Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Společnost Scio by ráda upozornila na výzkumný projekt uskutečněný ve Velké Británii, jehož cílem bylo pokusit se předpovědět možné scénáře vývoje vzdělávání v co nejširším kontextu možných (souvisejících) společenských změn. Zajímavým výstupem projektu jsou vize tří možných směrů rozvoje společnosti a od toho se odvíjející role vzdělávání, případně vzájemná koincidence mezi společenskou poptávkou a potřebou na jedné straně a vzděláním jako způsobem, jak toto uspokojit, na straně druhé.
Tři směry vývoje vycházejí ze snahy respektovat současný společenský stav a v podstatě oscilují mezi dvěma póly: vizí založenou na směřování k individualismu a naopak prosociálně orientovanou vizí coby protipólem. Mezi nimi je rozprostřena vize nazvaná Vlastní cesta, která z obou krajních přebírá určité prvky (oslabení státu na úkor posílení významu společenských skupin). Každá z nabízených vizí je přitom projektována ve dvou odlišných scénářích, z nichž jeden je výzkumníky hodnocen jako udržitelný a druhý jako neudržitelný.
Z hlediska vzdělávání se samozřejmě mění jeho role v závislosti na podmínkách, které výzkumníci pro jednotlivé vize a scénáře určily (od vlastní odpovědnosti za vzdělávání a posílení individuálního podílu na jeho podobě i kvalitě až po silnou kolektivní roli či rannou stratifikaci). Kromě toho však závěrečná zpráva upozorňuje na změny a výzvy, které přijdou, ať už další vývoj bude jakýkoliv – informace, jejich mnohost, přístup k nim, sdílení na velké vzdálenosti, oslabování hranic mezi vzděláváním a jinými formami lidské činnosti (práce, volný čas), nebo třeba riziko rezignace na tzv. vzdělanostní společnost. Závěrečná zpráva také neočekává žádná „zázračná“ řešení v oblasti vzdělávání.
Za výzkumem stojí britské ministerstvo školství a nezisková organizace Futurelab a na jeho realizaci se podíleli jak výzkumníci z různých souvisejících oblastí, tak praktici. V rámci výzkumu byly sesbírány a použity také názory aktérů vzdělávání (žáků, rodičů, učitelů) i veřejnosti.
Více podrobností, včetně jednotlivých vizí a scénářů i odkazu na originální dokumentaci, najdete zde. Českou verzi připravila Irena Smetánková z Výzkumného oddělení společnosti Scio.
http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/
http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/scenarios
http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/outcomes/reports/final‐report‐2009/