Zeptali jsme se expertky: Jak hodnotíte přínos státní maturity z cizího jazyka?

ilustrační foto. ZeLIG School (flickr.com)(CC BY-NC-ND 2.0)

Přinášíme rozhovor s Martinou Hulešovou, odbornicí na jazykové testování. Ptali jsme se jí hlavně na to, jak hodnotí kvalitu a přínos státní maturity z cizího jazyka. Podle M. Hulešové maturitní zkouška dobře ověřuje praktickou znalost jazyka, větší problém je v nastavení úrovně zkoušky. Na ukázku maturitních testů z angličtiny se můžete podívat ZDE.

 Jdou podle vás maturitní zkoušky z cizího jazyka správným směrem?

Určitě. Ale máme před sebou ještě dlouhou trať a v cestě stojí některá ne vždy smysluplná a promyšlená politická rozhodnutí.

Připadá vám náročnost maturity z cizího jazyka přiměřená?

fotka-MH
Martina Hulešová

Jak pro kterou školu. Po zrušení vyšší úrovně maturitní zkoušky z cizího jazyka je podle mého názoru zkouška na základní úrovni obtížnosti (přibližně B1) pro gymnázia příliš snadná. Naopak pro odborné školy a učňovské obory s maturitou je to horní hranice toho, čeho mají a zřejmě i mohou dosáhnout. Maturitní zkouška z cizího jazyka musí odpovídat platným Katalogům požadavků a ty zase kurikulu pro gymnaziální a odborné vzdělávání (RVP). Problém je v tom, že kurikula stanovují očekávané výstupy na konci střední školy různě. Gymnázia očekávají v prvním cizím jazyce úroveň směřující k B2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERRJ), ve druhém cizím jazyce úroveň B1, zatímco odborné školy mají definovány úrovně očekávaných výstupů na B1 a A2.

Jak hodnotíte podobu maturity z cizího jazyka? Domníváte se, že dokáže ověřit prakticky použitelné jazykové znalosti?

Myslím si, že ano, i přes omezení daná praktickými hledisky (proveditelnost, finanční a lidské zdroje apod.). Od standardizované zkoušky nemůžeme čekat, že ověří vše, co by měl žák umět, ale z mého pohledu je do velké míry autentická z hlediska toho, co by žák mohl využít i mimo testovou situaci. Máme dokonce ve zkoušce zahrnuty čtyři řečové dovednosti, což ne každá evropská maturitní zkouška z cizího jazyka obsahuje.

Nakolik se proměnila podoba maturity z cizího jazyka po zavedení státní maturity?

Od doby, kdy student dostal 25 témat, v horším případě i obsah, který se k tématům musel naučit zpaměti, aby to poté přeříkal u zkoušky, jsme se posunuli ke komunikativnímu způsobu zkoušení. Ten koneckonců i více koresponduje s výukou. Výuka na školách se od 90. let posouvala směrem ke komunikativní metodě a zahrnutí všech řečových dovedností, kdežto maturita zůstávala poměrně pozadu a akcentovala znalosti, monolog a reálie. Tady je tedy zřejmý posun k lepšímu, nová podoba maturity je komplexnější a zahrnuje všechny řečové dovednosti, což má i pozitivní dopad na výuku .

Vzala si naše maturita poučení z certifikovaných mezinárodních zkoušek? Nakolik se jim podobá?

Ano, systematický vývoj maturity z cizího jazyka začínal analýzou těchto zkoušek a porovnáním toho, co a jak ověřují, s tím, co je specifické pro Českou republiku. Mezinárodní zkoušky, například Cambridge ESOL zkoušky, jsou ale zkoušky placené, nenavázané na konkrétní kurikulum, nýbrž na externí standard. Oproti tomu maturitní zkouška je vázána i tím, co předepisuje české kurikulum, tedy RVP. Zároveň byla v počátku koncipována tak, aby se pozitivně projevila i ve způsobu výuky, učení se a hodnocení na školách.

Myslíte, že se to podařilo? Že způsob ověřování jazykových kompetencí u státní maturity změnil způsob výuky jazyků na školách?

