Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme rozhovor Michaely Kabátové s Tomášem Feřtekem, který vyšel 12. 1. v Lidových novinách. Ovlivní jednotné testy na maturitní obory výuku na druhém stupni základních škol? A jaké další problémy lze očekávat při zavádění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy?
Jednotné přijímací zkoušky zdeformují, co se na základních školách vyučuje, míní Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin, která informuje o stavu českého školství.
Co přináší jednotné přijímací zkoušky?
Možná je přesnější se ptát, co si od nich kdo slibuje. Základní školy doufají ve větší motivaci deváťáků k učení, střední školy přivítají nástroj, který jim umožní roztřídit uchazeče o studium. Obě ta očekávání myslím jednotné přijímačky splní. Zároveň ale přinášejí ještě větší soustředění na pseudoakademické znalosti, stačí se podívat na vzorové testy Cermatu (společnost, která testy zajišťuje – pozn. red.). Tyto testy budou v dalších letech určovat, co se bude na základních školách učit. To je bohužel v rozporu s obecnějšími kompetencemi, na nichž jsou z velké části postavené rámcové vzdělávací programy, kterými stát předepisuje, co se má žák ve škole naučit. Přijímačky tedy dále posunou a zdeformují, co se na základních školách vyučuje. A ještě více sníží snahu vzdělávat v posledních dvou ročnících ty, kdo o maturitní studium nebudou usilovat.
Jaké další problémy se dají očekávat?
Nečekám nějaké větší problémy v organizaci zkoušek ani chyby v testech. Problémy bych čekal spíš v dlouhodobých následcích zavedení přijímaček. Sníží se zájem o vzdělávání nematurantů, zvýší se selekce. Bohatší rodiče zaplatí dětem přípravku, chudší ne. Tedy vysoká selektivnost, hlavní problém českého vzdělávání, dále posílí. Dlouhodobě bych očekával další pokles v mezinárodním testování typu PISA. To totiž testuje celou populaci patnáctiletých a právě tady se projevuje naše malá péče o ty slabší. Skupina žáků se slabými výsledky se pravděpodobně zvětší, což povede ke zhoršení naší pozice v mezinárodním srovnání.
Pomůže vůbec nějak žákovi doučování?
Přípravky samozřejmě pomoci mohou. Nestanete se tam vzdělanější, ale určitě se naučí lépe vyplňovat testy. Ale jak už jsem říkal, potíž je, že do přípravek pošlou svoje děti především ti ambicióznější, cílevědomější a bohatší rodiče. A za to jako společnost poneseme následky.