Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Je třicet moc? Plné třídy jsou menší problém než nedostatek asistentů.

2. 11. 2013
EDUin
Untitled-6

Publikujeme závěry kulatého stolu SKAV a EDUin, který se konal 31. října a byl věnován otázce, jak učit v přeplněných třídách.  Nabízíme stručné shrnutí debaty, prezentace přednášejících a plný obrazový i zvukový záznam.

Dvouhodinová debata šesti panelistů obsahovala úvodní prezentaci Petra Najvara z brněnské Masarykovy univerzity, který na příkladu odborné debaty v Anglii vysvětlil, jak se na problém učení ve velkých třídách dívá odborná veřejnost. Pavla Ducháčková – Chotková, učitelka a občanská aktivistka, představila případovou studii z Prahy 6, městského obvodu, který řeší narůstající problém přeplněnosti základních škol.  Následné debaty se kromě dvou prezentujících účastnili ještě Petr Bannert, vedoucí odboru vzdělávání MŠMT, Zdislava Nováková (ředitelka ZŠ Satalice),  Olga Králová (zástupkyně ředitele ZŠ Kunratice) a ředitel MŠ a ZŠ Klecany Vladimír Lacina.  Debata se soustředila na dva problémy. Za prvé – co je třeba udělat, aby bylo učení v naplněných třídách efektivní. Za druhé – jak se mají a mohou školy zachovat v situaci, kdy nemají ve škole dost míst ani pro děti ze své spádové oblasti.

Obsah debaty shrnujeme:

  • Diskutující se shodli v tom, že neexistuje jednoduchá úměra mezi kvalitou učení a množstvím dětí ve třídě.
  • Výzkumy nepotvrzují, že snížení počtu dětí přináší zlepšení vzdělávacích výsledků.
  • Velké třídy přinášejí pro vzdělávání i pozitivní efekty, především po stránce komunikace a socializace.
  • V každém případě je ale učení ve velké třídě náročnější pro učitele.
  • Problém velkých tříd by bylo možné efektivně řešit větším počtem pedagogických asistentů. Na ty ale nemají školy za současné situace peníze.
  • Přeplněných tříd, tedy tříd, kde je více než třicet dětí, je v ČR zatím jen malé procento a to jen v některých regionech, zvláště satelitních oblastech velkých měst.
  • Demografický vývoj přinese přinejmenším dočasné zhoršení situace. Mnohé městské části či obce na tuto situaci nejsou připraveny a situaci podceňují.
  • Ředitelům chybí jasný pokyn či metodická pomoc ze strany Ministerstva školství, která by jim umožnila vypořádat se s dětmi, které přesahují kapacitu školy. A to tak, aby to bylo vůči nim korektní, a zároveň právně nenapadnutelné.

Na plný obrazový záznam debaty (120 min.) se můžete podívat zde:

Nabízíme i zvukovou nahrávku včetně prezentací:
Vystoupení  Petra Najvara z Pedagogické fakulty MU v délce 20 minut stáhněte a poslouchejte ZDE, jeho prezentaci najdete ZDE.

Vystoupení Pavly Ducháčkové – Chotkové, členky Komise pro výchovu a vzdělávání Prahy 6, v délce 11 minut stáhněte a poslouchejte ZDE, její prezentaci najdete ZDE.

Záznam debaty panelistů v délce 80 minut poslouchejte ZDE.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články