V případě cizích jazyků a v globálním měřítku určitě ano. Jde to ale ruku v ruce i s tím, jak se proměňují výukové materiály a přístup učitelů. Už snad není například tolik učitelů, kteří zadávají žákům úkoly jako například písemná práce na téma Můj největší zážitek, protože pochopili, že jejich hodnocení pak nemusí být validní a spravedlivé. Celkově si myslím, že maturita a diskuze kolem ní významně napomáhají k tomu, že se zvyšuje povědomí o tom, co znamená spravedlivé testování. Do budoucna je ale třeba rozvíjet i další oblasti, jako zvyšování povědomí o smysluplné interpretaci výsledků, a provádět systematický monitoring výsledků.

Mgr. Martina Hulešová, M.A. vystudovala hispánskou filologii na FF UK a postgraduálně obor Language Testing na Univerzitě v Lancasteru. Působí jako vyučující španělského jazyka. V letech 2001 až 2011 pracovala v CERMATu v oblasti vývoje evaluačních nástrojů, metodiky testování a vzdělávání v oblasti testování (předmětová koordinátorka, metodička cizích jazyků a hlavní metodička). V současné době pracuje též jako konzultantka pro státní i soukromé organizace zabývajícími se testováním, jako lektorka DVPP a autorka výukových materiálů (Klett, Akcent Třebíč). Je členkou AMATE a předsedkyní AJAT ČR.M.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
31 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej Šteffl
8 years ago

Bohužel na otázku, zda státní maturita přispěla k zlepšení jazykových dovedností maturantů, jsme se odpověď nedozvěděli. Nicméně, zde jsem ochoten připustit, že trochu ano (už se neučí nazpaměť témata), a v budoucnu to může mít i další pozitivní vliv. Ale s českým jazykem mám zatím pochybnost a u matiky jakémukoliv přínosu nevěřím. Celkově ovšem škody napáchané státní maturitou hrubě převyšují přínosy. Jsou snad maturanti 2011 a další lepší než ti předchozí? Budou lepšími občany této země, budou vzdělanější? A spokojenější, šťastnější, budou větším přínosem, než ti předchozí? Pochybuji. Jediné, co je jisté, že jich bude víc nezaměstnaných – těch, co… Více »

Ondřej Šteffl
8 years ago

A jaký má smysl ověřit, když se nic nezlepšuje? A dokonce zhoršuje?

Harry
Harry
8 years ago

Pane Šteffle, to jsou zase bláboly… Když někdo neudělá státní maturitu – třeba proto, že není schopný spočítat v matice ani příklady na úrovni 9. třídy nebo se v cizím jazyce nedomluví, tak se z něj stane nezaměstnaný? A kdo by podle vás v dnešní době zaměstnal blbce, který sice nic neumí, ale nebýt státní maturity, tak by mu na nějaké soukromé škole ten papír zajisté dali?
Pokud někdo maturitu neudělá, má přece k dispozici další dva pokusy. Tak tady prosím nepište nesmysly – stačí, že jimi oblbujete veřejnost v tisku…

Martina Hulešová
Martina Hulešová
8 years ago

Pane Štefle, dobrý den. Nerada tvrdím něco, pro co nemám důkazy, tedy např. že státní maturita napáchala škody, nebo naopak, že zlepšuje jazykové dovednosti maturantů apod. Také se nemohu kvalifikovaně vyjádřit k českému jazyku a k matematice. Za cizí jazyky uvádím níže svou reakci na dotaz ohledně zlepšení jazykové vybavenosti maturantů: Já osobně nemám důkazy ani podklady pro konkrétní odpověď na otázku, zda a jak státní maturita z cizího jazyka přispěla k zlepšení jazykové vybavenosti maturantů, mohu tedy pouze zareagovat v rovině teoretické. Vaši otázku bych rozdělila do dvou oblastí: vliv zkoušky na výuku a prokázání změn v jazykové vybavenosti.… Více »

Ondřej Šteffl
8 years ago

Martina Hulešová. Díky za reakci. To nebylo nic proti Vám, to bylo obecné, o tom, že přínos státní maturity je sporný a neumíme ho pořádně zjistit. Jsem rád, že v tom posledním se naprosto shodujeme. A škody? No přece těch asi 10 000 mladých lidí, kteří čtyři roky chodili na střední školu, ale stát jim nakonec maturitu odepřel. A to jsou škody jednak morální, těžko měřitelné, ale také ekonomické. Jejich nezaměstnanost je tak jistě větší, než kdyby měli maturitu. Pravda čísla na to nemám, nevím o kolik. Ale MŠMT by je jistě mohlo zjistit. Skoro bych řekl, že to byla… Více »

Martina Hulešová
Martina Hulešová
8 years ago

Panu Štefflovi: Dovoluji si oponovat: Myslíte si, že ti, co neodmaturovali, neodmaturovali vinou státu? Nebo svou vlastní? Přece není možné říci, že někomu stát odepřel maturitu. Ano, v systému škol je něco špatně, to ano, ale rozhodně se nedá říci, že stát může za to, že někdo neodmaturoval a je nezaměstnaný. A ještě dodám, že patřím mezi ty, kteří se domnívají, že je spousta škol/oborů, které by maturitou zakončeny být vůbec nemusely.

