na ministryni v demisi. Volební programy a vzdělávání. Komentář na Tiscali.cz upozorňuje na poměrně smysluplné návrhy v programu TOP09 na podporu českého vzdělávání. I na pochybnosti, které s sebou odvážné návrhy nesou… Paradox Severní Koreje. Univerzitu v Pchjongjangu vedou evangeličtí kněží, byť je náboženství ve stalinistickém systému zakázáno. Jde o kompromis režimu, jenž není schopen zajistit dostatečné vzdělání v zemi výrazně izolované od okolního světa (NY Times, Info.cz).
Výrok týdne:
„Vy se budete setsakramentsky divit a bude vám líto, že se mnou takto mluvíte, až se dozvíte, co a jakým způsobem se dělo a co policie vyšetřuje. Já o tom nemůžu mluvit. A kdo všechno je tam zmiňovaný. Pak si, prosím, na tento rozhovor vzpomeňte. A myslím, že se budete stydět..“ Odpověď Kateřiny Valachové na otázku redaktorů Aktuálně.cz po možném systému kontroly náměstkyně Simony Kratochvílové, která je vazebně stíhána pro podezření z dotačních podvodů společně s fotbalovým funkcionářem Peltou.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
Situace na MŠMT se stává nepřehlednou. Po vazebním stíhání náměstkyně pro sport Simony Kratochvílové nejprve ministryně Kateřina Valachová seznámila média se svou obhajobou a odmítla otázku odchodu z postu ministryně, aby následně stejný den oznámila, že podává demisi, jak mimo jiné rekapituluje Právo (Novinky.cz). Z vývoje událostí je velmi pravděpodobné, že se tak stalo kvůli vnitřním koaličním sporům a snaze zbavit Andreje Babiše záminky zůstat v pozici ministra financí, jak ostatně Valachová prohlásila (LN). Po několika týdnech bylo potvrzeno, že premiér Sobotka navrhne jako ministra na zbývající měsíce dosavadního náměstka Stanislava Štecha. Některá média, jako třeba Deník.cz, informovala o jeho jmenování jako o faktu. Mezitím proběhlo v Senátu jednání nad novelou zákona o pedagogických pracovnících. Senát sněmovní novelu, která upravuje nově navržený karierní řád učitelů, nepřijal, naopak ji vrátil sněmovně s vlastními návrhy k novému projednání. V tom okamžiku Kateřina Valachová oznámila, že byť demisi nestahuje, ve funkci chce ještě zůstat, aby dohlédla na nové projednávání novely ve sněmovně (HN). Miloš Zeman jí v tomto vyhověl a o demisi chce rozhodnout až po návratu ze zahraniční cesty. Důvod, proč Kateřina Valachová potřebuje ohlídat kariérní řád ve sněmovně, je nejasný, návrhy senátorů jsou většinou spíše doplňkového charakteru. Jako závažnější se jeví potřeba dohlédnout na to, aby z novely nebyl vyňat nový odstavec, jenž posiluje roli MŠMT v dalším vzdělávání učitelů (EDUin). Šéfredaktor České školy Michal Komárek upozorňuje na fakt, že Národní institut dalšího vzdělávání už realizuje významnou investici alokovanou na zavádění kariérního řádu, ačkoliv ten stále nebyl schválen. Jak konstatoval Bob Kartous pro ČT, právě to může být důvod, proč Kateřina Valachová chce zůstat ve své pozici (čas 9:25) a dohlédnout na to, aby byla novela schválena v této podobě.
V minulém týdnu vznikla petice, která dává Kateřině Valachové za vinu, že jako ministryně prosadila standardní přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. Psycholog Marek Herman a speciální pedagog Jiří Halda argumentují proti této zákonné možnosti tím, že umístění takto malých dětí do mateřských škol není vhodné s ohledem na jejich osobnostní vývoj. Autoři dále argumentují, že touto zákonnou možností budou rodiče více motivováni odkládat děti do mateřských škol ve prospěch jiných, méně důležitých povinností, než je rodičovství. Petice získala k datu 3. 6. více než 3 500 podpisů. Na petici reagoval náměstek MŠMT Stanislav Štech, profesí psycholog, jenž argumentuje, že petice vychází z ideálního stavu dobře zajištěné středostavovské rodiny, kdy si jeden z rodičů může dovolit zůstat doma a o dítě pečovat. Poukazuje na příklady jiných zemí, které mají s předškolní výchovou menších dětí zkušenosti. Například ve Švédsku a dalších zemích Skandinávie je umisťování dětí do mateřských škol v nižším věku běžné. Ve Švédsku je ze zákona možné umístit do MŠ dítě od jednoho roku věku.
EDUin vydal v pondělí tiskovou zprávu, která poukazuje na to, že změnou hodnocení Cermat ovlivnil počet neúspěšných maturantů a že podobným způsobem lze manipulovat výsledky podle nejasného zadání. V tiskové zprávě bylo položeno několik otázek, na které doposud MŠMT neodpovědělo. Oldřich Botlík v textu podrobně rozebírá, jak se hodnocení změnilo a jaké dopady na výsledky to mělo. Cermat reagoval na tiskovou zprávu krátkým textem, v němž objasňuje způsob stanovování náročnosti testu a hodnocení. Z něj mimo jiné vyplývá, že způsob bodování je určován autory testu na základě jeho obtížnosti, k čemuž neexistuje závazný předpis. Podle vyjádření je cílem Cermat udržet tímto způsobem relativně podobnou křivku úspěšnosti maturantů jako v předchozích letech. Maturitou se dále zabýval týdeník Respekt, jenž vydal článek upozorňující na problémy, jež učitelům a žákům přináší státní maturita. Týká se zejména obsahu didaktického testu a pochybné povahy některých úloh v něm. Bob Kartous v komentáři pro HN na téma úrovně Kateřiny Valachové jako ministryně ilustruje na příkladu maturit, že české školství trpí na neschopnost těch, kdo činí důležitá rozhodnutí, posoudit jejich dopad.
V ČR proběhl již avizovaný happening s názvem ZUŠ Open. V rámci něj žáci z 335 základních uměleckých škol po celé ČR představili ve veřejném prostoru své výtvarné, hudební či taneční umění. Krátký rozhovor s iniciátorkou akce Magdalenou Koženou přináší ČT. Celou plejádu akcí organizovaných v různých městech zachytila zejména regionální media.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)