Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Ředitele při doučování trápí problémy s administrativou a organizací

9. 12. 2021
EDUin
Screenshot_3-1

Zeptali jsme se na zkušenosti s doučováním.

Na českých školách běží od nového školního roku doučování, které má vyrovnat nerovnosti v důsledku uzavřených škol během pandemie koronaviru. Stát na něj vyčlenil 250 milionů korun. Ve veřejném prostoru se v souvislosti s doučováním mluví o organizačních a administrativních problémech, které ředitelům brání v čerpání prostředků podle vlastních představ. Oslovili jsme proto několik ředitelů a nabízíme jejich úhel pohledu.

a) problémy s administrativou

Ze strany ředitelů padá největší kritika na pravidla čerpání financí. Z důvodu omezených pravidel financování se ředitelé shodují, že peníze nelze vyčerpat v plné výši. Ředitelka gymnázia ve Dvoře Králové nad Labem Martina Kubíková uvedla, že bude peníze vracet v celé výši z několika důvodů:
  • „vůbec se mi nelíbí systém proplácení hodin doučování pedagogů na dohodu z právního hlediska
  • stanovený finanční obnos na hodinu není dvakrát lukrativní (v šablonách mám rozhodně vyšší, a tím pádem pro učitele víc motivační)
  • chtěla jsem peníze čerpat na besedy, workshopy a sezení žáků s psychology, neboť vím ze školního parlamentu, jak žáci špatně snášeli období distanční výuky. Žádná z oslovených firem či společností nechtěla tuto aktivitu vykonávat za 250 Kč na hodinu, v praxi to je vždy na fakturu jako služba (tato možnost nebyla v průvodním dopise MŠMT povolena). A navíc byl velký problém vůbec někoho sehnat! Na tuto situaci po osmiměsíční distanční výuce nemělo ministerstvo vůbec žádný plán.“

Alena Cahová z SPŠ Třebíč potvrzuje, že množství projektů a tlak na výkaznictví je časově náročný: „Problém je, že jsou hodiny financovány z různých projektů a musíme hlídat, jestli jsou to ještě staré šablony (60 min), nebo program návratu do škol pro končící ročníky (45 min), či projekt C4PE (jen ANJ 60 min), tedy administrativa s tím spojená – různá délka a výkaz.“

EDUin dlouhodobě upozorňuje, že by byla ideální příležitost umožnit školám využít i jiné podoby smlouvy, než je tomu nyní – podpora je poskytovaná jen přes dohody o provedení práce nebo činnosti. V souvislosti s novým financováním doučování (z Národního plánu obnovy) je také důležité zvážit, jestli je finanční ohodnocení za doučování (250 Kč za hodinu) dostatečné – i kvůli tomu se nyní někteří ředitelé uchylují k odměňování z jiných zdrojů, než jsou příspěvky na doučování.

b) problémy s organizací

Vedle administrativního a finančního nepohodlí je tu ještě výzva spojená s organizací doučování. Podle většiny oslovených ředitelů není snadné navázat na někdy už dost náročný rozvrh žáků ještě extra hodiny doučování. Dojíždějícím žákům se tak může protáhnout školní den klidně o dvě hodiny. Problematiku zmiňuje Alena Cahová z SPŠ Třebíč: „Co se týče žáků-zájemců o doučování, problémy mají hlavně dojíždějící žáci nebo ti, kteří by se chtěli doučovat ve více předmětech. Nedaří se jim časově skloubit teoretickou výuku, praktickou výuku, doučování a dopravu.“

EDUin připomíná, že doučovatelé můžou využít během vyučování tandemové výuky. Ve videu Národního pedagogického institutu to jako jeden z příkladů, jak koncipovat doučování ve školách uvádí ředitel Odboru řízení regionálního školství MŠMT Jan Mušuta (24. minuta).

Více než typická představa doučování jeden žák + jeden učitel jsou na oslovených školách realizovány skupinové hodiny. Doučují se maturitní předměty a dohání se činnosti, které nebyly v online výuce možné (například mikroskopování). Na středních odborných školách plynou všechny organizační a finanční kapacity do doučování žáků před závěrečnými zkouškami. Ředitel SOŠ a SOU obchodu a služeb v Chrudimi Jaroslav Kořínek: „V souladu s manuálem využíváme prostředky ve valné většině na skupinové doučování žáků závěrečných ročníků středního vzdělávání. Přibližně 31 % hodin financovaných z Národního plánu podpory návratu do škol je věnováno žákům tříletých oborů, zbytek žákům oborů ukončených maturitní zkouškou.“

České školy získají od ledna příštího roku další peníze na doučování. Jak EDUin už dřív upozornil, tyto prostředky jsou příležitostí k vytvoření systému stálé podpory žáků ze sociálně slabších rodin – právě prostřednictvím doučování, a to především spoluprací s aktéry mimo školy – neziskovými organizacemi a studenty.

Kompletní výpovědi ředitelů najdete ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články