Co jsme se dozvěděli od státní maturity?
Co jsme se dozvěděli od státní maturity?
8 years ago

Kromě nákladů na maturitu (150 mega ročně Cermat), skrytých nezaplacených nákladů škol stojí další náklady studium těch opakujících (školné), někteří dělají maturitu z matiky již po x-té a jsou 7. rokem stále ve škole – jednou to třeba udělají, ale co za ty vysoké náklady státní maturita nabídne ? Lepší výuku ? Vzdělanější absolventy ? Lépe zaměstnatelné občany ? Nevím. A asi nikdo.
Co ví všichni u matiky, že státem umožněné snadné opisování je efektivnější z hlediska výsledku (pro velkou skupinu studentů) než studium matiky.
To společnosti morálně hodně pomůže.

Ondřej Šteffl
8 years ago

Martina Hulešová 27. 05 .2014 18:41

Já nemluvím o tom, či vinou maturanti neodmaturovali v tomto sytému státní maturity, ale o tom, že rozhodnutí státu (jistě ne studentů) zavést tento systém neumíme pořádně zhodnotit. Jeho přínosy jsou sporné a nejasné a pravděpodobnost, že páchá škody veliká.

A to nemluvím o nákladech. A vůbec nejhorší je, že polovina debat o vzdělávání se vede o téhle marginalitě, jejíž vliv je malý – i my se tady o tom bavíme, namísto abychom řešili skutečné hluboké problémy vzdělávání a školství. Stydím se, že jsem se zase nechal strhnout.

Petra
Petra
8 years ago

Pane Šteffle já s Vámi souhlasím. Maturovala jsem z matematiky a neuspěla jsem jen proto, že jsem zapomněla napsat podmínky u příkladu č. 5. Myslím si, že dříve by nikoho od maturity nevyhodili jen proto, že ze zbrklosti zapomněl na podmínky, dopsal by je prostě po upozornění kantora. Jsem už starší generace a maturitu potřebuji kvůli práci. Jelikož jsem neuspěla, skončím na Úřadu práce.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

Připadá mi zvláštní, že se neustále mluví buď o výstupu (maturita, náročnost), nebo vstupu (úroveň deváťáků, přijímačky), ale nemluví se o těch čtyřech letech studia a jejich úrovni a náročnosti.

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pravděpodobně jen překlepem jste pane Sotoláři nenapsal o 13 letech, proč o 4 letech?
Copak když hodnotíte barák, tak hodnotíte jen poslední patro a ne i základy a přízemí?

Ondřej Šteffl
8 years ago

Pravděpodobně jen překlepem jste pane Sotoláři nenapsal o letech života, proč jen studia. Copak když hodnotíte barák, tak hodnotíte jen kuchyň? ;-)

Radek Sárközi
8 years ago

Pravděpodobně jen překlepem jste, pane Sotoláři, nenapsal o minulých životech. Proč jen života? Copak když hodnotíte barák, tak hodnotíte jen barák, nikoliv jeho architekturu?

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

Kdo nechce, nerozumí. Že stále přeskakujete ta čtyři předmaturitní „patra“ je evidentní. Proč? Maturuje se snad ze 13 let školní docházky? Mezi maturantem a nematurantem jsou ty čtyři roky, o kterých se nemluví. Budete snad platit za celej barák, když vám přistavěli právě čtyři patra?

