Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Kdy budou k dispozici podrobné informace o revizi RVP a jak je to se syndromem vyhoření u učitelů?

9. 4. 2018
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 3.4. – 8.4.

Témata týdne: Přijde školství kvůli slevě na jízdném v roce 2018 o 400 milionů korun? Vyplývá to z usnesení vlády v demisi. O dalších 466 milionů korun by měla v úhrnu rozpočtových škrtů Akademie věd ČR, grantové a technologické agentury přijít věda. Těžké postavení asistentů pedagogů ve třídách. V rámci Noci vzdělávání, organizované studentským spolkem Otevřeno na několika pedagogických fakultách v ČR, se na půdě té pražské diskutovalo o asistentech pedagoga. Vymezení jejich práce, úroveň vzdělání, ale také celkový postoj k inkluzi významně ztěžují jejich práci (Perpetuum). Mediální gramotnost ve školách. Před tím, než budeme uvažovat o mediálním vzdělávání žáků, měli bychom se zamyslet nad úrovní mediální gramotnosti učitelů. O stavu mediálního vzdělávání v českých školách v dialogu Tomáše Feřteka a Michala Kaderky (LN). Téměř polovina rodin má problém s výdaji na vzdělávání dětí. V mezinárodním srovnání patří ČR k nadprůměrně zatíženým touto nerovností (Blesk Zprávy).

Výrok týdne:„Státní maturita je zbytečně obsáhlá a nesmyslně obtížná, přitom neužitečná, neboť neprověřuje funkční kompetence, nýbrž pseudoakademické vzdělání, kterého lze dosáhnout šprtáním.” Pedagog a bloger Robert Čapek ke státní maturitě (Rodiče vítáni).

Novinky: 

  • KDY SE ODBORNÁ I ŠIRŠÍ VEŘEJNOST DOZVÍ NĚCO PODSTATNÉHO O PŘIPRAVOVANÝCH ZMĚNÁCH OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ, ZŠ A SŠ?

Ministerstvo školství by v souvislosti s revizí rámcových vzdělávacích programů mělo učinit následující kroky: zveřejnit přesný harmonogram revize, zdůvodnit, proč nebyla otevřena širší odborná diskuse o obsahu vzdělávání, ujasnit cíle revize a jednoznačně potvrdit či vyvrátit, zda je jedním z nich zrušit tzv. průřezová témata. MŠMT k tomu tiskovou zprávou vyzval EDUin. Dosud zveřejněné informace na webu Národního ústavu pro vzdělávání nic podstatného o kurikulární reformě neříkají. Je přitom zjevné, že v odborné diskusi existuje řada nevyřešených, často velmi protichůdných postojů a požadavků. Není známo, zda a jak realizátoři reformy tyto připomínky vzali na vědomí a jak je vypořádali. MŠMT na výzvu doposud nereagovalo.

  • SYNDROM VYHOŘENÍ OHROŽUJE PODSTATNOU ČÁST UČITELŮ, KONFERENCE NABÍDNE NÁVODY

Během posledních měsíců česká média upozorňovala na zjištění týmu okolo Ireny Smetáčkové z Pedagogické fakulty UK v Praze, že syndrom vyhoření, tedy kritické ztráty vnitřní motivace s možnými psychosomatickými projevy, ohrožuje podstatnou část českých učitelů. Podle průzkumu, provedeného na dvou a půl tisících učitelů, je vyhořením ohroženo na 50 % českých učitelů, přičemž příznaky vyžadující odbornou péči projevuje 20 % české pedagogické populace (Česká televize). V článku Českého rozhlasu, jenž čerpá z téhož zdroje, je uvedeno, že v dlouhodobém pracovním stresu se ocitá dokonce 60 % učitelů v ČR. Průzkum, jehož výsledky byly zveřejněny na odborně zamřeném britském webu Education Executive, ukazuje, že kombinace vysoké pracovní zátěže učitelů spolu s nízkým platem vysoce zvyšuje pravděpodobnost vyhoření.  Jedním z možných preventivních řešení může být pro některé učitele koučink, nabídka v ČR je relativně široká (Google). Jiným řešením může být tzv. sabatikl, tedy tvůrčí volno, o jehož pozitivním vlivu v souvislosti s vyhořením vypovídá studie z roku 1995 (Researchgate). Šanci dozvědět se o příčinách i možnostech řešení nabízí 4. Česká konference o stresu a vyhoření, která proběhne 2. 6. v Praze (registrace otevřena).

