Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Kulatý stůl SKAV a EDUin: Ve vztahu mezi rodiči a školou „vykopává“ škola

21. 10. 2014
EDUin
IMG_0193

Ve čtvrtek 16. 10. proběhl další ze série kulatých stolů Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a EDUin. Jeho tématem byl vztah mezi školou a rodiči a základní otázka diskuse zněla: Jak mohou rodiče ovlivňovat vzdělávání ve školách. Jak můžete slyšet na videozáznamu, nápadů a projektů na rozvoj spolupráce a rodiny je dost, ale chybí systémová podpora. Vše je tak nejvíce závislé na řediteli, učitelích a přístupu zřizovatele. Pozvánku a informace o debatě najdete ZDE.

Shrnutí z diskuse:

  • Zájem rodičů o to, co se děje ve školách je velmi různorodý a je závislý nejen na jejich motivaci, ale na otevřenosti a prostředí školy, přístupu učitelů a zejména ředitele, jehož osobnost může ovlivnit vztah rodičů ke škole oběma směry. Iniciativa rodičů osciluje mezi úplnou apatií, standardním vztahem jednosměrného toku informací škola – rodič, až po ochotu strávit většinu víkendů o prázdninách přípravou školy (škola Jedna radost, Poděbrady).
  • Role rodičů je zásadní a jejich přínos k vytváření školního prostředí může být velmi podnětný. Musejí ale vědět, jaká je jejich role a je nutné, aby našli společný modus operandi se školou, jak navázat partnerský vztah. Škola musí být ochotná učinit vůči rodičům první krok. Na začátku hry je míč na jejich straně.
  • Rodiče vysoce oceňují, pokud vnímají, že škola a učitel o jejich dítě pečuje, že dítě je ve středu jejího zájmu a když učitelé vědí, jak navázat s dítětem vztah.
  • Významnou roli v utváření prostředí, v němž rodiče aktivně vstupují do školního vzdělávání, hraje zřizovatel. Existují příklady zřizovatelů, kteří podporují své školy nad rámec standardních vztahů, a to i ve vztahu k rodičům a zprostředkování jejich potřeb vůči školám spadajícím pod jejich působnost (např. městská část Prahy 6).
  • Chybí systémová podpora. Projektů, které pomáhají (např. RAMS) není málo, ale jejich účinnost končí většinou s vyčerpáním grantů. A to je špatně. Ministerstvo o tom ví, leccos navrhuje, ale výsledek je nejistý.
  • Existují skupiny rodičů, typicky ti, jejichž děti potřebují speciální podporu, kteří narazí na byrokratické bariéry, které je často stavějí do bezvýchodné situace, a to i tehdy, jsou-li sami aktivní a oslovují zainteresované instituce. Opět závisí na  individuálním přístupu a ochotě vyjít rodičům vstříc.

 

Nápady na praktické zapojení rodičů:

1) Několik stupňů jednání mezi rodiči a školou. Má rodič problém? Prvním krokem je jednání s třídním učitelem, následně s výchovným poradcem, se zástupcem, ředitelem, zřizovatelem. Podstatné jé, aby škola takový postup důsledně dodržovala a aby se rodič dobral řešení.

2) Při schůzkách rodičů s učiteli by měly být přítomny děti. Otupuje se tím alibismus a neporozumění a obě strany se snaží daleko více dbát na zájem dítěte, nikoliv na vzájemné osočování a zbavování se odpovědnosti.

3) Je dobré, pokud ředitel a jednotliví učitelé navážou s rodiči více osobní, neformální vztah. Nejjednodušší je zajít občas posedět někam mimo školu, ale proč nejet někam na víkend, je-li zájem? Pro obě strany je pak vztah příjemnější, nápomocnější a ve výsledku s pozitivním dopadem na výchovu a vzdělávání dětí.

Bob Kartous, moderátor diskuse (EDUin), řekl: „Je jistě pravda, že tam, kde ředitel či ředitelka školy, její učitel a rodiče mají ochotu podílet se společně na vzdělávání, takový vztah funguje bez jakékoliv nutnosti podněcovat jej. Nicméně to není většinový případ. Tam, kde z různých důvodů podobná symbióza nefunguje, by měl pomoci systém. A ten to dosud nedělá.

Panelisty kulatého stolu byli:

  • PhDr. Ondřej Andrys, MAE (náměstek ústředního školního inspektora)
  • Mgr. Magdaléna Marešová (Pedagogická fakulta TUL, Liberec)
  • Mgr. Jindřich Monček (ředitel ZŠ Jedna radost; Člověk v tísni, o.p.s.)
  • Mgr. František Tomášek (zástupce Asociace ředitelů ZŠ ČR)
  • Milada Tomková (zástupce rodičů a předsedkyně školské rady, ZŠ Mikoláše Alše Praha-Suchdol)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články