Dana Nová
Dana Nová
8 years ago

Maturitu udělá každý, kdo chodí do školy a má minimální snahu. Někdy mám pocit, že jim maturitu přímo cpeme. To všechno kvůli systému financování škol. Studenti se prostě neučí, do školy nechodí a jen tak si to jdou zkusit, o podvádění ani nemluvě, to je dnes standard. Nepochopila jsem větu:,,Už snad není například tolik učitelů, kteří zadávají žákům úkoly jako například písemná práce na téma Můj největší zážitek, protože pochopili, že jejich hodnocení pak nemusí být validní a spravedlivé.“, protože téma letošní delší slohové práce z angličtiny bylo: ,,Den, na který nikdy nezapomenu“. Takže co dělám špatně, když takové slohy… Více »

Petra
Petra
8 years ago

Co jsem udělala špatně já? Do školy jsem poctivě chodila celé tři roky (patra…) dálkového studia. Dotace hodin byla tak bídná, že jsem si nedovolila do školy nepřijít. Řekla bych, že minimální snahu jsem měla. Konkrétně z matematiky (u které jsem neuspěla)jsem na vysvědčení měla za 2. Přesto jsem neodmaturovala kvůli hloupé chybě. Začínám mít pocit, že na tuhle státní maturitu nejsem asi dost inteligentní. Protože podle mínění některých z této diskuze, maturitu udělá jen člověk inteligentní, který nikdy neudělal žádnou chybu.

Harry
Harry
8 years ago

Pro Petru:
Chápu, že udělat maturitu pro toho, kdo si ji dodělává dálkově, je dnes obtížné. Na druhou stranu nemohu s Vámi souhlasit v tom, když píšete, že jste maturitu neudělala kvůli jedné hloupé chybě. Přece u testu z MAT stačilo na projítí 35% z celkového počtu možných bodů, a to opravdu není mnoho…

Radek Sárközi
8 years ago

Zamyslel bych se nad tím, zda stát zajistil žákům kvalitní výuku angličtiny po celou dobu školní docházky. Kolik procent učitelů angličtiny je nekvalifikovaných? Má stát právo studenty centrálně zkoušet, když někteří měli angličtinu od první třídy do maturity s kvalifikovanými pedagogy, jiní od třetí třídy s nekvalifikovanými učiteli a například dálkaři měli angličtinu jen pár let?

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pane Sotoláři, nelze stavět 4 nová (sebelépe postavená) patra na mizerných základech. To ví každý zedník i učitel. Nelze vzdělávat bez motivace žáků a studentů, nejde vzdělávat bez spolupráce s rodiči. To vše nefunguje, pořád se soupeří kdo z koho na všech frontách (i mezi školami o studenty). Kvalitu to nezvýšilo, naopak. Problém je 13 let školství (systém financování, definovaná minimální náplň, kvalita výuky), ne přijímačky a ne maturita. Kdo chce, tak to ví. Kdo chce, vytrhuje z kontextu co se mu hodí. Žádný ministr neřeší těch 13 let vzdělávání (je to běh na strašně dlouhé období), ale jen ty… Více »

Petra
Petra
8 years ago

Pro Harryho:
Už jsem to tady psala nebudu se opakovat, prostě k úspěchu mi chybělo 1%. Jenom si teď vyčítám, že jsem si nedodělala školu ještě před státní maturitou. Maximálně dva příklady u matiky. 20 min. na potítku na přípravu a 15 min. zkouška, to vše na dva příklady. Celkem pohoda proti dnešní státní.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

Mám pocit, že se někde míjíme, pane I.snirchu, možná to je těmi nešťastnými příměry: ale já přece od začátku říkám, že bychom právě neměli řešit jen ty přijímačky a maturity, ale čtyři roky středoškolského studia. Tak mi prosím vysvětlete (rád se nechám poučit), – zda ta čtvrtina neúspěšných maturantů z matematiky celé čtyři roky propadala, nebo jejich maturitní neúspěch je blesk z čistého nebe, – jak se vlastně ti, kteří nemají ani základy, dostali nejen na maturitní obory, ale až k maturitě, – a zda je vůbec fér je vyhodit až na samém konci dosud úspěšného studia. – A jak… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

„Tak mi prosím vysvětlete (rád se nechám poučit), – zda ta čtvrtina neúspěšných maturantů z matematiky celé čtyři roky propadala, nebo jejich maturitní neúspěch je blesk z čistého nebe“ Víte sám, napsal to pěkně v blogu na Eduin student gymnázia Zahradník, že je rozdíl napsat písemku z probíraného učiva, kdy vím, z čeho to je a jen počítám, a udělat příklady, kdy nevím, z čeho to je – stejně jako maturanti pak rupnou i jedničkáři ze základky na přijímačkách (najděte si data na webech škol)- takže někdy rupnou, kteří se matiku naučili (ale nepochopili) – u přijímaček i u matury.… Více »

nekvalifikovaný angličtinář
nekvalifikovaný angličtinář
8 years ago

Pane Sarkozi, co když aj, matematiku nebo český jazyk třeba učí kvalifikovaní učitelé nekompetentně?
Je fér aby stát vyžadoval i po obětech kvalifikovaných packalů stejnou maturitu? Já třeba nejsem státem pomazaný učitel a všichni mí maturanti byli úspěšní, byť nejsme výběrová škola.
Kolik tisíců neúspěšných maturantů mělo plně kvalifikované učitele a kolik nekvalifikované? Zjistěte si to. Udělejte průzkum. Mělo by to být poměrně snadné.

