Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Poslechněte si argumenty ministerstva, akademiků i ředitelů v debatě o učitelské kvalifikaci

21. 2. 2014
EDUin
IMG_6257

Nabízíme první výstupy kulatého stolu SKAV a EDUin s názvem Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Konal se 20. února v Praze v ZŠ Vodičkova. Můžete si přečíst stručné textové shrnutí a poslechnout audionahrávku.  Kompletní obrazový záznam najdete na našich stránkách příští týden. Pozvánku se seznamem diskutujících a otázkami k debatě si můžete prohlédnout ZDE.

Argumenty zástupce ministerstva školství:

  • Jasné kvalifikační požadavky pro učitelskou profesi, požadující magisterské vzdělání, jsou známé velmi dlouho. Termín pro odchod učitelů bez uznané kvalifikace se několikrát posunoval.
  • Konečný počet učitelů, kteří budou muset odejít, bude pravděpodobně nižší, než uváděných 13 000. Mnozí z nich už pravděpodobně studium zahájili.
  • Ústupek od požadavků na kvalifikaci by byl nespravedlivý k těm učitelům, kteří respektují zákon a vystudovali při své práci.
  • Uznávání neformálně získané kvalifikace je mimořádně složitý problém, který zatím neumíme uspokojivě vyřešit.

Argumenty zástupců pedagogických fakult:

  • Neměli bychom ustupovat od požadavku na plné magisterské studium pro učitele. Takové studium formuje a kultivuje osobnost a snižuje riziko, že děti budou učit problematické osobnosti.
  • Ochota uznávat kvalifikaci i lidem s nižším vzděláním snižuje společenský kredit učitelské profese.
  • I lidé se spontánním pedagogickým talentem potřebují důkladné vzdělání v mnoha oblastech, například psychologie, hodnocení, zacházení s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

Argumenty učitelů bez požadované formální kvalifikace:

  • O kvalifikaci učitele a o tom, zda umí učit, by měl rozhodovat ředitel, který ho zná nejlépe a umí posoudit jeho skutečné schopnosti.
  • Učitelé bez formální kvalifikace by velmi rádi na vysoké škole dostudovali to, co jim k výkonu profese opravdu chybí, ale fakulty v tuto chvíli nabízejí vzdělání, které je pro ně jen z menší části užitečné. Mnohem častěji ho vnímají jako ztrátu času a opakování toho, co už vědí.
  • Svět se velmi rychle mění a tak jako škola přestává mít monopol na informace a vzdělávání studentů, ani pedagogické a učitelské fakulty si nemohou udržet výhradní právo na poskytování formální kvalifikace pro učitelskou profesi.

Argumenty ředitelů škol:

  • Někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele jako pedagogického lídra školy. U některých předmětů jim to komplikuje obsazení učitelských míst opravdu kvalitními lidmi.
  • V případě, že by rozdíl mezi vystudovaným magistrem pedagogiky a zaujatým a motivovaným učitelem, který toto vzdělání nemá, byl jasný a zřetelný, dají ředitelé samozřejmě přednost absolventům pedagogických a učitelských fakult. Zatím ale tento rozdíl nevidí.
  • Požadavek na magisterskou kvalifikaci je známý už dlouho, ale  fakulty zatím nenabízejí modulární vzdělávání a další nástroje, které by umožnovaly učitelům z praxe vystudovat opravdu to, co potřebují, způsobem, který je pro ně přínosný a  kompatibilní s jejich profesním a rodinným životem.

Celou nahrávku debaty v délce 150 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

Zdroj: Kulatý stůl SKAV a EDUin

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články