Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Co si myslí cizinci o české škole III.: Pozor na sponzoring soukromých firem a plošné testování

6. 12. 2013
EDUin
cizi0_z

Ve třetí části pohledů na české školy očima cizinců shrnujeme poznámky z rozhovorů s učiteli  – cizinci, kterých jsme se ptali, co se jim na zdejším vzdělávání líbí, kde mají pochybnosti a co by nám doporučili. Zveme tím k debatě i další cizince,  učitele i rodiče. Text je dostupný v různých jazykových mutacích (ZDE) a je tedy možné diskutovat v jazyce, který je vám nejbližší. První dvě části seriálu najdete ZDEZDE.

Rozhovor s učiteli – cizinci uspořádali na začátku května obecně prospěšná společnost  EDUin a občanské sdružení META jako součást kampaně Česko mluví o vzdělávání. Prvního setkání se zúčastnila Zuzana z USA, která učí na základní škole v rámci bilingvního programu, a Fahíd, jenž má zkušenosti se vzděláváním v Pakistánu, ve Švédsku i v Česku.

Co se daří:

  • V českém školství lze stále nalézt lidi, kteří mají pro učení velkou vášeň, dobře učí a umí inspirovat děti i kolegy.
  • České školství poskytuje dobré elementární základy ve čtení, psaní a počítání.
  • Pro 4-5% dětí, kterým vyhovuje vysoce soutěživý model vzdělávání, je české školství skvělé.
  • Je třeba ocenit, že všechny úrovně vzdělávání od mateřské školy po vysokou je možné absolvovat bezplatně.
  • Učitelé na prvním stupni mohou být se svou třídou několik let. Je to efektivní pro učitele (znají lépe potřeby každého dítěte) i pro žáky.
  • Pozoruhodná je v Česku tradice “škol v přírodě”.

Kde máme potíže:

  • Český systém vzdělávání je stále silně zaměřen na učení se faktům. Důsledkem tohoto přístupu je velká pasivita žáků ve vyučování.
  • Selektivita vzdělávacího systému je viditelná a nebezpečná. Zdatní se stávají ještě zdatnějšími, ale slabí ještě slabšími. Rodič má minimální možnost dobré volby. Buď musí dát svoje dítě na prestižní akademicky zaměřené gymnasium, nebo ho nechat na vyprázdněné základce.
  • Učitelé potřebují podporu, aby uměli pracovat i s třídami složenými z různě nadaných žáků.
  • Český systém klade velký důraz na zkoušky a často není možné, aby student se zkoušejícím učitelem diskutoval, jak má zkoušení vypadat.

Jaké chyby odjinud rozhodně neopakovat

  • Snažte se zabránit situaci, kdy se školy, které nemají peníze, nechávají sponzorovat soukromými firmami. Na oplátku jim poskytují ve škole reklamní prostor. To se ve velmi znepokojivé míře děje v USA.
  • Pozor na plošné testování. Vede k tomu, že školy upřednostňují ve výuce to, co se objevuje v testech a také často při testování podvádějí. Testování v této podobě nepřináší dítěti žádné benefity.

A pár postřehů navíc

  • Množství genderových stereotypů je upevňováno již na úrovni základní školy.  Například: “Kluci půjdou posbírat ty větve a holky ať zatím okopávají záhonek.”
  • I malé peníze, které přijdou do systému, mohou způsobit velkou změnu, pokud jsou náležitě využity.
  • Školy by se neměly zaměřovat jen na výkon a znalosti, ale na “celé dítě” – na vztahy, procesy učení atd.
  • Je třeba, aby větší procento populace bylo schopno plynně komunikovat v angličtině.
  • Je třeba systémově podporovat spolupráci škol a rodičů.
  • Školy by měly informovat rodiče o tom, co, jak a proč dělají, především vzhledem k inovacím ve vzdělávání.
  • Školy by měly zvát žáky a studenty k diskusi o tom, co by bylo dobré se učit a co ve škole dělat.
  • Školy i učitelé potřebují lepší technické vybavení a musí mít možnost naučit se s ním efektivně pracovat pro potřeby výuky.
  • Studenti a žáci by měli mít větší možnost vyjednávat o hodnocení své práce.

Výzva k diskusi

Jste cizinec, rodič nebo učitel? Souhlasíte s těmito názory? Chcete je doplnit o vaši osobní zkušenost a doporučení? Budeme rádi, když nám do komentářů pod článkem odpovíte na stejné otázky, jaké jsme položili našim hostům. Tedy:

  • Co se české škole daří?
  • Kde vidíte její problémy?
  • Jaké chyby jiných vzdělávacích systémů by bylo dobré neopakovat?
  • Co byste doporučili zdejšímu ministrovi školství?

Odpovídejte klidně i ve vašich jazycích.  Díky občanskému sdružení META spolupracujeme s překladateli, kteří nám přeloží vaše postřehy i z jazyků, které neovládáme. Děkujeme za vaše názory!

Další příspěvky k tématu:

Nerozumíš výkladu? Zatím je to hlavně tvůj problém!

Zkušenost cizinců s českou školou je často zbytečně drsná

 

 

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články