Tato zkouška je prostředek pro ministra aby ukázal, že je akční a pro mšmt k přerozdělení daní soukromým firmám. Je hloupá, stresující, nefér a k ničemu.

Dana Nová
Dana Nová
8 years ago

Pro Petru:
To mě mrzí, ale spodní hranice pro vykonání didaktického testu z matematiky je pouhopouhých 33%. Takkže jedna chyba Vás poškodit nemohla.

Dana Nová
Dana Nová
8 years ago

Pro Petru: Omlouvám se, teprve teď jsem přečetla ostatní příspěvky. Vím, že dálkaři to mají těžké, protože jsem sama studovala při práci, ale chápu správně, že jste měla 68% didaktického testu špatně a divíte se, že jste neuspěla?

Petra
Petra
8 years ago

Pro Danu Novou: Snad si nemyslíte, že jsem ten test vypočítala celý. K některým příkladům jsem se ani nedostala :). Nezbýval na to čas! Také netvrdím, že mě 1 chyba poškodila. Jenom zamrzí, když víte, že jste něco věděla a nenapsala. Body kvůli tomu jdou dolů a maturita je v háji. Mám ještě dva opravné pokusy, ale pracovní místo je definitivně pryč. Vzali prostě někoho jiného s maturitou. Co se týká těchto státních maturit, řekla bych, že studenti mají problém s přepisováním výsledků do záznamových archů. Znám studenta gymnázia, letošního maturanta. V dubnu dělal Národní srovnávací zkoušku z OSP. Z… Více »

Dana Nová
Dana Nová
8 years ago

Pro Petru:
Už chápu, děkuji za vysvětlení. Já bych matematiku nikdy nevolila, neodmaturovala bych. Letošní zadání jsem viděla.
Neprojít o jeden procentní bod samozřejmě zamrzí.
Každopádně přeju, aby Vám to příště klaplo:-).

Petra
Petra
8 years ago

Pro Danu N.
Matiku jsem si zvolila, protože jsem z ní měla ve škole lepší výsledky než z AJ. Neumím posoudit co je lehčí. Ve škole jsem zvládala písemné testy z AJ, ale jak došlo na ústní zkoušení byla jsem v koncích. To samé poslech. Jak už jsem psala jsem starší generace a ve škole jsme měli ruštinu. Jinak děkuji za podporu. Snad to s nějakým doučováním v září klapne :).

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

Pokud státní maturita neposunuje správným směrem celé studium (o tom se sanžím mluvit), tak je na pendrek. Já si myslím, že se mělo začít změnami studia, ne změnami maturity. Ale to bychom museli mít srozumitelně definované cíle vzdělávání. To evidentně nemáme a nevidím je ani ve Strategii 2020. Pro mě je podstatné, že nebyla domyšlena návaznost mezi základní a střední školou: kam základka může a má dojít a na co střední může a má navázat. Na druhé straně: pokud střední školy kvůli způsobu financování obětují vlastní kvalitu, pak nemohu uvěřit, že by vytvořily smysluplnou maturitu. Zájmem středních škol by pochopitelně… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Pane Sotoláři, první odstavec souhlas. Druhý odstavec – a myslíte, že u státní maturity se to nedá maskovat? Kdo chce, maskuje, kdo nechce, nemaskuje. Před tím i nyní. Tak naivní nejste, takže to víte. Akorát to stojí mraky peněz a ti, kteří chtěli dělat a dělali náročnější, nyní dělají lehkou (gymply). Znám hodně studentů, kteří místo přípravy jen 14 dní před zkouškou si domluví způsob opsání (upozorňuji, v podstatě neodhalitelný – ono to u formy záznamového archu je snadné). A vyjde jim to i za dvojku. K čemu to je ? Snad jste se neukolébal ujištěním ČŠI a Cermatu a… Více »