Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

bEDUin 37/2012

26. 11. 2012
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 19. – 25. 11. 2012

Témata týdne:

Česká školní inspekce, zákon o VŠ, výuka dějepisu

Výrok týdne:

„Kurikulární reformu většina učitelů verbálně odsuzuje. Překvapivě se však cíle výuky, tak jak je vidí učitelé, s cíli kurikulární reformy významně překrývají.“ Jaroslav Pinkas z Ústavu pro studium totalitních režimů k výzkumu výuky dějepisu na školách (více o výzkumu čtěte níže)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Změní se role ČŠI? MŠMT o tom uvažuje: V budoucnu by mohla ČŠI poskytovat také metodickou podporu školám a mohla by pedagogy například učit, jak hodnotit žáky, nebo ředitele, jak hodnotit své učitele. Tuto funkci plní inspekce v řadě evropských zemích, nově například také v sousedním Polsku. MŠMT začalo o změně role ČŠI vážně uvažovat, jak vyplynulo z debaty na Kulatém stole SKAV a EDUin, který se uskutečnil 19. listopadu. ČŠI zatím vidí jádro metodické podpory učitelům v jiných institucích. Poslechněte si jednotlivá vystoupení zástupců ČŠI, MŠMT a dalších odobrníků, kteří hovoří o zkušenostech ze zahraničí, a přečtěte si zde závěry diskuse. Nabízíme také záznam debaty T. Feřteka a O. Andryse (ČŠI) na ČRo.
  •  

  • Dějiny od roku 1945 za 28 vyučovacích hodin: Taková je zhruba doba, kterou věnují základní a střední školy výuce soudobých dějin a je to více, než bylo obvyklé – vyplynulo to z výzkumu Ústavu pro studium totalitních režimů. Podle tvrzení učitelů není také cílem výuky memorování faktů, ale především kritické myšlení a vztah žáků k historickému poznání. Učitelé si však často stěžují na to, že názory dětí ovlivňují často nevhodně rodiče a že by času na výuku potřebovali daleko více. Celý výzkum a více informací najdete zde.
  •  

  • Hodnocení podle standardů nahradilo známky: V USA opuští „známkování“ pomocí písmen a začínají používat slovní hodnocení v souladu s popisy znalostí a dovedností ve standardech. Přečtěte si, jak se tato praxe osvědčuje a jak se standardy promítly například v oblasti čtenářství. Zkrácené výtahy z cizojazyčných článků, včetně dalších zpráv, najdete zde; materiály připravuje Scio.
  •  

  • Proč bychom se, proboha, měli ve škole věnovat těm, co propadají? Pohlédněte si prezentaci a záznam vystoupení Tomáše Feřtka na konferenci Svoboda NaŽivo, kde ukazuje, proč se českému školství vyplatí pomáhat slabým žákům. Všechny záznamy přednášek najdete zde; první blok konference nesl název Svoboda ve škole.
  •  

  • Tablety ve škole povinně? Na jedné „prestižní“ základní škole zavedli pro všechny děti povinně tablety. Kdo na ně nemá, může si je za poplatek a kauci půjčit. Jak tuto praxi vidí rodič dítěte „neprestižní“ školy?
  •  

  • Pro a proti waldorfskému školství: K debatě o kvalitě waldorfských škol doporučujeme nový blog Tomáše Feřtka na Týždeň.sk. Nový příspěvek se věnuje rozboru pedagogických námitek vůči waldorfskému školství.

Inspirace z (a do) praxe

  • Co se stalo se školami, které zavedly „Coveyho“: Knižní novinka Franklina Coveyho I ve mně je lídr popisuje, k jakým změnám došlo ve školách (z USA i zahraničí), které zavedly tzv. 7 návyků a základní principy vedení lidí (podle knihy Stephena R. Coveyho) do svých učebních plánů. Na těchto školách došlo ke změně školní kultury, je zde méně problémů v chování, žáci dosahují lepších studijních výsledků a jsou více motivovaní.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 27. 11. konference „Očekávané výstupy v praxi MŠ“ (Brno)
  • 29. 11., resp. 7. 12. Veřejná diskuse ke zprávě OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání (Brno, resp. Praha)
  • 30. 11. Přednášky prof. Ilji Levina na témata „Major Trends of Education in Information Society“ a „High-tech Phenomenon and High Education. Israeli Experience“ (Praha)
  • 3. 12. Jak funguje domácí škola – přednáška s diskusí (Praha)
  • 4. 12. Seminář k systému evaluace a monitoringu vzdělávání v ČR (Praha)

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články