Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Podívejte se: Jakou podobu plošného testování plánuje inspekce a ministerstvo školství

24. 11. 2013
EDUin
Bez-nazvu-1

Těm, kteří neměli možnost zúčastnit se posledního kulatého stolu, jenž byl věnován budoucnosti plošného testování, nabízíme zvukový i obrazový záznam a prezentace řečníků. Zároveň shrnujeme hlavní závěry diskuse.

Dvouhodinová debata pěti panelistů obsahovala úvodní prezentaci ústředního školního inspektora  Tomáše Zatloukala a prvního náměstka ministra školství Jindřicha Fryče. Následné debaty se zúčastnili: Marcela Erbeková, ředitelka ZŠ T. G. Masaryka Mnichovice, Hana Chalušová z iniciativy  Stop plošné testování žáků 5. a 9.ročníků a  Lenka Felcmanová z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a Pedagogické fakulty UK.

Zastupci ministerstva školství a inspekce nastínili tuto možnou podobu testování:

  • O konečné podobě plošného testování není ještě rozhodnuto, protože půjde o politické rozhodnutí.
  • Dvouletá pilotáž ověřila, že je možné testování tímto způsobem realizovat.
  • Inspekce se momentálně kloní k řešení, kdy by plošné testy z profilových předmětů:  českého jazyka, matematiky a cizího jazyka byly uskutečněny jednou za čtyři roky.
  • Mimo tyto termíny by se mohly školy k testování hlásit dobrovolně.
  • V mezidobí by byla realizována výběrová šetření. A to v jiných ročnících a z jiných předmětů než u plošného testování.
  • První ostré plošné testování se bude pravděpodobně konat ve školním roce 2014/2015 nebo 2015/2016.
  • Elektronický systém by měl umožnovat i další využití školám a veřejnosti.
  • Uvažuje se o využití tohoto systému i pro přijímací zkoušky na střední školy. Mluvíme ale o využití  elektronického systému, ne samotných plošných testů v deváté třídě.

V následné diskusi se debatovalo o těchto možných rizicích:

  • Kdo bude mít přístup k datům? Jakým způsobem bude možné přesvědčit zřizovatele, aby z výsledků škol nepořizovali žebříčky úspěšnosti a nevyužívali tato data k takzvané optimalizaci sítě škol?
  • Jak zabránit tomu, aby se školy preventivně nezbavovaly dětí, které by mohly zhoršit jejich výsledky v plošných testech?
  • Jakým způsobem testovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami, aby to přispívalo ke zlepšení jejich výsledku a ne k jejich demotivaci?
  • Jak je možné zajistit, aby příští politická reprezetace nepodlehla pokušení data z podobných šetření využít jiným způsobem, než jaký dnes představitelé ministerstva školství  prezentují?
  • Jak bude postupovat ministerstvo školství a jednotlivé školy vůči rodičům, kteří i tento model odmítnou a nepustí své děti k testování?

Na plný obrazový záznam debaty (120 min.) se můžete podívat zde:

Nabízíme i zvukovou nahrávku včetně prezentací:

Vystoupení  Ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala, jenž prezentoval závěry dvouletého pilotování plošných testů a mluvil i o jeho budoucnosti, stáhněte a poslouchejte ZDE (délka 26 minut), jeho prezentaci najdete ZDE.

Vystoupení prvního náměstka ministra školství Jindřicha Fryče, který mluvil o zařazení testů do rámce vzdělávací politiky, stáhněte a poslouchejte ZDE (delka 15 minut), jeho prezentaci nadete ZDE.

Záznam debaty panelistů v délce 70 minut stáhněte a poslouchejte ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články