Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme rozhovor s Františkem Daleckým, koordinátorem nového projektu Seduo.cz, jednoho z prvních, které uvádějí do praxe českého internetu model Massice Open Online Courses, tedy otevřených internetových kurzů.
“Je to běh na dlouhou trať, ale růst uznávání neformálního a informálního vzdělávání je obecně těžko zastavitelný a je jen otázkou času, než online vzdělávání dostane kredit, jaký si zaslouží. S diplomy z kamenných škol se zatím MOOC nemohou srovnávat a naší ambicí v ČR není školám v tomto ohledu konkurovat, spíše doplňovat oblasti, pro které je vhodnější postavit online kurz než semestrální předmět,” říká o současných ambicích projektu Seduo František Dalecký, koordinátor projektu, za nímž stojí jako investor firma LMC, provozovatel portálu Jobs.cz.
Spustili jste vzdělávací portál Seduo.cz. Co nabízí?
Seduo.cz je portálem pro masové online vzdělávání a nabízí online kurzy, které jsou složené především z krátkých videolekcí, dalších studijních materiálů a testů. V současnosti je na portálu 7 bezplatných online kurzů, ve kterých se můžete naučit, jak na prezentace, řízení projektů, networking nebo práci s informacemi. Pokud uspějete u závěrečného testu, získáte certifikát o absolvování, který můžete uvést na svých profesních profilech.
Kdo připravuje obsah kurzů? A jaké kurzy jsou nyní k dispozici? Co všechno by portál měl nabízet?
Jednou z priorit rozvoje je zapojit do Seduo.cz různé hráče vzdělávacího ekosystému. Lektory, firmy, vysoké školy, ale např. i neziskové organizace. Kurzy se v současnosti soustředí především na znalosti potřebné pro uplatnění na trhu práce a to by i do budoucna měl být náš hlavní směr.
Na koho zejména cílíte? Kdo je typický uživatel?
Člověk s maturitou nebo VŠ vzděláním, který je zaměstnaný, na volné noze nebo jinak podniká a chce zlepšit své postavení, naučit se něco nového a nebo se prostě jen bavit objevováním.
Za absolvování kurzů dostanou uživatelé certifikát. Jakou váhu bude mít podle vašeho odhadu na pracovním trhu? Bude LMC, provozovatel portálu, nějak podporovat jejich uznávání prostřednictvím Jobs.cz?
Už nyní je možné vložit certifikát na svůj profil na Jobs.cz nebo na LinkedIn, což už desítky absolventů učinily. Čím více absolventů kurzů bude s certifikáty dále pracovat, tím větší váhu budou na trhu práce mít. Spolupráce se zaměstnavateli byla pro nás vždy klíčová, ať už v rovině informování o nových trendech, nebo propojování se zájemci o práci. Nyní chceme navázat na tyto aktivity propojováním světa zaměstnavatelů a lidí, kteří se vzdělávají na internetu a časem v praxi prokázat výhody dokazování online vzdělávání – jak pro zaměstnavatele, tak i absolventy.
Poslední otázku jsem položil proto, že v USA, kde došlo k nejrychlejšímu rozvoji MOOC, jejich další profilace stagnuje právě kvůli tomu, že certifikáty o jejich absolvování doposud nejsou srovnatelné s diplomy z kamenných škol…
Je to běh na dlouhou trať, ale růst uznávání neformálního a informálního vzdělávání je obecně těžko zastavitelný a je jen otázkou času, než online vzdělávání dostane kredit, jaký si zaslouží. S diplomy z kamenných škol se zatím MOOC nemohou srovnávat a naší ambicí v ČR není školám v tomto ohledu konkurovat, spíše doplňovat oblasti, pro které je vhodnější postavit online kurz než semestrální předmět. Online vzdělávání může mnohem pružněji než kamenné školy reagovat na celkem rychlé změny a novinky v běžné praxi, zejména v IT, marketingu, obchodu apod. – proto je to skvělý doplněk k formálnímu vzdělání, i když jej nedokáže zcela nahradit.
Jak „růžově“ vidíte rozvoj čistě české platformy MOOC? Přeci jen, anglické MOOC mohou oslovit miliardu lidí, české pouze pár milionů, a to bereme v potaz celou populaci..
Ano, ve srovnání s globálními platformami mluvíme o menším množství studentů, přesto ale vidíme smysl v rozvoji čistě české platformy. Ať už kvůli lokálnímu charakteru některých témat kurzů či faktu, že většina populace anglicky studovat nebude, ani kdyby věděla kde. Můžeme se také lépe soustředit na řešení propasti mezi požadovanou úrovní znalostí na pracovním trhu a reálnou úrovní produktivní populace – a na základě těchto informací připravovat online kurzy. Předpokládáme, že příští rok budou online studovat již desetitisíce Čechů. A pak je tu ještě Slovensko..