Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Zprostředkované učení v praxi – Fidget Spinner jako podnět

22. 6. 2017
EDUin
unnamed-2

Jak využít Fidget Spinner, relaxační hračku, která se stala hitem letošního jara ve školách, jako podnět k učení se, popisuje lektorka Petra Dočkalová. Její předchozí texty, ve kterých ukazuje, jak pracovat s metodou Reuvena Feuersteina například při výuce násobilky nebo v hodinách českého jazyka u starších dětí v orientaci na práci s chybou najdete ZDE.

Vždy v učení reaguji na dění ve skupině, vnímám dynamiku skupiny a témata rozhovorů dětí. Zaznamenala jsem (jako ostatně asi každý z nás, kdo má kolem sebe děti), že za poslední měsíc se děti zajímají velmi o Fidget Spinner.

Napadlo mne tedy v rámci principů Zprostředkovaného učení využít Fidget Spinner jako podnět.

Podnět, pomocí kterého mohu zprostředkovat například pojmy: druh, typ, velikost, tvar. Zprostředkovat a postupně i předat kompetence –  např. kompetenci sebekontroly (chování, emocí), soustředěnosti (verbalizaci, jak se soustředím, když si hraju se Spinnerem). Uvědomit si, jak je při hraní se Spinnerem soustředěnost výhodná. Co to je soustředěnost a že ji potřebuji nejen v točení Spinneru, ale i při čtení, psaní, počítání.

Ve filozofii Zprostředkovaného učení hovoříme o tzv. kognitivních mapách. Zjednodušeně řečeno –  je to mapa, kterou má každý z nás, pomocí této mapy vnímáme svět. Uvedu na příkladu, pokud pracuji s dítětem, které baví vztahy v rodině a stále o nic h mluví, řeší, kdo je strejda, teta, děda, vnuk, neteř atd. Využiji tuto jeho kognitivní (poznávací) mapu a mohu na této jeho mapě vysvětlit například myšlenkový proces POROVNÁVÁNÍ. Můžeme porovnat věk dědy a strejdy, můžeme porovnat svůj věk s věkem sourozence, toto porovnávání poté přemostíme – kde v životě porovnáváme a jaký využíváme parametr. Poté proces porovnávání využijeme v oblasti matematiky (porovnávání čísel – počtu, velikosti).

Dnes a denně mezi sebou řeší, kde prodávají Spinner a za kolik. Jaké druhy Spinneru mohou být. Jaké triky s nimi umí. Půjčují si je navzájem. Řeší, na jakém portálu si Spinner objednaly.

Byla by velká škoda, nevyužít zájem dětí. Proto jsem promyslela učení v souvislosti s věcí, pro kterou jsou nyní děti zapáleny. Držela jsem se principů Zprostředkovaného učení a propojila s tematickým plánem, daného předmětu.

První oblast byla angličtina. Co to vlastně znamená v češtině FIDGET SPINNER. A JE TO FIDGET NEBO FINGER? Využili jsme překladač, děti napsaly spinn, nic nenašly, poté spin – točit a spinner je roztáčedlo. Zadaly zpětně roztáčedlo a objevilo se a spinner. Dále jsme využili otázky What is it? Where is a spinner?

Poté jsme se učili pomocí Spinneru slovní druhy (pojem slovní druhy děti již znaly a znají přibližně jejich jednotlivá specifika). Spíše jen povrchně, proto jsme jednotlivé skupiny prošli pomocí Spinneru, aby měly děti zprostředkované přímo konkrétní slova, pojmy.

Podstatné jméno – Spinner, roztáčedlo, vymyslely i točidlo, vrtule a další. Samozřejmě název je Spinner. Je to vlastní jméno, tedy psané s velkým S.

Jaké by bylo přídavné jméno? Přemostili jsme (princip zprostředkovaného učení) a popsala jsem jim situaci, kdy nakupovaly a vybíraly si Spinner, aby si vzpomněly, zda se jich někdo ptal: Jaký chceš Spinner? Co odpověděly. Děti vymýšlely:  „barevný, kovový, rychlý, oblý, světelný, levný, drahý“ a další přídavná jména.

Poté jsme řešili zájmena – ten Spinner, (nahrazuji slovo Spinner – za jméno (zájmeno) Spinner – použiji ten, on).

 Číslovky? Počet – takže si děti vytvořily tabulku, kde zapisovaly počet Spinnerů, 5, 8, číslovky určité. Vymyslely i číslovky neurčité – několik, málo, mrtě.

Po zájmenech následovala slovesa. Co se Spinnerem už umím? Děti vymyslely – umím točit, roztočím, přendám, vyhodím, udržím, rozbil se, koupil jsem, vyměnil, mám, nemám a další …..

V oblasti českého jazyka, se nabízí i další zprostředkování – práce s textem. Článek –  „Tisíce lidí zajímá… Co je to Fidget Spinner“.

Poté přišla na řadu oblast matematiky.

Nejprve geometrie – pojem tvar a oblouk. Děti ví, že Spinnery nejsou pouze oblé, existují také hranaté Spinnery.  Zajímavé bylo, že někteří pojem oblý, oblouk slyšely poprvé, neměly s ním žádnou zkušenost, takže jsme využili i pojem oblouk a zkoušeli se zamyslet, kde toto slovo slyšely – slyšely „Vítězný oblouk“, „udělej oblouk“. Také, v rámci zprostředkování tvarů, měly příležitost vyrobit si maketu Spinneru. Vymýšlely tvary, které zatím v prodeji nejsou (individualizace, individuální rozdíly, na závěr sdílení nápadů – další principy).

Poté děti vymýšlely slovní úlohy, kde využily Spinner. Například: Na internetu stojí Spinner 89 Kč, v obchodě 120 Kč. Kolik ušetříme, pokud si objednáme Spinner z internetu? Je to výhodné? To spadá pod oblast matematiky i finanční gramotnosti. Další slovní úloha byla propojena i s orientací v čase. Objednal jsem si Spinner v pondělí, přijde za dva dny, který den ho budu mít? Kolik hodin budu čekat? Kolik minut?

Řešili jsme pomocí Spinneru i měření času. Měřili jsme dobu, jak dlouho každý udrží roztočený Spinner na prstu. Zde se naprosto nabízelo zprostředkovat a předat kompetenci sebekontroly – udržet Spinner na prstu až do úplného dotočení – což vyžaduje sebekontrolu a zklidnění. (další princip zprostředkovaného učení).

Takto se dá Spinner – věc, která nadchla děti, využít jako podnět k učení.  Navíc nastalo naprosto přirozené učení s tím, že bylo spojené s konkrétní věcí a mělo pro ně smysl a význam.

Zde jsem uvedla pouze několik nápadů, které jsme zrealizovali. Spinner, jako podnět se dá využít snad ve všech oblastech – měření + práce s tabulkou, grafy, pravo- levá orientace. Jakým směrem se Spinner točí. Spinner v propojení s  technologií – nahrávání videí, triky se Spinnerem (slovně komentované). Popisovat, jak jsme se trik naučili, jak ho mám provést (verbalizovat a popsat strategii – další z principů Zprostředkovaného učení).

Je dalších mnoho možností, oblastí, kde mohu využít Spinner jako podnět, je potřeba vždy vědět, co je cílem, co chci dítěti zprostředkovat. Zprostředkované učení umožňuje a vede děti k větší vnímavosti i všímavosti. Učí přemýšlet o věcech okolo nás, o dějích. Děti kladou otázky proč a zajímají se. Učí se být vnímavější v životě i k životu.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články