Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Dobeš změnil názor na selekční testy, zaslouží pochvalu

16. 11. 2011
EDUin
logo_EDUinfo

EDUin vítá, že ministr chce diskutovat o smyslu plošného testování, a nabízí několik otázek, které by bylo dobré vedení ministerstva školství položit.

 

Praha 16. listopadu 2011 – Ministr školství zaslouží uznání za rychlost, s níž reagoval na argumenty odborné veřejnosti a změnil názor na způsob využití plošných testů na základních školách. Během jednoho týdne přešel od jednoznačného souhlasu se selekčním testováním k výzvě k diskusi, jak zajistit dětem lepší budoucnost. Pro začátek by bylo dobré, kdyby odpověděl na tyto otázky.

 

  • Jak mohou testy, které vycházejí z minimálních standardů, dle ministrových slov tedy odpovídají znalostem a schopnostem žáka „čtyřkaře“, jakkoli sloužit k „provazování základních a středních škol“? Jen výjimečně budou žáci, kteří v nich neuspějí, právě těmi, kdo usilují o maturitní studium.
  •  

  • Jakou užitečnou zpětnou vazbu mohou učitelé na základě takto pojatých „minimálních“ testů dostat? A k čemu jim bude ve chvíli, kdy „otestované“ dítě už ze školy odchází? Ať už na víceleté gymnázium nebo později na střední školu.
  •  

  • Proč ministr běžně zaměňuje pojmy standardy a testy? Není si vědom rozdílu mezi nimi? Vzdělávací standard může být částečně ověřován testem, ale rozhodně to není totéž.
  •  

  • Opravdu ministr věří tomu, že hlavním problémem našeho vzdělávacího systému je, že dítě s mentální retardací se může stát bakalářem? Jestliže tomu tak není, proč tento příklad tak často opakuje?
  •  

  • Skutečně bude plošné testování ve srovnání se státní maturitou levný projekt? Už v tuto chvíli se mluví o investicích ve výši zhruba 450 milionů korun (vývoj testů a testovací portál), další velké investice pravděpodobně spolkne obměna počítačů na základních školách, které zatím nejsou k online testování vybaveny. Tady může jít i o miliardy. Počítá ministerstvo s těmito investicemi?
  •  

  • Proč ministr „zahajuje diskusi“ o testech a jejich využití zmateným výrokem, který musí o pouhý týden později popřít?

 

Citace mediálních vystoupení ilustrující proměnu ministrova názoru najdete v příloze pro editory.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „ Nevíme, co oznámí ministr Dobeš na tiskové konferenci v pondělí 21.11., ale patrně potvrdí názorový obrat, který je ve vztahu k plošnému testování za poslední týden patrný. Je sympatické, že ministr reaguje na výtky svých oponentů, ale pokud skutečně o diskusi stojí, možná by bylo dobré, kdyby pro začátek jasně zodpověděl několik podstatných otázek, které už několik měsíců zůstávají bez odpovědi. Pondělní tisková konference je k tomu ideální příležitost. “

 

Kontakty:
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

 

  • Citujeme výroky ministra školství Josefa Dobeše k zavedení plošných testů po páté a deváté třídě a jejich využití k třídění dětí.
  •  

    • MfD 9. 11. – Ministr reaguje na návrh Asociace aktivních škol, aby nesložení testu znamenalo zamezení přístupu k maturitnímu studiu. „Pánbůh zaplať za tento postoj. Kdo neudělá standard v pětce, tak je přirozené a jasné, že by neměl být přijat na víceleté gymnázium.“
    •  

    • 20 minut Radiožurnálu, 10. 11.„Není to žádný plán, ale narážíte na mého poradce, pana ředitele Klause, který tohle prohlásil pro jeden deník a já jsem řekl, že je to dobré, že se otevřela diskuse obecně o pětkách a devítkách.
      … já říkám pojďme od začátku se bavit o tom, je to zpětná vazba pro školy, rodiče a děti, nebo to může mít ještě nějaký přesah?
      …pokud máme v tomto systému dítě mírně mentálně retardované, tak tím, že máme tu prostupnost a platíme za každé dítě, tak má šanci dosáhnout bakalářský titul, a to je špatně a pojďme se bavit, co proti tomu budeme dělat.“
    •  

    • Metro, 14. 11.„Já to uvítal s tím, že jsem rád, že se diskuse otevřela, neřekl jsem, že se s tímto názorem plně ztotožňuji. Chci otevřít diskusi k tomu, že tu máme standardy, které mají sloužit buď jen té základní škole, nebo to má provazovat střední školy? Myslím si, že by to mělo nějakým způsobem být provázáno, ale ne v té brutální čistě analytické podobě pana poradce Klause. Jako psycholog vím, že dítě může z nervozity v jednom testu selhat, že může mít doma složitou situaci, a už podává horší výkon. Takže bavme se o tom, ale buďme citliví k podmínkám dítěte a zvažme i opakované testovaní, nebo že se vedle testování přihlédne k jeho dlouhodobému průměru.“
    •  

    • MfD 15.11.„Rád bych prohlásil, že neplánuji české děti kastovat, škatulkovat ani násilím rozdělovat na budoucí studenty a učně, jak se objevilo v médiích. … Standardy vznikly pro minimální úroveň, která odpovídá znalostem a schopnostem žáka „čtyřkaře“. Návrh, aby dítě, které takové učivo nezvládne, nešlo studovat na střední školu s maturitou, má tedy určité opodstatnění. … Stres z nemoci nebo dění v rodině mohou takovou zkoušku negativně ovlivnit. Proto pojďme otevřít další téma – umožníme žákům opakovat testy?“

     

  • Starší tiskovou zprávu popisující slabá místa návrhu najdete ZDE, blog na stejné téma pak ZDE.
  •  

  • Tiskovou zprávu o likvidaci metodické podpory učitelů najdete ZDE.
  •  

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
  •  

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na
    http://fertek.blog.respekt.ihned.cz
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články