Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 18.8. v deníku Mladá fronta dnes. Kritizuje v něm snahu dávat do souvislosti výdaje na inkluzivní opatření ve školách a výdaje na platy učitelů.
Také už jste si leckde přečetli, že si na ministerstvu školství musejí vybrat, zda podpoří inkluzi, anebo učitele? Že výdaje na inkluzi vlastně znamenají omezení růstu platů pedagogů? Rychlost, s jakou si tento nesmysl razí cestu k veřejnosti a zejména k učitelům, není překvapivá. Jde o jednoduchou aritmetiku, na které stojí jakákoliv konspirační teorie: použijete fenomén již dříve opředený vrstvou demagogie, jenž je díky tomu vnímán na veřejnosti v negativním světle (inkluze), a postavíte ho do přímého sporu s tím, co je naopak vnímáno jako veskrze pozitivní (učitelé). Poté stačí nechat libovolně působit a podávat opakovaně. Zdá se, že právě tímto způsobem, za současného rozkladu vládní koalice, rozhodl se kdosi, kdo řídí ministerstvo financí, tlačit na ministerstvo školství, aby ustoupilo ze svých rozpočtových požadavků.
Nehoráznost je to několikanásobná. Dlouhodobé podfinancování českého vzdělávacího systému, o téměř 1,5 procenta HDP méně vůči průměru OECD, je hanba fackující tuto i všechny předchozí vlády. Není pravda, jak tvrdí ministr financí Pilný, že v rozpočtu nejsou peníze. Jsou jen špatně přerozdělovány. Problém vůbec nestojí tak, jestli učitelé, anebo inkluze. Problém je v zabedněnosti lidí, kteří si neuvědomují, že je nutno investovat do vzdělávání.
Další nehorázností je fakt, že peníze na inkluzi, zejména na platy asistentů, což je nejvyšší položka, ve skutečnosti pomohou ředitelům, kteří byli nuceni brát na tyto výdaje z prostředků určených na osobní ohodnocení učitelů. Kraje, které dosud určovaly, kolik peněz škola na inkluzi dostane, totiž velmi často poskytly jen část nutných výdajů a ředitel byl postaven před nelehkou volbu – kde brát? Nyní tedy učitelé už nebudou muset na asistenty doplácet.
Údajná vazba navyšování platů učitelů na kariérní řád, který nebyl přijat, pročež není možné učitelům přidat, je také naprostý nesmysl. Vláda se zavázala kontinuálně navyšovat platy učitelů další tři roky a podobné výmluvy jsou nedůstojné.
V neposlední řadě – stavět učitele proti jejich žákům a rodičům je zbabělost nevídaného rozměru. Představte si učitele, který přijde na začátku školního roku do třídy, ve které má děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy takzvaně inkludované. S jakou chutí, s jakou motivací má takový učitel své žáky vzdělávat, když se od vládních představitelů dozvěděl, že ho někteří žáci připravují o část odměny za jeho nelehkou práci? Uvědomují si stratégové, kteří tento narativ razí, jeho faktickou i etickou ubohost?