Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme krátký komentář Boba Kartouse, který vyšel 2. 10. v Mladé frontě Dnes. Co slibují jednotlivé politické strany v oblasti vzdělávání? Kromě navýšení platů učitelů, které přichází pět minut po dvanácté, jsou to obvykle dílčí změny, které nevycházejí z ucelené koncepce, která by sledovala dlouhodobější vizi rozvoje celého resortu.
Čtu v posledních dnech předvolební programy politických stran, zejména pasáže zaměřené na vzdělávání. Věru, Zločin a trest to není ani rozsahem, ani hloubkou. Většina programů je koncipována jako souhrn hesel posbíraných z internetových diskusí s patřičným sentimentem, jenž nějaký copywriter narouboval na dodaný obsah se zadáním trefit se do očekávání voličské cílové skupiny dané strany. Ačkoliv řada návrhů, dokonce by se dalo říct většina, dává smysl, sděleno ve dvou větách v podobě jednotlivých výstřelů do předvolebního éteru to v kontextu smysl postrádá.
Ano, všichni se po letech zanedbávání a ignorance shodují, že učitelům porostou platy. Situace je krajně neudržitelná a zdá se, že i bez politické objednávky ze strany české společnosti, inertní vůči skutečným problémům ohrožujícím její blízkou i vzdálenou budoucnost, došlo díky tlaku profesních a expertních organizací alespoň k deklaraci společného postupu v této věci. Uvidíme v následujících letech, zda se slib promění ve skutečnost.
Trochu problematické totiž bude přesvědčit většinu stran navrhujících zvýšení platů na nějakých 35 tisíc v průměru, že tento krok nic neřeší, neboť strukturu zájemců o učitelské povolání nezmění, a tak půjde spíše o vyhozené peníze než o investici. Varovné je, že až na výjimky menších stran – a spíše těch politicky kontroverzních – je ignorován fakt, že Česko zanedbává investici do vzdělávacího systému a řadí se tak k zemím rozvojového charakteru.
Během předvolební debaty s politickými lídry pro oblast vzdělávání, kterou jsem moderoval, jsem s hrůzou zjistil, že míru investic do vzdělávacích systémů politici neznají. To skutečně zastupují veřejné zájmy samí diletanti? Další styčný bod lze najít v potřebě odbourávat byrokracii ve školách, nicméně to už je letitý folklor, jenž se žel odehrává v podobě symbolického vyhánění úředního šimla, který ve skutečnosti stále spokojeně řehtá v lánech zbytečných tabulek, dotazníků a výkazů.
Pak snad už jen okoukaná potřeba „podpory technického vzdělávání“, potřeba vzešlá z PR kampaně Svazu průmyslu, a jistě potřebná podpora ředitelů škol. Jenže téměř všude chybí alespoň náznak skutečného know-how, které by voliče přesvědčilo, že strana nejen ví, o co usilovat, ale hlavně jak toho dosáhnout. Jestli někdo chce zvyšovat platy, snižovat byrokracii, měnit přípravu učitelů či posilovat kvalitu ředitelů, musí především ukázat, že ví a zná reálné obtíže a cestu, jak se s nimi vypořádat. A zde takřka všichni selhávají. Vzdělávací politika v podobě hesel a slibů není vzdělávací politika. V tomto smyslu nebudou ani další dny posunem vpřed.