  • HEJNÉHO METODA, VÝSLEDKY ŽÁKŮ V MATEMATICE A POLITICKÝ SPOR O „EFEKTIVITĚ VZDĚLÁVÁNÍ“                                                                                                    

Hejného metoda vysvětluje 6,5 % rozptylu výsledku v testu TIM 3-5. Děti vyučované Hejného metodou vykazují v testu významně lepší výsledky. Více příkladů dokázaly vyřešit bez chyb. Lépe porozuměly zadání, udělaly více chyb v „počítání“. V ostatních měřených parametrech nebyly prokázány rozdíly.  Tolik ze závěrů diplomové práce Tamary Kunčarové, která si vzala za cíl zjistit, jak Hejného metoda ovlivňuje výsledky vzdělávání u dětí, které jsou matematicky nadané. Vzorek nicméně nelze považovat za plně reprezentativní a práce na tento fakt upozorňuje. TIM je test vyvinutý pro identifikaci dětí s nadáním pro matematiku, 3-5 označuje ročníky základní školy, pro jejichž žáky je určen. Zjištění jsou vysoce zajímavá zejména v souvislosti s požadavkem na „ověření efektivity Hejného metody“ a případné restrikce ze strany MŠMT, jejž prosazuje předseda školského výboru sněmovny Klaus ml (Deník.cz). V uvedeném článku Klaus ml. tvrdí, že stát nemá o efektivitě Hejného metody data. Ze zprávy České školní inspekce, kterou článek cituje, však vyplývá, že výsledky vzdělávání metodou zásadně ovlivněny nejsou, zato metoda podporuje pozitivní vztah dětí k matematice. Milan Hejný nedávno získal cenu Eduína za celoživotní přínos vzdělávání.

  • INSPIRATIVNÍ UČITELÉ A VZDĚLAVATELÉ: VÉST K VLASTNÍMU POZNÁNÍ, OBJEVOVÁNÍ, PĚSTOVAT VŮLI A SAMOSTATNOST

Portál Rodiče vítáni přinesl trojici rozhovorů se zajímavými učiteli. Lukáš Müller učí matematiku a chemii na lyceu v Jevíčku. Ve vzdělávání podporuje konstruktivismus, metodu, která podněcuje k hledání vlastních odpovědí na položené otázky. „Snažíme se rozvíjet nejen myšlení, ale i cítění studentů, a také jejich vůli,” upozorňuje na jednu z nejdůležitějších podmínek životního úspěchu. Jan Kršňák se věnuje intuitivní pedagogice, vydal knihu rozhovorů se zakladateli inovativních škol. “Je to o sbírání vnitřní síly. O objevování toho, co já jako člověk, i když je mi teprve pět nebo šest, dokážu,” poukazuje na důležitou stránku osobnostního rozvoje dětí, které se ocitnou v “nebezpečí tam venku“ a kterou současná rodičovská obsese neustálou kontrolou a hlídáním omezuje. Bohuslav Hora učí na ZŠ v Plané nad Lužnicí dějepis, je metodikem ICT a zástupcuje, učí také učitele. Dobrého učitele podle něj dělá „umět složitou věc jednoduše vysvětlit”. Učí děti samostatnosti a tomu, aby uměly využívat technologie k učení…

Inspirace z (a do) praxe: 

Výběr z EDUkalendáře:

  • 10.4., 17.00, EDUpoint Praha – Akvárium: Jsou učiliště odpadkový koš školství?
  • 11.4., 9.30, Praha – konference Média a volby
  • 24.4., 8.30, Praha – konference Úspěch pro každého žáka
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články